Românii și producțiile românești, la Cannes

156

Palme d’Or-ul 2016 a fost obţinut pe meritate de regizorul britanic Ken Loach pentru I, Daniel Blake, care distribuit de Independenta Film va ajunge și în cinematografele din țara noastră în această toamnă. Filmul, care redă brutalitatea sistemului social din Anglia și lupta unui om care îmbolnăvindu-se de inimă trebuie să înfrunte birocrația absurdă, lansează un apel, un apel pe care regizorul l-a repetat odată cu ocazia decernării premiului: de a renunța la ideile neoliberaliste care riscă să ne conducă spre catastrofă.
România nu s-a ales cu un Palme d’Or așa cum se întâmplă în 2007 la a 60-a ediție, dar cu cele 7 producţii made în România prezente la Cannes, dintre care 4 se numără printre câştigători. Prezenţa română a fost foarte accentuată la această ediţie, chiar cea mai accentuată din istoria Festivalului Cannes. Primul premiu acordat unui român în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Cannes a constituit o surpriză: acesta i-a revenit tânărului regizor Alexander Nanau pentru filmul documentar Toto și surorile lui. Premiul este acordat în fiecare an de Radio France Culture celui mai bun film lansat în cinematografele franceze în ultimul an, ceremonia de decernare având loc pe 14 mai, la Pavillionul Unifrance din cadrul festivalului în Village International Panthiero.
O săptămână mai târziu, sâmbătă pe 21.05 lungmetrajul “Câini”, în regia lui Bogdan Mirică care este şi scenaristul acestuia, a obţinut premiul FIPRESCI-al Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film, în secţiunea Un Certain Regard. Cu ocazia decernării premiilor în Salonul Ambasadorilor din incinta Palatului Festivalurilor de faţă cu presa internaţională, regizorul i-a mulţumit lui Corneliu Porumboiu pentru sprijinul acordat, filmul fiind realizat de casa acestuia de producţie 42 Km Film. Din Competiţia Oficială criticii de film au decernat premiul FIPRESCI lungmetrajului Toni Erdmann de Maren Ade. Toni Erdmann este o coproducţie Komplizen Film (Germania) şi HiFilms Production (România), coproducătoarea româncă fiind Ada Solomon, coproducătoarea peliculelor de succes Aferim! de Radu Jude şi Poziţia Copilului de Calin Peter Netzer, ambele premiate anterior la Berlin. Acţiunea acestei comedii geniale, aplaudată atât de public, cât şi de criticii de film se petrece în cea mai mare parte în România, pe lângă germană şi engleză se vorbeşte în limba română.
Colaborarea dintre Mungiu şi Cannes rămâne una de succes. Mungiu îi rămâne fidel festivalului, şi noul său film Bacalaureat a fost trimis tot la Cannes, iar Cannes i-a mulţumit din nou. După ce în 2007 câştigă prestigiosul Palme d’Or pentru lungmetrajul 4 luni, 3 săptămâni, 2 zile, în 2012 două premii pentru scenariu şi pentru cea mai bună interpretare cu pelicula După dealuri, duminică pe 22.05 Christian Mungiu a înregistrat a treia reuşită la Cannes. De data aceasta cu un premiu la care demult a râvnit, după cum preciza la conferinţa de presă de duminică, premiul pentru regie, pe care l-a împărţit cu Olivier Assayas, răsplătit de juriul Competiţiei Oficiale cu acest trofeu pentru lungmetrajul Personal Shopper, în rolul principal Kirsten Stewart.
Un alt eveniment semnificativ pentru industria cinematografică care a avut loc în cadrul festivalului a fost relansarea studiourilor Bucharest Film Studios/ Studioul de Film Bucureşti în cadrul unui business breakfast în grădina hotelului Le Grand Hotel duminică pe 15 mai. Studiourile de la Buftea, cunoscute anterior sub numele de Media Pro, cel mai vast şi cu o tradiţie de 60 de ani şi cel mai longeviv studio de film din Europa de Est, a anunțat la Cannes o nouă echipă de management. Studiourile au fost recent achiziţionate de Bobby Păunescu împreună cu alţi parteneri printre care se numără Donald Kushner coproprietar al Chinese Theatre din Hollywood şi producătorul filmului Monster, cu Charlize Theron, premiată cu Oscar. În interviul acordat, Bobby Păunescu a indicat că la nivelul Ministerului Culturii şi al Centrului Național al Cinematografiei din România, se lucrează la un sistem de tip tax incentives 20-30 procente ce se vrea a fi funcțional până la finele acestui an, permiţând României să concureze cu alte ţări din Europa, precum Ungaria sau Cehia în atragerea producțiilor cinematografice internaționale”.
ALICE KANTERIAN

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here