Regii asfaltului intră în subteran

368
casuneanu-besciuCum bugetul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) este sărac, „regii asfaltului” de la Pa&Co, Euroconstruct, Delta ACM şi Apolodor încearcă să obţină contracte de construcţie la metrou.

În asociere cu companii străine cu experienţă în lucrări în subteran, firmele oamenilor de afaceri Costel Căşuneanu, Dan Besciu, Florea Diaconu şi Radu Ouatu, cunoscuţi până acum ca asfaltatori, s-au înscris la licitaţia pentru construcţia Magistralei 5 a metroului bucureştean, Eroilor – Drumul Taberei. Lor li s-a alăturat şi omul de afaceri timişorean Ovidiu Tender, prin intermediul companiilor SIRD şi Prospecţiuni. Besciu (Euroconstruct Trading 98) şi Căşuneanu (Pa&Co) s-au asociat cu portughezii de la Soares da Costa. Căşuneanu spune că, la suprafaţă, a executat toate tipurile de lucrări posibile şi acum vrea să încerce şi în subteran. „Ne considerăm îndreptăţiţi să abordăm o piaţă nouă, mai ales că avem dotările şi specialiştii necesari. Pa&Co are experienţă în realizarea proiectelor complexe de infrastructură şi, în decursul timpului, am executat la suprafaţă toate tipurile de lucrări presupuse de construcţia unui tunel sau de montarea şinelor de cale ferată. În plus, experienţa Pa&Co International este susţinută de aportul companiei portugheze Soares da Costa, ce are zeci de ani de experienţă în construcţia liniilor de metrou. O astfel de colaborare reprezintă şi pentru noi o provocare, pentru a demonstra că şi constructorii români se pot ridica la nivel european”, a declarat Costel Căşuneanu, prin intermediul Departamentului de comunicare al companiei.
Străinii se ocupă de tunele, românii de staţii
La rândul lui, omul de afaceri Florea Diaconu a intrat cu firma sa, Delta ACM, în asociere cu italienii de la Astaldi şi cu spaniolii de la FCC. El spune că încearcă să obţină contractul, însă nu ştie ce şanse are, atâta vreme cât în cursă mai sunt alţi 17 competitori. „Ne batem, dar nu ştim ce şanse vom avea. Dacă vom câştiga, una dintre cele două firme străine va aduce scutul pentru străpungerea tunelelor, iar noi ne vom ocupa de staţii şi lucrări conexe. Sunt construcţii normale, chiar dacă sunt în subterane”, a declarat Diaconu. Nici Radu Ouatu, directorul general al Apolodor Comimpex, nu se va ocupa de tuneluri, dacă asocierea din care face parte împreună cu Construcciones Sanchez Dominguez Sando, îşi va adjudeca contractul. „Participăm la licitaţie, în consorţiu, deoarece avem o capacitate mare de producţie, multe utilaje şi specialişti pentru o mare parte din lucrările programate, dar ne lipsea experienţa similară solicitată. Vom executa staţiile şi ne vom ocupa de transportul materialelor necesare pentru tuneluri”, a declarat Ouatu.Lista constructorilor români care s-au asociat cu companii străine în încercarea de a-şi adjudeca lucrările de la metrou nu se opreşte aici. Hidroconstrucţia a intrat în consorţiu cu austriecii de la Porr. „Am mai avut colaborări cu Porr. Este o oportunitate pentru noi. În condiţiile scăderii pieţei construcţiilor, orice companie îşi propune să-şi eficientizeze activitatea”, a declarat pentru Gândul Romeo Bogdanovici, director în cadrul Hidroconstrucţia. La rândul lui, omul de afaceri timişorean Ovidiu Tender a intrat în cursă, prin intermediul firmelor sale SIRD şi Prospecţiuni, împreună cu spaniolii de la Copisa Constructora Pirenaica. Costul estimativ al proiectului este de 1,166 miliarde de lei (277 milioane de euro), finanţarea fiind asigurată printr-un credit al Băncii Europene de Investiţii. Metrorex estimează că durata de execuţie a lucrărilor de structură să fie de maxim doi ani şi jumătate iar punerea în funcţiune cu călători să fie făcută în patru ani de la începerea lucrărilor. Proiectul presupune construcţia a 8 km de tunele şi galerii şi a 11 staţii de metrou, pe traseul Râul Doamnei, Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Drumul Taberei 34, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor, Hasdeu.
Selecţie realizată de Daniela Scafeş

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here