Stațiunea Rânca a găzduit săptămâna trecută a șasea ediție a „Olimpiadei jocurilor de iarnă pentru elevii cu dizabilități”, copii din mai multe județe ale țării fiind prezenți aici pentru a concura în probele competiției.
Au participat echipaje de câte patru elevi din cadrul fiecărei școli partenere, locul I fiind obținut de elevii Şcolii Gimnaziale Speciale Târgovişte. Pe locul al doilea s-au clasat elevii Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Târgu Jiu, iar pe locul III, elevii Şcolii Gimnaziale Speciale ,,Sf. Mina” Craiova. Câștigători au fost și ceilalți elevi din cadrul Centrului Şcolar de Educaţie Incluzivă Roșiori de Vede, Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Băbeni, Vâlcea, CITO Căpuşu de Câmpie, județul Mureş şi Centrului de Pedagogie Curativă Simeria.
„Necesitatea derulării acestui proiect răspunde la nevoia de recuperare și integrare socială, dar și la depășirea și rezolvarea anumitor bariere ale elevilor noştri, elevi cu dizabilităţi, de a avea propria lor olimpiadă, ei neavând şansa participării la astfel de competiţii alături de elevii din învăţământul de masă, datorită problemelor de sănătate” spune profesorul Simona Sgondea, unul dintre organizatorii acestui proiect. Ştiut fiind faptul că jocurile de mișcare sunt folosite ca mijloc de dezvoltare fizică generală, competiţia a constat într-o succesiune de astfel de jocuri, specifice iernii, desfăşurate pe pârtie, lovirea unei ținte cu bulgări de zăpadă, trasee aplicative cu săniuţa, individual și în echipe, orientarea printre jaloane cu sprijinul echipei, acordarea de prim ajutor coechipierului, etc. Jocurile in aer liber ajută copilul să îşi dezvolte imaginaţia, creativitatea, capacitatea de coordonare şi orientarea în spaţiu.
În aceste jocuri, elementul mişcare devine esenţial şi ele devin atractive pentru copii, oferind condiţii favorabile pentru dezvoltarea complexă a deprinderilor motrice şi a calităţilor fizice necesare în viaţă. „Faptul că elevii cu dizabilități nu reușesc să își însușească competențele necesare integrării sociale ne-a determinat să abordăm activităţile sportive într-un alt cadru decât cel obişnuit(şcoala). Convingerea pe care o avem şi pe care o prezentăm în acest proiect este aceea că profesorii responsabili cu organizarea activităţilor cu elevii, trebuie să susţină situaţiile de cooperare, pentru ca aceşti tineri să înveţe să se respecte şi să lucreze împreună. Prin intermediul parteneriatelor cu aceste școli, aducem sportul și beneficiile acestuia mai aproape de viața comunității, cu și pentru copiii cu dizabilități intelectuale, putând deveni și ei olimpici (campioni) speciali”, menționează profesorul Roxana Bogdan. Acțiunea a fost organizată în colaborare cu Asociația Umanitară Iunona, asociația cadrelor didactice din cadrul C.S.E.I. Târgu-Jiu, Inspectoratul Școlar Județean Gorj, Universitatea „Constantin Brâncuși” Târgu-Jiu, Salvamont Gorj, Apres-Ski Rânca și Complexul Turistic Panoramic Rânca.
Gelu Ionescu