,,Stăm acasă când, de fapt, ar trebui să fim la școală, nu avem voie să ne vizităm bunicii deși sărbătorim Paștele, nu mergem la petrecere deși prietenii noștri aniversează ziua de naștere, ne așteaptă examenele finale, iar noi învățăm de acasă, trebuie să sune clopoțelul pentru ultima oară, însă noi deja am avut absolvirea online” sunt doar câteva frământări ale elevilor și copiilor noștri marcați de transformări majore ale cotidianului.
Marea provocare a apărut în luna martie, când toate activitățile didactice au fost transpuse în realitatea virtuală. Este adevărat că la început cu toții am fost bulversați de noua realitate care a adus cu ea modificări semnificative la nivel global. Prezența acestora s-a resimțit și în domeniul educțional. Dacă până acum aplicarea metodelor moderne și utilizarea mijloacelor media, precum și eficiența lor în procesul didactic era un subiect atât de controversat, astăzi, pandemia ne-a determinat să recurgem exclusiv la învățarea digitalizată. Trebuie să recunosc că mă număr printre profesorii norocoși deoarece am început orele on-line cu elevii mei încă de pe 12 martie 2020. În această perioadă în care școala a fost închisă, am încercat să mențin legătura cu elevii, dar și interesul sporit față de limba germană practicând activități digitalizate cât mai atractive. Din acest punct de vedere pot spune că situația globală nu ne-a găsit nepregătiți. Nu era o premieră pentru noi utilizarea mijloacele media (tableta, Smartphone-ul, laptop-ul etc). Utilizarea instrumentelor digitale însuflețea deja cursurile de limba germane, iar device-urile se enumerau printre mijloacele didactice preferate de elevii mei. Diferența este că la clasă foloseam alternativ metodele tradiționale și moderne.
În acest sens, cu ajutorul informațiilor dobândite la cursurile de perfecționare, am avut prilejul de a-i sprijini pe elevi în cunoașterea și folosirea optimă a platformelor educaționale puse la dispoziție de către unitățile școlare. Din această perspectivă afirm cu bucurie că numărul celor prezenți la cursuri a fost majoritar, iar elevii au dat dovadă de cea mai mare răbdare și tenacitate. În dorința lor de a fi mereu conectați la cursurile on-line, permanent încercam împreună să găsim soluții pentru a eficientiza colaborarea de la distanță. Desigur că pentru oamenii instruiți educația informativă a fost una grozavă, la polul opus situându-se cei neinstruiți, unde învățarea digitalizată a fost mai anevoioasă. Această problemă am semnalat-o și în rândul elevilor. Nu toți au reușit să se conecteze constant, dar avantajul folosirii platformelor online este că am reușit să pun la dispoziția elevului de acasă toate informațiile transpuse într-un ,,caiet virtual”, adică un document Word. Astfel, elevul de acasă ori de câte ori a fost necesar și a avut posibilitatea accesa acest caiet virtual, fiind în acest mod mereu informat.
Copiii au fost extrem de receptivi, au învățat și s-au conformat regulilor dezvoltate de învățarea digitalizată. Petrecerea timpului liber s-a transformat într-o aventură a cunoașterii lumii computerizate, unde mijloacele media jucau un rol esențial. Manualele digitale au devenit indispensabile în această perioadă. Testarea cunoștințelor acumulate anterior s-a desfășurat într-un mod mai prietenos, apropiat lor, virtual, complet diferit de modelul tradițional de a reproduce informația pe o coală de hârtie. Testele create cu aplicația Quizziz au putut fi accesate de către elevi de pe telefoanele mobile, tablete, laptop sau calculatoare conectate la internet. În comparație cu mijloacele de învățare tradiționale, utilizarea mijloacelor media au solicitat din partea elevilor mai multă creativitate, interactivitate, spontaneitate și autodeterminare. Deoarece elevii noștri ,,s-au născut cu device-urile în mână”, aceștia percep și prelucrează mult mai ușor informația în mediul virtual decât cel clasic, tradițional, cu manualul în față. Datorită abilităților lor informatice mult mai dezvoltate prin comparație cu deprinderile informatice ale unui cadru didactic modelat în virtutea învățământului tradițional, elevii noștri au devenit în scurt timp eroii noștri. Nu de puține ori rolurile noastre s-au inversat. Profesorii au devenit discipolii elevilor, iar acest fapt nu poate fi decât lăudabil. În sfârșit, a apărut un moment când copiii au putut să demonstreze că timpul petrecut în lumea virtuală nu a fost pierdut. În ciuda reticențelor unor cadre didactice, trebuie să recunoaștem că școala on-line a completat învățarea tradițională. Acum, la finalul unui an școlar supus marilor provocări, în loc de marea festivitate de celebrare a reușitelor profesor-elev-comunitate doresc să sărbătoresc eforturile și participarea elevilor la școala on-line prin adresarea celor mai sincere aprecieri personale prin intermediul dumneavoastră.
Profesor, Monica Ștefănoiu, Șc Gim.Al.Ștefulescu. Târgu-Jiu, Gorj