Proiect de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a creșelor, în consultare publică

1565

Ministerul Educaţiei a publicat proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a creșelor și a altor unități de educație timpurie antepreșcolară. Potrivit acestuia, „serviciile de educație timpurie antepreșcolară sunt servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere oferite copiilor anteprescolari, pe timpul zilei, în următoarele tipuri de unități/instituții, denumite în continuare unități de educație timpurie antepreșcolară, în condițiile prevăzute de legislația în vigoare și de prezenta metodologie: creșele care sunt structuri ale unei unități de învățământ preșcolar cu program prelungit sau normal; creșele care sunt instituții cu personalitate juridică aflate în subordonare locală; unitățile de învățământ cu personalitate juridică, cu grupe de antepreșcolari, precum și cele care au ca structură o creșă; centrul de zi.”.

Activitatea de educație antepreșcolară se organizează pe grupe de vârstă și tipuri de program, în conformitate cu prevederile legale generale referitoare la organizarea sistemului de învățământ preuniversitar. „Programul de funcționare al unităților de educație timpurie antepreșcolară urmăreste acoperirea nevoilor copiilor și a părinților acestora și poate fi flexibil. Tipurile de program al unităților de educație timpurie antepreșcolară sunt: a) program normal, 5 ore pe zi, în funcție de solicitările părinților; b) program prelungit, 10 ore pe zi. La nivelul aceleiași unități de educație timpurie antepreșcolară pot funcționa grupe cu program diferit, respectiv grupe cu program normal și grupe cu program prelungit. În unitățile de educație timpurie antepreșcolară se recomandă următoarea modalitate de organizare a efectivelor de copii: a) grupa mică/mijlocie – copii de la 11 luni la 2 ani neîmpliniți; c) grupa mare – copii de 2 – 3 ani. Se recomandă constituirea grupelor eterogene și repartizarea fraților de vârste diferite în aceeași grupă”, se arată în proiect. Numărul copiilor trebuie să fie în medie de 7, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9.

Referitor la înscrierea copiilor în unitățile de educație timpurie anteprescolară, în proiectul de metodologie se arată că aceasta se va face „conform precizărilor și calendarului specific transmise anual de Ministerul Educației, a criteriilor specifice stabilite de consiliul de administrație sau, după caz, de autoritatea publică locală”.

În ceea ce privește asigurarea personalului didactic din unitățile publice de educație timpurie antepreșcolară, aceasta se realizează de către inspectoratul școlar în colaborare cu: a) unitatea de învățământ care are ca structură creșa; b) autoritățile administrației publice locale, în cazul creșelor aflate în subordonarea acestora și autorizate/acreditate să funcționeze ca unități de învățământ de educație timpurie antepreșcolară și în cazul centrelor de zi”.
Asigurarea personalului nedidactic din unitățile publice și private în care se oferă servicii de educație antepreșcolară este în responsabilitatea angajatorului, în proiectul de metodologie precizându-se însă că „personalul nedidactic al unității de educație antepreșcolară trebuie să parcurgă un modul specific de formare profesională privind educația timpurie, cu o durată de cel puțin 30 de ore, o dată la 5 ani”. Modulul trebuie să cuprindă cel puțin următoarele teme: a) principiile educației timpurii; b) abordarea globală a copilului și munca în echipă; c) educarea și susținerea familiilor pentru dezvoltarea competențelor parentale.
„În vederea asigurării personalului didactic necesar în creșele preluate în cadrul sistemului de educație în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă nr. 100/2021 pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 și abrogarea unor acte normative din domeniul protecției sociale, pentru ocuparea funcției didactice de educator-puericultor se acceptă și absolvenți ai liceului pedagogic sau ai unei școli echivalente, cu specializarea educatoare, care au urmat cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, precum și absolvenți cu diplomă de licență, specializarea pedagogia învățământului preșcolar și primar sau absolvenți ai programelor de masterat cu specializarea educație timpurie. Educatorii-puericulturi din structura creșelor de stat care au trecut în coordonarea Ministerului Educației în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă nr. 100/2021 pot ocupa, în următorii 4 ani, funcția de educator-puericultor, cu condiția îndeplinirii cerințelor specifice din Metodologia de recunoaștere și atestare a competențelor profesionale pentru ocuparea funcției de educator-puericultor, elaborată de Ministerul Educației”, se mai arată în metodologie.
Proiectul poate fi consultat pe site-ul Ministerului Educației.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here