Pasaje pietonale de 14 milioane euro, la Târgu-Jiu

683

Firma de proiectare şi consultanţă contractată de Primăria Târgu-Jiu pentru efectuarea studiului de fezabilitate în vederea realizării a trei pasaje subterane pietonale la nivel de municipiu, a prezentat, ieri, etapele documentaţiei întocmite şi scenariul cel mai avantajos.

Proiectul “Îmbunătăţirea atractivităţii şi siguranţei deplasării pietonale adiacente coridorului străzii Unirii” presupune realizarea a trei pasaje subterane pietonale pe strada Unirii în cele trei intersecţii: cu Bulevardul Constantin Brâncuşi, cu strada Victoriei şi cu străzile Geneva şi Republicii. “Pe lângă scopul principal al proiectului, acela de îmbunătăţi deplasările pietonale şi a fluidiza traficul rutier, acesta are şi o serie de avantaje ce rezidă respectiv creşterea accesibilităţii către punctele de interes din zona protejată a Ansamblului Monumental Calea Eroilor, precum şi o îmbunătăţire a arhitecturii urbane prin faptul că în interiorul acestor pasaje subterane se realizează o serie de spaţii dedicate atât unor activităţi culturale, punct info, spaţii de alimentaţie publică şi alte spaţii conexe”, a declarat Raul Chiriac, şeful Serviciului Investiţii din cadrul Primăriei Târgu-Jiu.

Două scenarii de proiect
Suprafaţa totală construită a celor trei pasaje este de 5.700 mp, acestea urmând să prezinte o serie de beneficii atât pentru pietoni, cât şi pentru conducătorii auto. “Structura documentaţiei este constituită din şase volume: studiul de fezabilitate, părţi scrise-părţi desenate, analiza cost beneficiu, evaluarea impactului asupra mediului şi studiile de specialitate care au relevat caracteristicile terenului, studiul topografic şi un studiu de trafic. În ceea ce priveşte obiectivele proiectului constau în îmbunătăţirea condiţiilor în care se realizează deplasările pietonale adiacente coridorului străzii Unirii prin creşterea indicatorilor de siguranţă pentru deplasările pietonale, creşterea atractivităţii în zona culturală aferentă Căii Eroilor, reducerea durelor de parcurgere a intersecţiilor de către pietoni şi de către vehicule, şi creşterea atractivităţii temporale a punctelor de interes situate în zona analizată. (…) Pentru realizarea obiectivelor propuse, am oferit două scenarii de analize, în prima variantă toate cele trei pasaje dispun de accese cu scări fixe şi lifturi, particularitatea scenariului unu este că beneficiază de lumină naturală prin amplasarea în mijlocul intersecţiei a unor luminatoare şi suprafaţa construită este mai mare rezultând un spaţiu disponibil pentru realizarea diverselor funcţiuni. În cea de-a doua variantă, cele trei pasaje asigură strict doar subtraversarea intersecţiilor, asigurând totuşi şi un spaţiu generos pentru activităţi culturale ocazionale. (…) Funcţia obiectivă a scenariului unu este superioară celei de la scenariul doi, în consecinţă scenariul recomandat de noi este scenariul unul care prezintă numeroase avantaje: realizarea luminatoarelor, amenajarea de spaţii comerciale, punct info, pază, punct de dispecer, reducerea şirurilor de aşteptare, a densităţii de vehicule, reducerea întârzierilor datorată aşteptării la coadă şi a conflictelor de tip vehicul-pieton, creşterea vitezei de circulaţie, îmbunătăţirea siguranţei deplasărilor pietonale, îmbunătăţirea calităţii aerului din zona adiacentă intersecţiilor”, a explicat inginerul Ionuţ Mitroi.

pasaje 2Legătură culturală importantă
Primul pasaj pietonal este declarat ca fiind şi cel mai important, acesta urmând să facă legătura cu Parcul Central, acolo unde se află sculpturile brâncuşiene. “Fiecare acces este dotat cu lift şi scară fixă, asigurându-se subtraversarea celor trei intersecţii. La primul pasaj s-a realizat o legătură către Parcul Brâncuşi prin acest aparat de acces ce conţine gradene, scări fixe şi două spine verzi, care să facă trecerea la nivel de imagine de la parc către pasaj. Intrând în pasaj întâlnim funcţiuni socio-culturale, cafe-bar, librărie, spaţii comerciale şi de presă, precum şi spaţii tehnice pentru buna funcţionare a pasajului”, a spus arhitectul Vlad Andreescu.
Costurile estimate ale investiţiei pentru cele trei pasaje se ridică la o valoare totală de 14 milioane euro fără TVA. Proiectul se va întinde pe o perioadă de trei ani, din care unul este de pregătire şi doi de execuţie. Pasul următor ce va fi îndeplinit de autorităţile locale este de obţinere a unor fonduri europene pentru demararea investiţiei, cea mai viabilă fiind accesarea de fonduri structurale prin Programul Operaţional Regional 2014-2020.
Izabella Molnar

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here