Parlamentul European solicită Comisiei să urgenteze implementarea sistemului european de gestionare a traficului feroviar

1411

Parlamentul European a adoptat în sesiunea plenară de săptămâna trecută Rezoluția privind siguranța și semnalizarea căilor ferate, o inițiativă proprie a PE care analizează sistemul european de gestionare a traficului feroviar (ERTMS) și solicită implementarea sa completă. În urma analizării modului în care ERTMS a fost gestionat până acum, eurodeputații au ajuns la concluzia că, în ciuda inițiativelor anterioare, implementarea ERTMS este cu mult în urmă, iar interoperabilitatea completă nu este încă realizată. La sfârșitul anului 2020, doar aproximativ 13% din coridoarele rețelei centrale erau operate cu ERTMS, implementarea acestuia în alte coridoare atingând un interval cuprins între 7% și 28%. Membrii PE au atras atenția că lansarea completă ar crește capacitatea de trafic cu până la 30% pe infrastructura feroviară existentă și este esențială pentru atingerea obiectivelor de tranziție digitală și climatică. Însă este necesară urgent o creștere de zece ori a ritmului de implementare pentru a realiza tranziția digitală, pentru a îmbunătăți siguranța sistemului feroviar european și pentru a respecta termenul de lansare existent în 2030. În prezent, aproximativ 30 de sisteme naționale de semnalizare diferite împiedică implementarea ERTMS. Prin urmare, rezoluția solicită alinierea planurilor naționale de implementare la obiectivele de implementare obligatorii, stabilite la nivelul UE pentru a impune dezafectarea sistemelor naționale de semnalizare învechite. Eurodeputatul Marian-Jean Marinescu, coordonatorul PPE pentru politica de transport a Uniunii, a declarat că: „În discursul referitor la Starea Uniunii Europene, transporturile au fost identificate ca fiind unul dintre domeniile cu mari emisii de dioxid de carbon. Transportul stă la baza dezvoltării economice și pentru a reduce emisiile și a păstra, în același timp, competitivitatea economiei europene avem foarte multe de făcut și cu mare grijă. De exemplu, în acest moment ni se cere să mutăm transportul de marfă rutier pe calea ferată, așa numitul Shift to Rail – trecerea la cale ferată. Eu sunt de acord, dar mai întâi trebuie să dezvoltăm calea ferată. Din păcate, nu s-a întâmplat foarte mult în această direcție. Există și o întreprindere mixtă europeană, public-privat, care are aceeași denumire, Shift to Rail. Ca să transferi de pe drum pe cale ferată, trebuie să ai cale ferată, în sensul că trebuie să ai o cale ferată modernă și, în același timp, cu posibilitatea de a transporta marfa foarte rapid, ceea ce nu s-a întâmplat încă la nivelul întregii Europe. Există un sistem automat, un sistem de control a circulației trenului, dar care nu este implementat peste tot, nu este încă interoperabil”.
Într-un efort de a aduce mai mult în prim plan transportul feroviar, Comisia Europeană a anunțat că 2021 va fi Anul European al transportului feroviar. Grupul PPE are o perspectivă clară asupra obiectivelor și eficienței acestei acțiuni a Comisiei. Marian Marinescu susține poziția PPE și consideră că mai degrabă  ,,trebuie să folosim anul 2021 nu pentru evenimente și marketing, ci pentru investiții în infrastructura învechită, pentru îmbunătățirea cooperării europene și eliminarea măsurilor protecționiste. În plus, considerăm că trebuie să ne concentrăm și pe promovarea și susținerea profesiei feroviare. Conducătorii de trenuri care lucrează la conexiuni transfrontaliere trebuie să vorbească și să scrie la un nivel foarte bun în limbile naționale respective. Transportul rutier și aerian nu se confruntă cu astfel de dispoziții discriminatorii. De aceea susțin instituirea limbii engleze ca a doua limbă comună în sectorul feroviar, lucru care va contribui la competitivitatea lucrătorilor din sectorul feroviar.”
M.P.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here