Orban – „Transalpina trebuie finalizată în totalitate”!

669

Premierul Ludovic Orban și ministrul Transporturilor, Lucian Bode, au fost, vineri, pe Transalpina, pornind din Novaci spre Sibiu, pe parcursul vizitei cei doi dând asigurări că Guvernul este dispus să susțină finalizarea lucrărilor la cea mai înaltă șosea din țară. Vizita celor doi a început la Novaci, unde s-au întâlnit cu lideri ai liberalilor din județ, totul durând doar câteva minute. Aici șeful Executivului a menționat că ar mai fi nevoie de vreo 12 milioane de euro pentru a finaliza complet investiția începută în urmă cu 12 ani, când el era ministru al Transporturilor. Suma reprezintă jumătate din stadionul construit aproape degeaba la Târgu-Jiu, în contextul în care fotbalul este ca și mort în oraș la nivel de club și asta tot din grija autorităților. Lucian Bode a precizat și el că acordă tot sprijinul necesar finalizării acestui proiect . El i-a criticat pe foștii guvernanți pentru că nu au alocat fonduri necesare finalizării investiției, pe Transalpina lucrările fiind întrerupte în urmă cu mai bine de șase ani. De atunci în instanță au loc diverse procese, iar până la finalizarea lor nimeni nu a mai turnat o roabă de asfalt. Anul acesta a fost reabilitată însă o porțiune de 32 de km de șosea înspre Alba și Sibiu, motiv pentru care Orban și Bode au și fost pe tot traseul pentru a vedea cum se prezintă situația. Premierul a dat asigurări că susține proiectul și a menționat interesul său pentru ducerea la bun sfârșit a investiției. „Pe Transalpina dacă te uiți în stânga și în dreapta ți se taie respirația de la peisajele superbe puse în evidență de acest drum. Calitatea drumului lasă de dorit în anumite zone. Lucrarea trebuie să fie finalizată. Trebuie clarificată din punct de vedere juridic și trebuie investit pentru finalizare. E un drum care a făcut să crească interesul turistic pentru România. E nevoie de finalizarea tuturor lucrărilor, inclusiv cele de scurgere a apelor. Orice lucrare necesară trebuie făcută pentru că altfel la orice ploaie mai puternică riscăm”, a spus Orban. Vor mai trece însă câțiva ani până când șoseaua cea mai înaltă din țară va fi complet modernizată. Până acum s-a executat cam 85% din volumul de lucrări, dar turiștii nu cred în cifrele guvernanților. „Eu cred că mai e 30% de făcut, nu 15 cât au spus ei. Păi parapeți nu prea vezi, locuri de parcare nu există, pe la podețe sunt numai denivelări, iar prin Rânca am văzut că au început să facă trotuare odată, dar nu le-au terminat nici până acum. Ba au mai pus și canalizarea pe mijlocul drumului ca să îți strici mașina”, a spus un turist. În pasul Urdele, locul cel mai înalt al șoselei, la 2145 de metri, turiștii opresc mașinile cu teamă pentru a admira peisajele de vis de aici. Ca să coboare de pe stratul de asfalt printre pietre aceștia riscă să își lovească mașinile, iar unii preferă să stea în ele pe șosea pentru că dacă incomodează traficul să se pună în mișcare. „Cum să cobor cu ea de pe asfalt, păi nu am pragurile lovite? E frumos, e foarte frumos ce putem vedea aici, dar nu mă dau jos de la volan că dacă încurc cumva pe cineva prefer să mă mai mut câțiva metri. Asta cred că e problema a mare, că nu ai unde opri. La parapeți să zicem că mergi cu viteză mică, deși când e ceață nu vezi mai nimic în față. Mai sunt multe de rezolvat”, a spus un turist din Sălaj. Un altul din Mureș, neamț la origine și căsătorit cu o româncă, știe cum se poate feri de probleme. „Mergem încet, chiar și cu 20 km/h, că am văzut și indicatoare din astea, și ne protejăm. Peisajul e de vis. Am călătorit mult în lume, am stat în România în ultimii ani, iar aici îmi place cel mai mult. De asta și venim în fiecare vară. E frumos, iar când se vor rezolva și problemele care încă mai sunt în lucru cred că Transfăgărășanul va pica pe locul doi”, a spus turistul. Cel mai greu pe acest traseu le este turiștilor veniți din zonele de câmpie, neobișnuiți cu traseul montan de pe Transalpina. „Pe Transfăgărășan am fost de câteva ori și e frumos, nimic de zis, dar aici de abia am convins-o pe soție să facem și Transalpina. E plin de curbe, nu sunt parapeți, iar ei îi e frică. Am venit din Teleorman, iar când am văzut peisajele astea ni s-a tăiat respirația. Am oprit des pe marginea drumului, dar e mai greu cu treaba asta atâta timp cât nu sunt parcări. Dacă ar fi să oprim după ce ne oferă autoritățile nu am prea avea unde, doar ar trebui să conducem și nimic mai mult”, a spus un șofer. Premierul Ludovic Orban a dat asigurări că turiștii care vin pe Transalpina sunt în siguranță „dacă conduc prudent”. Dincolo de aceste probleme, rămâne avantajul cert al existenței șoselei. Rânca s-a dezvoltat după asfaltarea Transalpinei și putea deveni cu adevărat o stațiune dacă autoritățile investeau în infrastructura de aici. În plus, modernizarea „Drumului Regelui” a schimbat în bine și viața ciobanilor de pe Transalpina. O spune băcița Mărioara Babu, cea care și-a transformat stâna în popas pentru turiști. „Noi am fost aici cu mult înainte de existența Transalpinei, dar apariția șoselei a fost un beneficiu categoric pentru toți ciobanii din zonă. Acum ne putem valorifica marfa, produsele noastre, direct către turiști al căror număr a crescut constant de-a lungul anilor. Dacă ar fi lucrările gata cred că numărul celor care vin aici se va dubla. Am întâlnit turiști veniți la noi la stână care ne-au spus că vin mai cu teamă când văd că nu sunt parapeți, de exemplu, dar din fericire oamenii merg încet și nu au fost accidente grave”, a spus băcița de la stâna Ștefanu.
Gelu Ionescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here