O profesoară din Gorj, în finala selecției naționale „Creatori de Educație”

1690

Peste 150 de activități, derulate de profesori din toată țara, au ajuns în finala selecției naționale bune practici educaționale „Creatori de Educație” din 2021, desfășurată în cadrul proiectului CRED, pentru al treilea an consecutiv. Printre ele se numără și proiectul profesoarei Orzan Claudia Elena, de la Liceul Tehnologic Bâlteni, Structura Școala Gimnazială nr. 1 Peșteana-Jiu. Intitulat ”Educație ecologică și de protecția mediului”, proiectul s-a desfășurat în perioada 2019-2021 și a avut drept scop cultivarea în rândul generației tinere a unei atitudini pozitive față de mediul înconjurător, dar și responsabilizarea generației adulte din comunitatea locală.

Potrivit informațiilor postate pe site-ul selecției, creatorideeducație.ro, cel mai important obiectiv al proiectul a fost schimbarea mentalității în rândul comunității locale cu privire la protejarea mediului și găsirea de soluții inovatoare și sustenabile. ”Cele mai multe activități au fost gândite în așa fel încât să dezvolte aptitudinile practice, gândirea creativă, spiritul de într-ajutorare, și mai ales, să valorizeze legăturile de familie, prin multiple acțiuni comune elevi-părinți. S-a plecat de la ideea că, într-o zonă defavorizată ca poziție geografică (localitatea Bâlteni este situată între termocentralele Rovinari și Turceni, cu un peisaj puternic antropizat ca urmare a exploatărilor miniere de suprafață), cele mai mari șanse de reușită pentru un mediu mai curat le au acțiunile comune școală-familie-comunitate. Pentru ca micuții elevii să conștientizeze că stă în puterea lor să regândească și să reimagineze viitorul planetei, s-a plecat de la ”aproape”: școala și casa, regândind acțiunile noastre cotidiene și reimaginând stilul de viață într-un mod ”eco”, alături de colegi, profesori, prieteni, familie, dând fiecăruia posibilitatea de a se implica activ și de a oferi soluții sustenabile pentru un mediu de viață cât mai natural. Principala competență vizată a fost competența socială și civică. Dezvoltarea acesteia s-a făcut prin sensibilizarea elevilor și a părinților/familiei extinse, faţă de problemele de mediu care afectează comuna Bâlteni şi implicarea în a găsi soluţii concrete şi viabile pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii în şcoală, acasă, în localitate, precum şi prin dezvoltarea capacităţii de a conştientiza că suntem responsabili fată de mediu,şi că avem responsabilitatea individuală şi colectivă de a face o schimbare. S-a urmărit însă și dezvoltarea competenței de comunicare, elevii fiind puși în situația de a formula argumente privind importanța acțiunilor ecologice, într-o manieră care să îi convingă pe părinți, bunici, prieteni să își schimbe anumite obișnuințe ”nesănătoase”, sau să adopte practici prietenoase cu mediul, dar în același timp să ia în considerație și sugestiile altora. Nu a fost neglijată nici competența digitală, având în vedere că multe dintre lecții au fost susținute online, iar elevii au creat filmulețe motivaționale care au fost prezentate celorlalți colegi. Competența „a învăța să înveți” a fost dezvoltată prin jocuri de rol, scenete, dezbateri, în cadrul cărora elevii, prin mimică, gesturi, și-au valorificat potențialul de comunicare”, se arată în descrierea proiectului. Activitățile s-au desfășurat în perioada 2019-2021, la Școala Gimnazială Nr.1 Peșteana-Jiu, dar și în alte locații de pe raza comunei Bâlteni. ”Au participat 38 de elevi la toate activitățile desfășurate, atât fizic, cât și online, acest număr reprezentând aproximativ 30% din totalul elevilor de gimnaziu, dar fiecare elev al școlii a participat la cel puțin o activitate, în funcție de vârstă, aptitudini și interes. Proiectul s-a desfășurat atât în perioada cu prezență fizică a elevilor, cât şi on-line. Principalele metode: observarea directă, experimentul, brainstorming, cafeneaua, rezolvarea unor situații problemă. Sarcini de lucru: expoziții online, ”garbage gone glam” (parada costumelor din reciclabile),colectarea selectivă a deșeurilor în propria gospodărie, identificarea unor măsuri viabile pentru reducerea consumului de apă şi energie electrică şi implementarea acestora, transformarea şi reutilizarea diverselor produse, ecologizări, plantări, târguri de economie circulară, distribuire de pliante/broşuri, expoziţii de produse din materiale reciclate, comparații între gradul de poluare a aerului în interior/exterior, vânătoare de comori. Activitățile desfășurate au necesitat ajutorul şi implicarea cadrelor didactice de diverse specializări (geografie, biologie, fizică, chimie), a părinților, prin comitetele de părinți de la nivelul claselor, și cu implicarea APM Gorj, a Primăriei Bâlteni, a Ocolului Silvic Peșteana-Jiu”, se mai precizează în descrierea proiectului.

Puteți vota proiectul preferat până la sfârșitul lunii
În intervalul 15 – 31 iulie, cei interesați pot intra pe site-ul creatorieducație.ro pentru a vota online profesorul al cărui proiect i-a impresionat. ”Până la data de 13 august, toate activitățile vor fi evaluate de o comisie națională, formată din experți în educație, un procent de 10% din punctajul final fiind influențat de votul online. Lista câștigătorilor va fi anunțată, prin canalele de comunicare ale proiectului CRED, în toamna acestui an”, au anunțat organizatorii.
Selecția „Creatori de Educație” își propune recunoașterea și valorizarea rezultatelor activității profesorilor din învățământul primar și gimnazial care au o contribuție remarcabilă în dezvoltarea, la elevi, a competențelor corespunzătoare profilului absolventului acestor niveluri de educație, inclusiv în contextul situației de urgență.
Roxana Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here