Noutăţi legislative în învăţământul universitar

295

Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice a adoptat, săptămâna trecută, o nouă metodologie de finanţare a universităţilor de stat din România, care se va aplica pentru anul 2015 şi care aduce o serie de noutăţi pentru studenţi. Universitatea “Constantin Brâncuşi” din Târgu-Jiu este o universitate de stat şi îndeplineşte mare parte din indicatorii prevăzuţi de noile cerinţe legislative.

Dacă în ultimii ani aspecte, precum: numărul de locuri în cămine, numărul de locuri de practică asigurate de universităţi sau numărul de mobilităţi studenţeşti contau foarte puţin în procesul de finanţare a universităţilor de stat. În metodologia, din acest an, au fost introduşi indicatori cu o pondere considerabilă, care urmăresc experienţele şi beneficiile pe care universitatea le pune la dispoziţia studenţilor.
Astfel, în obţinerea finanţării vor conta: capacitatea universităţii de a atrage şi integra tineri din medii defavorizate, contribuţia proprie a universităţii la fondul total de burse, numărul de locuri de practică puse de instituţia de învăţământ superior la dispoziţia studenţilor, numărul de locuri în căminele studenţeşti, ponderea studenţilor care au fost într-o mobilitate Erasmus sau Erasmus Mundus ori ponderea candidaţilor înscrişi la programe de studiu în limbi de circulaţie internaţională. Aceşti indicatori reprezintă aproximativ 30% din valoarea finanţării suplimentare, pe care o vor primi universităţile pentru a deveni mai performante şi care reprezintă aproximativ un sfert din finanţarea totală de la stat. Restul banilor primiţi de universităţi reprezintă finanţarea de bază – cheltuieli de personal şi materiale necesare funcţionării instituţiei, şi sunt calculaţi în funcţie de numărul de studenţi înscrişi la diferite specializări, similar anilor trecuţi.

Propuneri de la ANOSR
Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) salută faptul că metodologia prevede pentru prima oară că universităţile ar putea primi sau pierde sume consistente din finanţarea de la stat, în funcţie de beneficiile pe care le oferă studenţilor.
ANOSR a propus introducerea unor indicatori de finanţare noi – cum ar fi rata de angajare a absolvenţilor sau transparenţa instituţională, indicatori care urmează să intre anul acesta în pilotare după ce vor fi aprobaţi printr-un ordin de ministru şi care vor fi luaţi în calcul pentru metodologiile de finanţare din anii următori. “Ne bucurăm să vedem că, după mai bine de 1 an de discuţii cu Ministerul Educaţiei, avem în sfârşit o nouă metodologie de finanţare a universităţilor care ar trebui să le încurajeze să depună mai multe eforturi pentru binele studenţilor. Deşi, suntem mulţumiţi că un număr mare din propunerile pe care le-a avut ANOSR se regăsesc în forma finală a metodologiei adoptate de Minister, ne exprimăm temerea că fără eforturi depuse pentru a se asigura corectitudinea datelor transmise de universităţi, metodologia nu va aduce nicio schimbare reală în modul în care universităţile se vor raporta la nevoile şi interesele studenţilor şi va ajuta universităţile care reuşesc să fenteze sistemul. Aşteptăm, în acest sens, acţiuni ferme şi curajoase din partea Ministerului Educaţiei şi a CNFIS”, a menţionat Cristi Popescu, preşedinte ANOSR.
ANOSR atrage atenţia că e foarte important ca datele pe care universităţile le furnizează pentru a putea fi calculaţi aceşti indicatori să fie corecte, pentru a evita eventuale nereguli sau abuzuri pe care acestea le-ar putea face, în mod voit sau nu.
Minodora Sucea

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here