Guvernul va introduce, în curând, un nou sistem de calcul al taxelor pentru operaţiunile cerute de firme şi persoane fizice autorizate la Registrul Comerţului şi va stabili tarife fixe pentru aceste servicii, complet diferit faţă de sistemul actual. Noile taxe vor fi aplicate într-un interval de două luni după ce vor fi avizate de Executiv, conform unui proiect de hotărâre. Guvernul mizează pe venituri suplimentare anuale de peste 100 milioane de lei.
Gorjenii care se vor adresa Registrului Comerţului, după ce noul sistem de calcul se va legifera, vor plăti aproape pentru fiecare operaţiune solicitată. De altfel, sistemul prevede ca operaţiunile din registrul comerţului să fie taxate cu tarife unice, în funcţie de tipul solicitării, fără ca fiecare tip de serviciu să mai fie achitat separat, ca în prezent. La stabilirea taxelor unice s-au folosit, ca bază de fundamentare, înregistrările în registrul comerţului şi încasările aferente realizate anul trecut. Astfel, pentru înregistrarea în registrul comerţului a unei persoane juridice (incluzând autorizarea constituirii, înmatricularea, autorizarea funcţionării şi declaraţia pe propria răspundere) va fi achitată o taxă unică de 250 lei, în timp ce pentru înregistrarea unei persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale ori familiale va fi percepută o taxă de 90 lei. Cererile de menţiuni simple (verificarea disponibilităţii sau rezervării denumirii unei firme, numirea lichidatorului, extrasul de registru) vor fi taxate cu 45 lei atât pentru firme, cât şi pentru persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale ori individuale, în timp ce pentru cererile de menţiuni complexe, cu două sau mai multe operaţiuni, firmele vor fi taxate cu 220 lei. Pentru cererea de copii certificate va fi menţinută taxa actuală, de 4+ 0,2 lei/pagină certificată.
Taxe între 8-24 de lei
Informaţiile de bază despre o firmă (precum numărul de ordine în registrul comerţului, denumirea, forma juridică, codul unic de înregistrare, sediul social, durata de funcţionare, capitalul social, administratorii, asociaţii sau acţionarii) vor fi eliberate în schimbul unei taxe de 8 lei/firmă, în timp ce pentru informaţii extinse (situaţii financiare anuale) va trebui achitată o taxă de 24 lei/firmă. Un raport istoric despre o firmă va costa 250 lei, urmând să fie stabilite taxe fixe şi pentru cereri de informaţii pe serii de firme grupate pe maxim cinci criterii – aria geografică, localitate, domeniu (9 lei/firmă) şi mai mult de cinci criterii (11 lei/firmă). În cazul renunţării la soluţionarea cererii adresate Registrului Comerţului sau al respingerii cererii de înregistrare, taxele achitate nu se restituie decât dacă se renunţă în aceeaşi zi în care a fost depusă cererea. Comparativ, sistemul actual, care nu prevede taxe unice, stabileşte ca pentru înregistrarea unei persoane juridice să fie achitat un tarif de 120 lei/înregistrare, iar pentru înregistrarea unei persoane fizice autorizate să fie plătit un tarif de 30 lei/înregistrare. Pentru informaţii privind forma juridică, codul unic de înregistrare, sediul social, capitalul social, administratorii, asociaţii sau acţionarii, dar şi legate de situaţii financiare anuale este achitată în prezent o taxă de 0,85 lei/informaţie, iar pentru raportul istoric al unei firme trebuie plătit 20 lei + 3 lei/fiecare depunere de act sau menţiune înregistrată. În noul sistem care urmează să fie introdus, Guvernul mai modifică numărul de firme şi procentul de reducere aplicat asupra sumei de plată în funcţie de numărul de firme pentru care se solicită informaţii. Astfel, pentru informaţii solicitate în cazul a 101-1.000 firme va fi aplicată o reducere de 30%, iar la date cerute pentru un număr cuprins între 1.001 şi 10.000 firme va fi acordată o reducere de 60%. Cea mai mare reducere, de 80%, va fi valabilă pentru informaţii solicitate în cazul a peste 10.000 firme. În sistemul actual, reducerile sunt cuprinse între 20% (pentru date privind 101-500 firme), 30% (501-1000 firme), 40% (1.001-10.000 firme) şi 50% (peste 10.000 firme). Prin aplicarea noilor taxe, Guvernul se aşteaptă să încaseze suplimentar la bugetul de stat peste 100 milioane lei anual, în 2012 şi în următorii patru ani.
A.B.