În ședința Executivului din 12 noiembrie 2020 au fost adoptate Hotărâri de Guvern privind aprobarea noii Metodologii de evaluare și a standardelor de autorizare de funcționare provizorie și a standardelor de acreditare și de evaluare externă periodică în învățământul preuniversitar.
Potrivit ministrului Educației, Monica Cristina Anisie, noile standarde ar însemna o reducere semnificativă a cerințelor pentru autorizarea de funcționare provizorie, pentru acreditare și pentru evaluare periodică. ,,Din anul școlar 2021-2022, noile standarde pun accentul pe reducerea cerințelor/condițiilor de îndeplinit cu 57% pentru autorizarea de funcționare provizorie (de la 93 la 40), cu 77% pentru acreditare și cu 76% pentru evaluare periodică (de la 1095 la 265). Reamintesc, totodată, că aceste noi standarde vor sta la baza asigurării accesului la educație și vor garanta echitatea furnizării serviciilor educaționale, pentru că o educație de calitate nu poate fi decât incluzivă. În acest scop, au fost introduse prevederi explicite în direcția respectării legislației privind drepturile copilului și nediscriminarea”, susține ministrul Educației într-o postare pe Facebook.
,,Digitalizarea joacă un rol cheie în tot acest demers: în prezent, întregul proces de evaluare externă se poate realiza și online, iar prin noua metodologie, va exista și obligația în acest sens”, a mai afirmat aceasta. Reamintim că, la începutul acestei luni, în cadrul unei conferințe de presă, președintele ARACIP, Șerban Iosifescu, a precizat că până în data de 30 iunie 2021, vor fi elaborate ghiduri pentru aplicarea unitară a standardelor la nivelul tuturor actorilor: unități de învățământ (în special, Comisia de Evaluare și Asigurare a Calității), evaluatorii externi ai ARACIP, inspectoratele școlare.
De asemenea, ARACIP va simplifica și adapta aplicația de evaluare externă până la 15 octombrie 2021, dată la care va fi inițializat Raportul anual de evaluare internă a calității educației (RAEI), pentru anul școlar 2021-2022, pe baza formatului simplificat.
R.L.