NATO O ALIANȚĂ POLITICĂ ȘI MILITARĂ – ce înseamnă numirea lui Mircea Geoană în funcția de secretar general adjunct NATO pentru România?

5688

Recent, Jens Stoltenberg, secretarul general al NATO, l-a numit pe Mircea Geoană în funcția de secretar general adjunct al Alianței. Cum explicați această nominalizare în contextul promovării conceptului NATO URBAN?

Victor Aileni: În primul rând, EXCLUS orice formă de asociere între proiectul NATO URBAN și recenta nominalizare a Dnului Mircea Geoană. Potrivit definiției, NATO reprezintă o alianță POLITICĂ și MILITARĂ, mai concret scopul Alianței fiind garantarea libertății și securității membrilor săi prin mijloace politice și militare. Ori, în acest caz, acordarea funcției de secretar general adjunct al Alianței s-a realizat doar pe considerente politice. Revenind la întrebarea dumneavoastră, proiectul NATO URBAN este 100% proiect strategic militar, ca parte integrată a operaționalizării la Sibiu a primului și singurului Comandament NATO de trei stele din Est-ul Europei, care schimbă actuala paradigmă de securitate a României. Mai concret, România devine principal furnizor de securitate la nivel regional și planificator de războaie. Evident, politicul are și el dimensiunea lui, însă componenta militară acționează la nivel strategic, prin generarea și operaționalizarea strategiilor de război, având inclusiv capacitatea de a integra dimensiunea politică printr-o abordare inter-instituțională.

România și SUA au o relație specială, cu o vechime de peste 139 de ani. Care este principala provocare a României ca furnizor de securitate regional în flancul de sud-est al NATO?
Mădălina Neacșu: Principala provocare a următorilor ani o constituie corectarea asimetriilor între cooperarea excelentă din domeniul apărării și cea din sectoarele economic, cultural științific și educațional, care nu și-au atins potențialul. În acest caz, soluția o reprezintă noua viziune integrată NATO URBAN, care are capacitatea de a interconecta la nivel inter-sistemic sectorul militar, mediul de afaceri, administrațiile locale și cetățenii.
Mai concret, reașezarea relației trebuie să pornească de la obiectivul împărtășit de cele două state de a pune pe primul plan asigurarea securității și bunăstării propriilor cetățeni.
De exemplu, la nivel economic, România poate oferi partenerului american un portofoliu de oportunități de afaceri care să potențeze dimensiunea de securitate, oferind un cadru lucrativ care să genereze o amprentă mai profundă și durabilă a intereselor americane în România. Cum se poate atinge această performanță economică? Simplu: prin crearea de comunități de afaceri certificate NATO la nivelul “vecinătăților urbane”, care să devină furnizori de servicii și produse pentru structurile militare aflate în subordinea MAPN / NATO.

Anul 2019 poate fi un moment decisiv pentru relațiile între România și SUA, în cadrul Alianței?
Victor Aileni: Da, l-aș putea numi anul reașezării și aprofundării relațiilor cu SUA și NATO, mai ales în contextul înființării la Sibiu a Comandamentului NATO. O evaluare realistă și lucidă a statu-quo-ului relațiilor bilaterale relevă, însă, că acest potențial nu a fost încă atins în domeniul economic, ca și în cel al cooperării în domeniul cultural, educațional și științific.
De aceea, viziunea NATO URBAN vine să disemineze noua cultură de afaceri militară Americană, prin care se generează noi oportunități de afaceri pentru firmele românești cu bazele militare americane, în noua paradigmă de securitate și reziliență NATO URBAN. În concluzie, obiectivul pentru următorii doi ani trebuie să îl constituie continuarea dinamicii foarte bune din domeniul strategic, coroborată cu corectarea asimetriilor față de dimensiunile economică și cultural-educațională. Având ca bază valorile și principiile împărtășite de cele două națiuni, relațiile dintre România și SUA în cadrul Alianței.
Interviu preluat din refleqtmedia.ro

NOTĂ:
D-l Victor Aileni, Ex-Senator al României în Comisia Militară, actualmente coordonatorul departamentului de analiză și planificare strategică al firmei MabeInvest LLC SUA/România. În portofoliul său se regăsește consultanța acordată pentru baza militară de la Kogâlniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu.
NEACȘU STELUȚA MĂDĂLINA este Doctor în Informații și Securitate Națională și oferă expertiză în securitate și reziliență urbană, politici și strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiza de intelligence, competitive intelligence, juridic-administrativ etc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here