Nașterea Maicii Domnului, prima mare sărbătoare cu cruce roșie a noului an bisericesc

1278

Astăzi ușa vieții se deschide, astăzi raza Soarelui Celui înțelegător răsare,
Astăzi Maica bucuriei se naște spre măntuirea a toată lumea.
Veseliți-va popoare și vă bucurați și, cu credinta, din inimă laudați-o așa:
Bucură-te, dumnezeiască Pruncă Maria, care astăzi te-ai născut spre bucuria și măntuirea a toata lumea!

O dată cu începerea noului an bisericesc, debutează și salba de sărbători sfinte ce bucură și veselesc inimile și sufletele credincioșilor de pretutindeni. Între aceste sfinte sărbători, prima este cea a Nașterii Maicii Domnului, prăznuită joi, 8 septembrie 2022.

Biserici gorjene cu hramul ,,Nașterea Maicii Domnului”
Între lăcașurile de cult ortodox care își sărbătoresc hramul pe 8 septembrie se numără biserica de lemn din Vădeni, comuna Padeș; biserica din localitatea Bălești sat Bălăcești; biserica de lemn din Valea Pojarului, monument istoric, construit în anul 1737; biserica de la Șiacu, filie a parohiei Corobăi din localitatea Slivilești; biserica ortodoxă din stațiunea gorjeană Rănca; cea din satul Bobu al comunei Scoarța; biserica de lemn de la 1764 din Gornovița, orașul Tismana; biserica din localitatea Prigoria și biserica din comuna Lelești.
În municipiul Tărgu-Jiu două lăcașuri religioasa vor îmbraca, la răndul lor, haine alese de sărbătoare, este vorba despre biserica ,,Nașterea Maicii Domnului” din zona pieței agroalimentare 9 Mai și cea din zona Șisești a municipiului reședință de județ a Gorjului.

Semnificația sărbătorii ,,Nașterea Maicii Domnului”
Informatiile despre Nașterea Maicii Domnului sunt luate din scrieri necanonice sau apocrife, precum Protoevanghelia lui Iacov, o lucrare iudeo-creștinș din secolul al II-lea. Din aceasta scriere aflăm că Sfinții și drepții Părinti Ioachim si Ana erau înaintaăi în viață și lipsiți de copii. Cu toate că erau înaintați în vărstă, ei stăruie în rugaciune ca Dumnezeu să le daruiasca un copil. Îndrăznesc să ceară ceea ce noi numim a fi imposibil: părinți la o vărstă foarte înaintată. Dumnezeu le ascultă rugaciunea și astfel Ana, femeie stearpă, o naște pe Maica Domnului. Menționăm faptul că și alte femei sterpe din Vechiul Testament se învrednicesc să nască copii în mod minunat. Însă toate au născut baieți, numai Ana, soția lui Ioachim, va naște o fată, pe care Fiul lui Dumnezeu și-o alege să-I fie mamă. Sfăntul Ioan Damaschin ne oferă următoarul răspuns la intrebatrea: De ce Fecioara s-a născut dintr-o femeie stearpă? Fiindcă trebuia ca singurul lucru nou sub soare, începatura minunilor, să fie preîntămpinat de minuni și încet-încet, din cele mai smerite să se nasca cele mai mari. Dar ar mai fi un lucru. Prin nașterea Mariei, firea s-a biruit prin har și a rămas supusă, necutezănd să o ia înainte. Firea a așteptat neroditoare, pănă cănd harul a înflorit rodul.
Nașterea Maicii Domnului aduce bucurie la toată lumea după cum vestește troparul închinat acestei sărbători. Dacă Eva a adus în lume blestemul, Maria a adus binecuvăntarea; dacă Eva a adus în lume moartea, Maria a adus Viața cea adevarată; dacă Eva s-a făcut pricinuitoare a căderii, Maria, prin ascultare și smerenie, a devenit pricina a binecuvăntării și a bucuriei.

Istoricul acestei mari sărbători
Sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului este prezentă și la copții egipteni și la iacobiții sirieni, separați de Biserica Ortodoxă după Sinodul al patrulea ecumenic (451). De aici reiese că sărbătoarea era deja în uz și la ei înainte de această despărțire. Începutul ei trebuie statornicit deci între Sinodul al III-lea ecumenic (431) și Sinodul al IV-lea ecumenic (451). În Apus, sărbătoarea a fost adoptată în timpul papei Serghie I (687-701). În secolul al VI-lea, Sfăntul Roman Melodul a compus condacul și icosul acestui praznic, iar în secolul al VIII-lea, Sfăntul Ioan Damaschin a alcătuit Canonul ce se căntă la slujba Utreniei. Data de 8 septembrie, aleasă pentru prăznuire, reprezintă ziua sfințirii unei biserici închinată Maicii Domnului la Ierusalim, de către împărăteasa Eudoxia, la începutul secolului al V-lea.

Tălcuirea numelui ,,Maria”
Numele de ,,Maria” provine din ebraicul „Aia”, care înseamnă „Domn” și se tălcuiește „Doamna”, deoarece ea domnește și stăpănește peste cele cerești și pămăntești ca Maica a lui Dumnezeu. Maria este unul dintre cele mai întâlnite şi mai frumoase nume, deoarece astfel s-a numit Maica Domnului, Fecioara Maria, mama cea după trup a Mântuitorului nostru, Domnul Iisus Hristos. Maica Domnului este pentru creştini icoana dragostei fără sfârşit, ea rugându-se fără încetare pentru noi, oamenii. Este o pildă vie de sfinţenie, de bunătate şi smerenie.
Maria provine din limba ebraică și înseamnă cea iubită, cea îndrăgită, acest nume fiind cel mai răspândit şi mai drag nume folosit de credincioşii ortodocşi. Pentru orice fată sau femeie este o binecuvântare să poarte acest sfânt nume, ce arată dragoste, ocrotire şi smerenie, căci doar cel simplu, iubitor şi smerit poate fi îndrăgit şi iubit de cei din jur. „Iubirea! Este aripa dăruită de Dumnezeu sufletului pentru a urca până la El.” – Michelangelo Buonarotti.
Maria este unul dintre cele mai întâlnite şi mai frumoase nume, deoarece astfel s-a numit Maica Domnului, Fecioara Maria, mama cea după trup a Mântuitorului nostru, Domnul Iisus Hristos. Maica Domnului este pentru creştini icoana dragostei fără sfârşit, ea rugându-se fără încetare pentru noi, oamenii. Este o pildă vie de sfinţenie, de bunătate şi smerenie. Să nu treacă o zi din viaţa noastră în care să nu fii înălţat o rugăciune Maicii Domnului, de mulţumire, de slavă, cu recunoştinţă în suflet pentru tot ajutorul ei. Sărbătorile cele mai importante închinate Maicii Domnului sunt: Naşterea Maicii Domnului (numită popular Sfânta Maria mică) – 8 septembrie; Intrarea în Biserică a Maicii Domnului – 21 noiembrie; Bunavestire – 25 martie; Adormirea Maicii Domnului (numită popular Sfânta Maria mare) – 15 august. Calendarul creştin mai cinsteşte şi alţi sfinţi şi sfinte – peste 30 – ce poartă acest cinstit nume. ,,Ioachim și Ana din defăimarea nenașterii de fii, iar Adam și Eva din stricăciunea morții au scăpat, Preacurată, prin nașterea ta. Aceasta o prăznuiește și poporul tău, de vina greșelilor mântuindu-se, când strigă către tine: Cea stearpă naște pe Născătoarea de Dumnezeu și hrănitoarea vieții noastre”.
Marius Stochițoiu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here