3500 de declaraţii de cotă de lapte pentru vânzări directe au fost depuse de către fermieri la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) Gorj, până la data de 14 mai 2013. Declaraţiile au fost depuse atât de către cumpărătorii care achiziţionează lapte, precum şi de către producătorii deţinători de cotă de lapte pentru vânzări directe.
S-a încheiat campania de depunere a declaraţiilor anuale de cotă de lapte de către cumpărătorii care achiziţionează lapte, precum şi de producătorii deţinători de cotă de lapte pentru vânzări directe. Termenul limită a fost 14 mai. Procesatorii de lapte şi cumpărătorii de la nivelul judeţului nostru au avut obligaţia ca, până la data de precizat anterior, să depună la APIA Gorj declaraţia anuală privind cantităţile de lapte pe care le-au vândut sau cumpărat pe piaţă, în caz contrar, ei riscând penalizări.
Potrivit reprezentanţilor APIA Gorj la de 14 mai 2013, s-a încheiat termenul de depunere a declaraţiilor anuale de cotă de lapte privind livrările, respectiv vânzările, realizate în anul de cotă 2012/2013, de către cumpărătorii care achiziţionează lapte, precum şi e către producătorii deţinători de cotă de lapte pentru vânzări directe. Au fost depuse 3.471 declaraţii de cotă de lapte pentru vânzări directe.
Cota de lapte reprezintă cantitatea de lapte pe care un producător o poate livra sau comercializa într-un an de cotă fără a-i fi impusă o taxă de penalitate. Această cotă are două componente, cota de livrări, care este cantitatea de lapte şi produse din lapte pe care un producător o poate livra unui cumpărător într-un an de cotă fără a îi fi impusă o taxă. Cumpărătorul de lapte este cel care cumpără laptele de la fermier, de la producător în vederea procesării, sau procesatorul. Există şi producători care deţin cotă de vânzări directe, care reprezintă cantitatea de lapte şi produse din lapte pe care un producător o poate vinde direct la piaţă, într-un an de cotă.
Programe, destinate promovării laptelui şi a altor produse agricole în UE
Comisia Europeană a aprobat în data de 25.04.2013, 22 de programe pentru promovarea produselor agricole în Uniunea Europeană şi în ţările terţe. Aproape 72 de milioane de euro au fost alocate pentru promovarea produselor agricole, cele mai multe dintre aceste programe având o durată de 3 ani, UE contribuie cu aproape jumătate din această sumă. Programele sunt destinate pentru promovarea laptelui şi produselor lactate, uleiului de măsline, cărnii, fructelor şi legumelor proaspete şi prelucrate, produselor ecologice, dar şi pentru ouă, vinuri, băuturi spirtoase şi produse horticole.
Până la finele lui noiembrie 2012, Comisia Europeană primise 36 de propuneri de programe care vizau atât piaţa internă a Uniunii Europene cât şi ţările terţe, cum ar fi Rusia, China, America de Nord, Asia de Sud-Est, Norvegia, Elveţia, Ucraina, India şi Coreea de Sud.
Andrada Bărăitaru