La OPC, cu serviciile de telefonie mobilă şi contractele de credit

394

02_ghiseuDatorită promoţiilor aruncate pe piaţă la abonamentele şi telefoanele mobile cu ocazia sărbătorilor de iarnă, mai mulţi târgujieni au ajuns la sediul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) pentru a face diverse reclamaţii ce exprimau nemulţumiri legate de serviciile operatorului de telefonie mobilă, şi chiar fixă.

Mai mulţi gorjeni s-au aruncat cu capul înainte când a venit vorba de promoţii la telefoane mobile, abonamente de voce fixe sau abonamente în reţelele mobile de telefonie naţionale. Nu mare le-a fost mirarea multora ca după încheierea unui abonament şi intrarea în posesia unui telefon la reducere, să constate că nu le convin clauzele din contract şi să dorească să rezilieze contractul şi chiar să înapoieze telefonul primit, uneori gratis sau contra a câtorva zeci de lei.

Acesta este şi cazul a şase târgujieni care au ajuns la Protecţia Consumatorului cu diverse nemulţumiri. “Consumatorii nu au înţeles că atunci când optează pentru acceptarea unei oferte la telefonia mobilă, fixă sau chiar la internet, trebuie să ştie că un contract poate fi reziliat însă există diverse clauze ce trebuie îndeplinite şi ei trebuie să plătească o cotă parte din beneficiile ce i s-au pus la dispoziţie. În acest sens, la sediul nostru au primit şase sesizări, care sunt în curs de anchetare. Vom merge şi la operatorul de telefonie mobilă local pentru a lua un punct de vedere, iar contractele încheiate vor fi analizate de comisarii noştri”, a declarat Mihaela Răducan, comisar-şef al CJPC Gorj. Aceasta a precizat că nici un consumator nu este obligat să rămână captiv într-un contract, dar dacă există clauze ce nu sunt abuzive, cetăţenii trebuie să fie responsabili şi să ştie că au şi obligaţii.

150 reclamaţii pe creditele bancare

Reclamaţii multe şi care continuă să vină la sediul CJPC sunt din domeniul creditelor bancare cu dobânzi care nu sunt fixe. “Ordonanţa care prevedea că putem da sancţiuni băncilor care prevăd clauze abuzive în contractele de credit s-a modificat de la 3 ianuarie. De acum, nu se mai aplică prevederile acesteia decât creditelor încheiate la data publicării ordonanţei, iar actele adiţionale semnate între bancă şi consumator rămân valabile pentru creditele bancare. Conform noilor norme, au de câştigat consumatorii care pot veni la sediul CJPC Gorj pentru a fi consiliaţi şi apoi a discuta cu băncile pentru o renegociere a contractelor adiţionale”, a precizat şefa CJPC Gorj.

Încă de acum câteva luni, sesizările au început să vină cu zecile privin contractele de credit, astfel că instituţia a acumulat circa 150 de sesizări care au fost anchetate şi a încheiat aproape 25 de procese verbale de constatare a contravenţiei în cazul în care s-au găsit nereguli precizate în contractele de credit de către bănci. “Valoarea amenzilor aplicate a fost de aproape 500.000 de lei, iar acum cu toate băncile am ajuns în instanţă deoarece au contestat sancţiunile aplicate. Majoritatea băncilor au fost sucursale din municipiile Târgu-Jiu şi Motru”, a mai spus Mihaela Răducan.

1.900 de controale în 2010

Potrivit acesteia, în anul 2010, comisarii gorjeni de la Protecţia Consumatorilor au efectuat aproape 1.900 de acţiuni de control, au primit 700 de sesizări la sediul instituţiei, cu 150 mai multe decât pe parcursul anului 2009. Tot anul trecut, consumatorilor gorjeni le-au fost oferite despăgubiri în valoare de 55.000 de lei, iar numărul sancţiunilor contravenţionale aplicate a fost de 1.400, dintre acestea 800 fiind amenzi, iar restul avertismente scrise. Ponderea cea mai mare a sancţiunilor a fost de 38 de procente la produsele alimentare, 33 de procente la bunurile nealimentare şi 29 de procente la prestările de servicii.

Izabella Molnar

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here