Jucăriile, mijloace necesare în procesul de învăţare

366

JucariiChiar dacă jucăriile sunt realizate pentru distracţia celor mici, ele reprezintă una dintre cele mai eficiente mijloace de învăţare. Acest lucru are loc în momentul în care acestea sunt alese corespunzător vârstei şi nivelului de dezvoltare.

Un joc bun îi va determina pe copii să se joace în mod constructiv, să observe, să descopere şi să nu strice jucăria. Se cunoaşte faptul că la vârsta preşcolarităţii, copiii adoră să facă mişcare şi sunt foarte curioşi să descopere ce poate face o jucărie. În acest sens, sunt recomandate jocurile care fac zgomote sau pot fi transportate în voie, care pot fii desfăcute sau implică alte acţiuni care le dezvoltă dexteritatea. Jucăriile gen telefon, cuburile pentru construit, maşinuţele, trenuleţele care pot fi mişcate în voie. Printre jucăriile recomandate, se regăsesc celei de tip puzzle, trenuleţele, maşinuţele, blocurile pentru construit, inelele din plastic etc. Acestea le exersează copiilor atenţia, coordonarea, recunoaşterea formelor, mai ales că sunt construite pe grade de dificultate, astfel încât se găsesc pentru toate vârstele. Pe măsură ce copiii cresc, în special fetiţele, pot fi introduse şi păpuşile. Astfel, cei mici pot crea dialoguri, diverse situaţii, exersându-şi astfel imaginaţia şi vorbirea. Mai mult, copiii pot face cunoştinţă cu activităţile din viaţa de zi cu zi, jucându-se cu seturile specializate pe o anumită temă: în bucătărie – tacâmuri din plastic, mobilier de bucătărie în miniatură, jocul „de-a doctorul” – trusa de jucărie cu instrumentele de lucru ale unui doctor etc. Important este ca toate acestea să le exerseze creativitatea.

Prof. înv. preşcolar, Maria Dragotoiu, Grădiniţa Şiacu, Slivileşti -Gorj

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here