Conducerea Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Gorj nu consideră că pandemia ar sta la baza rezultatelor slabe obținute de unii elevi la simularea examenului de Bacalaureat. O dovadă în acest sens ar fi faptul că la liceele cu rezultate bune la examenele naționale în anii precedenți, promovabilitatea la simularea Bacalaureatului a fost ridicată și anul acesta, iar rezultate slabe s-au înregistrat tot în unități de învățământ care au figurat și în anii trecuți pe lista celor cu promovabilitate mică la examene. Rămâne de văzut dacă măsurile remediale luate la nivelul fiecărei unități de învățământ vor duce la o creștere a ratei de promovare la examenul propriu-zis din vară.
În Gorj, 48,21% dintre elevii care au participat la simularea Bacalaureatului au reușit să obțină cel puțin media minimă necesară pentru a fi declarați promovați. Promovabilitate de cel puțin 50% s-a înregistrat doar în 6 din cele 32 de licee din județ, în restul mai puțin de jumătate dintre candidați obținând medii mai mari sau egale cu 6. La patru dintre ele rata de promovare a fost de 0%. Șefa IȘJ Gorj consideră că pandemia nu ar trebui folosită drept pretext pentru rezultatele slabe înregistrate la unele licee. ,,Sunt licee la care nici măcar un copil nu a putut să obțină media 6. Această simulare de examen nu ar trebui să aibă factorul de stres atât de mare ca la examenul propriu-zis. Deci nu ar trebui să punem pe seama emoțiilor aceste rezultate. Până la urmă, este o testare pentru a stabili exact cam care este nivelul în acest moment al elevilor. Or dacă eu, elev, mă duc să susțin o simulare de astfel de examen înseamnă că nu mă duc cu stresul că pic BAC-ul sau cine știe ce mi se întâmplă după lucrul ăsta. Nici măcar în catalog nu este nimeni obligat să treacă nota. Nu avem, iarăși, stresul mediei. Asta arată faptul că acești copii, în continuare, ca și în anii trecuți, nu citesc nimic. (…) Chiar dacă sunt elevi care nu au avut acces la internet sau nu avut acces la dispozitive, cel puțin până la un anumit moment, există totuși manuale, există totuși cărți. Cărțile nu au nevoie de conexiune la internet. Încă putem să beneficiem de cărți pe hârtie, școlile au biblioteci, încă există posibilitatea de a învăța dacă vrei. Nici copiii de la ”Ecaterina Teodoroiu” sau ”Tudor Vladimirescu” nu au beneficiat de ore fizice la școală, cei mai mulți dintre ei. Școlile care, an de an, au aceleași rezultate nu au fost influențate de pandemie”, a declarat inspectorul școlar general Dana Constantinescu. ,,Este adevărat că mulți elevi au pierdut ore în pandemie, dar eu aș crede că este totuși vorba și de relaxarea elevilor. De regulă, la simulări nu sunt foarte stresați și nu se dedică complet. Pentru că sunt și rezultate foarte bune. Ne așteptăm la note mai bune în vară. Dacă, totuși, s-ar insista pe faptul că zonele rurale au fost mai vitregite față de zonele urbane în privința conexiunii la internet, în privința accesului la dispozitive, aș vrea să reamintesc faptul că promovabilitatea de 0% se regăsește și la două licee din Târgu-Jiu. Deci avem de-a face cu o situație, până la urmă, veche. (…) Probabil ar trebui luată în discuție, la un moment dat, o comasare a acestor școli (n.r. unitățile de învățământ cu rezultate slabe repetate). Eu știu că este un subiect sensibil deoarece implică foarte mulți factori, dar trebuie luat în calcul la un moment dat. Adică acest lucru nu mai poate să funcționeze la nesfârșit așa. (…) Până la urmă, dacă vrei să înveți, înveți. Trebuie luate niște măsuri cu aceste școli, trebuie tot sistemul scuturat un pic deoarece această situație nu mai poate continua la infinit. Este rușinos ca an de an să avem aceleași rezultate sau o lipsă de rezultate bune la aceleași școli. Situația se va verifica din toate punctele de vedere. Mi se pare că s-a tergiversat foarte mult timp o analiză atentă a acestei stări de fapt care se repetă în fiecare an”, a mai spus aceasta. ,,În perioada următoare, până în vară, pe lângă planurile remediale care se fac în școli, pe lângă orele remediale care se fac prin programul ”Școală după școală”, noi, inspectoratul școlar, ne vom focusa pe inspecții de specialitate acolo unde, în urma rezultatelor de la simulare, constatăm că este nevoie de o atenție mai mare și să vedem exact unde este problema, dacă cadrele didactice fac ceea ce ar trebui să facă în această perioadă, cum se implică elevii și, bineînțeles, să încercăm să-i facem să fie aproape de școală și pe părinți, pentru că este un factor important acesta, ca părinții să fie interesați de ceea ce fac copiii lor la școală”, a declarat și inspectorul școlar general adjunct Marian Staicu.
Se așteaptă rezultatele la simularea Evaluării Naționale
Nu doar elevii din anii terminali de liceu au susținut simulări luna trecută, ci și cei de clasa a VIII-a. În cazul acestora, nu s-a finalizat încă corectarea tuturor lucrărilor, dar se pare că, și aici, rezultatele înregistrate la nivelul fiecărei unități de învățământ sunt similare cu cele din anii trecuți. ,,În privința simulării la examenul de evaluare națională, în această dimineață (n.r. vineri, 2 aprilie) am avut o ședință cu directorii unităților școlare în care am discutat despre modul în care au decurs aceste examene și despre rezultatele acestor teste. Nu s-a finalizat corectarea lucrărilor, mai sunt școli în care se așteaptă rezultatele. În momentul în care vom avea rezultatele finale vom putea face și un procent de promovabilitate pe județ, dar am discutat cu dumnealor punctual, pe școala respectivă. Există note de 10 în județ și în municipiul Târgu-Jiu. Vestea proastă, să spun așa, ar fi că nu sunt foarte multe. Nu am acum numărul final deoarece încă sunt multe lucrări necorectate. Sunt destul de multe note între 8 și 9,90, deci nu stăm rău la capitolul ăsta. Am aflat că există note de 10 în locuri unde nu ne-am fi așteptat, că există note foarte mari, nu multe, dar acestea sunt prezente. (…) Am vrut să știu neapărat cam care este situația școlilor bune și școlilor cu rezultate de obicei mai slabe. Exact cum ne-am fi așteptat, rezultatele au fost identice ca și în anii trecuți; acolo unde avem o școală slabă, rezultatele sunt slabe; acolo unde avem o școală bună, rezultatele sunt bune. Încă o dată, aș vrea să subliniez, pandemia, până la urmă, nu a stat la baza rezultatelor slabe din anumite școli”, a spus Dana Constantinescu. Rămâne de văzut dacă elevii de clasa a VIII-a vor obține rezultate mai bune decât colegii mai mari, mai ales că, spun profesorii, subiectele primite nu ar fi trebuit să le pună probleme. ,,Spre deosebire de subiectele de la simularea Bacalaureatului, la simularea Evaluării Naționale, subiectele, cel puțin cele de la Matematică, au fost puțin mai abordabile. Adică, dacă la Bacalaureat au fost câteva subpuncte mai grele, aici toate punctele erau abordabile pentru un copil care s-a pregătit pentru acest examen. Din punctul meu de vedere, o notă de 6 sau 7 era foarte ușor de luat. De la 8 încolo era puțin mai dificil. Dar o notă de trecere trebuia să obțină cam toată lumea”, a precizat inspectorul școlar general adjunct Marius Stroie, care este și profesor de matematică. Potrivit calendarului simulării Evaluării Naționale, rezultatele obținute de elevi ar urma să fie afișate pe 16 aprilie.
Roxana Lupu