Interviu Victor Aileni și Mădălina Neacșu: ,,a fost lansată prima licitaţie pentru Comandamentul NATO de la Sibiu. Mediul de afaceri din România poate participa la licitaţiile publice organizate de MApN în baza certificatului NCAGE NATO.”

8396

În contextul lansării primei licitații pentru operaționalizarea Comandamentului NATO de la Sibiu și, totodată, pentru a înțelege noua poziție de comisar european privind apărarea comună europeană, am luat legătura cu cei doi experți în politici NATO: Victor Aileni, coordonatorul departamentului de analiză și planificare strategică al firmei MabeInvest LLC SUA/România, fost consultant al bazei militare de la Mihail Kogălniceanu și pentru construcţia scutului de la Deveselu și cu Dna Mădălina Neacșu, doctor în informaţii și securitate naţională și care oferă expertiză în securitate și rezilienţă urbană, politici și strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiză de intelligence, competitive intelligence, agrointelligence, juridic-administrativ etc.

1.Potrivit declaraţiilor dumneavoastră anterioare, apar primele semnale privind organizarea de licitații care au are drept obiect operaționalizarea Comandamentului NATO de la Sibiu. Cum ar trebui să se poziționeze mediul de afaceri din România pentru a deveni furnizori de produse și servicii către Comandament?
Victor Aileni: România a devenit punct crucial pe harta NATO, începând cu 1 martie 2019, când primul şi singurul Comandament NATO de trei stele din estul Europei a fost desemnat să opereze în Sibiu. În acest context, vor fi relocați în Sibiu aproximativ 400 de ofiţeri (cu familii) de Stat Major din ţările aliate NATO (dintre care șase generali și 38 de colonei), ceea ce implică o reconfigurare nu doar a comunităţii urbane sibiene, dar şi a celorlalte vecinătăţi urbane din proximitatea Comandamentului NATO pe considerente comerciale, sociale, economice etc. În acest context, mediul de afaceri din vecinătatea urbană a Comandamentului NATO şi a celorlalte baze militare româno-americane pot intra pe o piaţă comercială NATO prin certificarea furnizorilor de produse şi servicii ca agenţi economici NATO la iniţiativele, proiectele sau programele internaţionale organizate de MAPN, Agenţia NATO pentru sprijin (NATO Support Agency) şi alte structuri NATO, dar şi Agenţia Europeană de Apărare (European Defence Agency) etc. Având în vedere că, în perioada 2006-2009 am organizat la nivel național, în parteneriat cu camere de comerţ şi primării, un set de seminarii publice pentru firmele private româneşti (Mamaia, Constanţa, Bucureşti, Sibiu, Vâlcea, Cluj etc.), în vederea familiarizării mediului de afaceri românesc cu procedurile de licitaţie pentru baza militară de la Kogălniceanu, deschisă operaţional în 2007 și, totodată, am furnizat consultanţă strategică pentru consorţiul format din KBR/US şi Danya Cebus/Israel, câştigătorii licitaţiei pentru construcţia Scutului Antirachetă de la Deveselu, și în acest context sunt parte în organizarea de seminare strategice cu titlul ,,Cultura de afaceri militară americană. Oportunităţi de afaceri pentru firmele româneşti cu bazele militare americane, în noua paradigmă de securitate şi rezilienţă NATO URBAN”. În cadrul acestor seminarii mediul de afaceri şi comunitatea urbană din România urmează să fie formată și informată cu privire la modul de operare comercial în relaţia cu structurile NATO prin obţinerea unui Certificat Comercial NATO (NCAGE), în contextul noilor planificări internaţionale de securitate şi rezilienţă NATO URBAN / NATO URBAN MARITIM. Seminarul menționat oferă cadrul necesar pentru informarea agenţilor economici din proximitatea urbană a bazelor militare în noua cultură de afaceri militară americană, oportunitate prin care firmele locale pot lua la cunoșțință condițiile de promovare a serviciilor și produselor proprii, precum și obținerea Codului NATO de agent comercial (NCAGE), certificat de credibilitate internaţională cu consecințe pozitive şi pentru viitoarele parteneriate cu firmele euro-atlantice ce vor veni în România, potrivit Declaraţiei comune a preşedinţilor României şi SUA, semnată la Washington. „Acţionăm împreună, ca prieteni şi aliaţi”. Ceea ce doresc să nuanțez este că, în noua paradigmă de securitate bazele militare devin nu doar furnizoare de securitate, dar și o sursă economică importantă pentru mediul de afaceri din România, unde agenţii economici pot deveni principali furnizori de servicii şi produse economice pentru comunitatea militară NATO: de la construcţii, la salubritate, alimente, turism și alte servicii şi produse comerciale.

2. Potrivit surselor publice, portofoliul de comisar pentru apărare comună europeană s-ar putea să fie atribuit unui reprezentant din România. Cum vedeți integrarea viziunii ,,România – furnizor de securitate regional” în noua paradigmă de apărare comună europeană și în contextul operaționalizării Comandamentului NATO de la Sibiu?
Mădălina Neacșu: Deteriorarea constantă a mediului de securitate european, în special intensificarea ameninţărilor teroriste urbane și impactul Războiului Hibrid asupra mentalului comunităților urbane, solicită consolidarea unei ,,apărări comune europene” prin cooperare strategico-militară cu structurile NATO și, implicit, în cadrul parteneriatului strategic cu SUA. În acest sens, să ne reamintim de atacurile teroriste din 13 noiembrie 2015 de la Paris, unde pentru prima dată s-a făcut apel la ,,clauza de asistență reciprocă”, potrivit căreia Franța a primit sprijinul unanim al statelor membre UE, ONU, dar și ajutor militar din partea Alianței (NATO).
Prin urmare, viitorul UE depinde mai mult ca oricând de inițierea și operaționalizarea unor proiecte comune în domeniul securității și apărării, prin valorificarea într-o mai mare măsură a parteneriatului UE-NATO-SUA. Consider că, este nevoie de o conlucrare în materie de securitate și reziliență urbană, unde apărarea europeană să poată dobândi o gamă completă de instrumente care să permită Uniunii Europene să răspundă ,,crizelor urbane”, oriunde s-ar produce, într-un mod reactiv şi eficient, potrivit viziunii NATO URBAN / NATO URBAN MARITIM.
De asemenea, să avem în vedere și angajamentul SUA faţă de securitatea europeană şi implicit de NATO. Să nu uităm că UE şi Statele Unite sunt parteneri internaţionali importanţi, al căror parteneriat se afirmă şi prin intermediul NATO, prin care SUA a încurajat şi a salutat evoluţiile substanţiale privind apărarea UE, urmând să se implice din ce în ce mai mult în apărarea intereselor strategice europene, inclusiv în ceea priveşte dezvoltarea capabilităţilor europene de apărare, având în vedere că eforturile pe care le depune UE pentru a construi o ,,apărare comună europenă” întăresc mediul de securitate al Alianţei (NATO).
Acum, ca să răspund la întrebarea dumneavoastră, România a devenit principal furnizor de securitate regional şi, totodată, planificator de operaţiuni militare de securitate şi stabilitate pe flancul de Est al Alianţei, în contextul găzduirii primului şi singurului Comandament NATO de la Sibiu şi operaţionalizării Scutului Antirachetă de la Deveselu.
Pe scurt, răspunsul la întrebarea dumneavoastră ar fi unul singur: România, prin Scutul Antirachetă de la Deveselu, devine principala forţă de descurajare post-tratat INF, ceea ce creşte importanţa strategică a României atat în cadrul UE, dar și în relația strategică cu SUA și, nu în ultimul rând, în cadrul Alianței.
Prin urmare, România prezintă toate atuurile strategico-militare de a reprezenta ,,apărarea comună europeană” prin desemnarea unui candidat pentru funcția de comisar pe acest portofoliu.
Mai mult de atât, considerăm că a sosit momentul celui de-al treilea proiect de țară major, care să certifice ,,România – principal furnizor de securitate regional”, poziționând astfel componenta militară ca pilon al dezvoltării durabile la nivel național, alături de ceilalți trei piloni deja asumați în cadrul Strategiei naţionale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030: economic, social și mediu.
Interviu preluat din Tomisnews

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here