Influenţa artei lui Brâncuşi, în Simpozionul de sculptură de la Târgu-Jiu

693

Au trecut deja 10 zile de la deschiderea Simpozionului de sculptură de la Târgu-Jiu. Atelierele Brâncuşi au creat cadrul perfect pentru cei şase artişti cu mare experienţă internaţională.

Evaluarea iniţială a lăsat locul rapid acţiunii directe asupra pietrei. Andezitul se lasă greu lucrat. Este cea mai dură piatră pe care mâna sculptorului o poate supune ideii creatoare. Pentru unii dintre ei este prima confruntare cu acest material, însă admiraţia pentru Brâncuşi îi face să depăşească orice dificultate.

Colin Figue, sculptor englez, stabilit în Portugalia din 1979, vorbeşte despre legătura specială pe care a avut-o cu arta lui Brâncuşi încă din studenţie. Lucrarea pe care o va realiza la Târgu-Jiu va reflecta, în primul rând, admiraţia sa pentru marele sculptor român: “Primul lucru pe care îl am în vedere este omagiul pentru Brâncuşi, pentru că el este foarte important în viaţa mea de sculptor, încă din perioada de studenţie. Nu m-am gândit niciodată că voi ajunge aici. De fapt, eu sunt la final de carieră… să vin aici, după atâţia ani, este ceva special, ca un cerc care se închide. Al doilea aspect pe care îl am în vedere în lucrarea mea este de a dezvolta temele pe care Brâncuşi le-a făcut posibile în sculptura modernă”.

Gheorghe Zărnescu, originar din Bacău, a absolvit Institutul de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu” din Bucureşti şi a participat la numeroase simpozioane de sculptură începând din 1976 şi până în prezent. De asemenea, a fost bursier Herder în 1984.

Faţă de Brâncuşi spune că are o mare afecţiune: “În primul rând, pentru că este de-al nostru, şi apoi el a fost primul care a schimbat sculptura. Relaţia directă (cu marele sculptor – n.n.) este tăietura directă. Eu am vrut ca în piatra asta, aşa cum a fost ea, nesimetrică, să bag o structură simetrică, pătrate, chestii din astea… Să o structurez prin simetrie”.

Mihai Ţopescu, celălalt sculptor român prezent în simpozion, foarte cunoscut pentru creaţiile sale în sticlă, spune că s-a întâlnit aici pentru prima dată cu andezitul: “Este un material dificil, dar sper să îmi ofere satisfacţie. Este prima dată când lucrez un asemenea material, dar este foarte greu de lucrat. Îmi era mai uşor în atelierul de sticlărie, la 1.200 de grade”. Fiind târgujian, desigur că opera lui Brâncuşi îi este foarte apropiată.

Cu toate acestea, nu crede că există o influenţă a marelui artist în creaţia sa: “Sigur, putem spune că tot ce este după Brâncuşi are influenţă, dar ceva care să fie legat de Brâncuşi, care să spui că m-a influenţat Brâncuşi sau opera lui, direct, nu; indirect te influenţează. Brâncuşi e Brâncuşi, iar sculptura modernă a început după Brâncuşi, dovadă Henry Moore, Noguchi, Giacometti, Arp, toţi ceilalţi se revendică. Ceea ce facem noi acum este după Brâncuşi. Este amprenta fiecărui artist, a educaţiei, a mediului, a culturii din care vine. Lucrarea mea din acest simpozion va reprezenta „nişte energii strânse. Vreau să mă folosesc de acest material care are o anumită culoare atunci când este lustruit. Veţi vedea…”.

Rumen Dimitrov sau Popa, cum este cunoscut în Bulgaria, este absolvent al liceului de artă din Kazanlak şi mai apoi, al St. Cyril and Methodius University din Veliko Târnovo, Bulgaria. La Târgu-Jiu vrea să creeze „Last drop/ Ultima picătură”. Aceasta “este simbolul unei lacrimi care curge dintr-o ramă, un cadru. Este o lucrare inspirată din forţa lui Brâncuşi”.

Shan-Chi Teng, sculptorul din Taiwan, spune că este o onoare să participe la “tabăra de creaţie de la Târgu-Jiu, oraşul natal al maestrului internaţional Brâncuşi. Se simte dragostea şi respectul pentru artă aici. Conceptul creativ al lucrării este acela de a aduce un omagiu liderului, simt stilul maestrului în aer”. Prin lucrarea sa, numită “Arta, ca sublimare”, consideră că arta şi cultura sunt în mod constant interactive, concepând şi acumulând treptat energie pozitivă.

Anul acesta, arta plastică niponă este reprezentată de Yoshin Ogata, absolvent al Academiei Naţionale de Arte Frumoase din Milano, cu “escale” la Florenţa, Roma şi Carrara. A rămas să locuiască în Italia, dar lucrările sale pot fi întâlnite în lumea întreagă. Printre acestea se numără două lucrări monumentale la Aswan (Egipt) şi Abu Dhabi (Emiratele Arabe), dar şi sculptura monumentală “5 cercuri” pentru Parcul Olimpic din Beijing (China). “Îmi place simplitatea operei lui Brâncuşi. Şi eu caut să simplific. În lucrările mele apare mereu apa, ca element natural. Personal, mi-a plăcut apa de când eram mic. Am avut chiar experienţe ca pescar, timp de un an de zile, cu mult timp în urmă. Oceanul este foarte important pentru mine şi apa, în general, este o continuă inspiraţie pentru mine”, a spus artistul nipon.

Pe măsură ce lucrările artiştilor vor prinde contur, mai multe fotografii vor fi postate atât pe site-ul www.centrulbrancusi.ro, cât şi pe pagina de facebook Atelierele Brâncuşi 2017.
Izabella Molnar

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here