Stimate domnule Viceprim-Ministru al Guvernului Republicii Populare Chineze,
Stimate domnule guvernator al Provinciei Jilin,
Domnule preşedinte Zheng Xiongwei al APCEO,
Dragi prieteni chinezi şi de pretutindeni.
Este o mare onoare pentru mine ca român să fiu invitat ca VIP pentru a II-a oară la importantul summit organizat de APCEO cu sprijinul Guvernului Chinez şi al guvernării provinciale Jilin în frumoasa dumneavoastră ţară aflată în plină dezvoltare.
Ca fost prefect (similar funcţiei de guvernator) şi parlamentar în România, şi acum preşedinte al asociaţiei Institutului pentru Cercetare şi Managementul Proiectelor de Dezvoltare Regională doresc să vă felicit pentru organizarea excelentă, căldura şi prietenia cu care ne-aţi primit şi pe care am simţit-o permanent.
Relaţiile României tradiţionale cu marea şi puternica dumneavoastră ţară avute înainte de 1990 (Revoluţia Română) erau în prim planul politicii externe, ulterior relaţiile bilaterale au cunoscut uşoare căderi ca urmare a unor strategii incoerente a unor guvernanţi din România în domeniul politicii economice. Am convingerea că vizita delegaţiei Guvernului României, condusă de Premierul Român Victor Ponta în urmă cu două luni şi primirea sa de către Excelenta sa domnul Li Keqiang, Premierul Dumneavoastră, şi Excelenţa sa domnul Xi Jimping, Preşedintele Republicii China, au constituit un prilej formidabil de relansare economică pentru România şi serioase oportunităţi pentru investiţii chineze care să conducă la prosperitatea celor două popoare, a respectului şi avantajului reciproc.
Trebuie să afirm de la această tribună că-n ultimii 20 de ani, România, nu şi-a ales cea mai corectă şi bună strategie de dezvoltare, iar acordurile cu Fondul Monetar International ale României au fost distrugătoare pentru întreaga economie a ţării. Iată de ce în al 24-lea ceas, România, ce-i drept cam târziu, e bine că actualul Guvern s-a trezit totuşi la realitate să se orienteze spre ţările emergente din Asia în general, şi în special către ţara dumneavoastră în vederea încheierii unor parteneriate economice, educaţionale, culturale şi în alte domenii.
Risipa resurselor naturale, investiţiile scăzute în educaţie, dezechilibrele economice majore între ţările dezvoltate şi cele în curs de dezvoltare, şi ca urmare a unor acorduri dezastruoase cu Fondul Monetar Internaţional şi Banca Mondială au condus la căderea economică a unor ţări membre ale Uniunii Europene între care şi România, la sărăcirea unor categorii sociale defavorizate.
Potrivit unor cercetări ale Clubului de la Roma, planeta este în faţa unor mari contradicţii: în timp ce resursele planetei sunt limitate, tendinţele şi ambiţiile sunt ca acestea să fie consumate nelimitat şi din păcate haotic.
Ceea ce mă îngrijorează, aşa zisa Nouă Ordine Economică, este, potrivit unor teorii moderne ale conspiraţiei – o conspiraţie mondială condusă de grupuri de putere politică şi financiară având ca finalitate constituirea unui guvern mondial care ar urma să înlocuiască puterea guvernelor naţionale suverane pentru a domina lumea. Ori, astfel de lucruri le-am analizat şi spre nefericire ele au un început în această direcţie.
Am făcut aceste observaţii pentru a înţelege mai bine dorinţa ţării mele, a României de a dezvolta mai rapid parteneriate chinezo-române în special, dar şi cu alţi investitori din Asia-Pacifîc. România are resurse naturale care pot fi puse în valoare prin companii mixte. Statul român, potrivit constituţiei, garantează dreptul proprietăţii şi repatrierii profiturilor.
În regiunea Oltenia, cu precădere în provincia mea (judeţul meu) Gorj, dar şi la nivelul întregii ţări există importante domenii economice benefice investitorilor:
1. necesitatea dezvoltării industriei energiei verzi: prin noi tehnologii pentru hidrocentrale şi microhidrocentrale cu costuri reduse;
2. necesitatea dezvoltării industriei energetice prin noi tehnologii eoliene şi fotovoltaice şi-n special a cărbunelui;
3. dezvoltarea industriei în IT şi telecomunicaţii;
4. investiţii în exploatarea petrolului şi a gazelor de sondă;
5. dezvoltarea producţiei industriei textile: ţesături, covoare din lână naturală ce altădată erau livrate pe piaţa occidentală, la fel în industria pielăriei naturale;
6. exploatarea şi industrializarea lemnului, în judeţ fiind jumătate din suprafaţă pădure şi păşune;
7. creşterea animalelor: ovine, bovine, porcine, chiar şi industrializarea cărnii şi a laptelui;
8. dezvoltarea industrializării fructelor şi legumelor, şi multe altele.
Aşadar, aşteptăm cu prietenie delegaţii din partea dumneavoastră care să vină în România pentru a se convinge, să începem împreună să lucrăm şi tot împreună să ne bucurăm de roadele muncii.
Apelul meu este deopotrivă către investitorii prieteni chinezi, dar şi către ceilalţi prieteni prezenţi din alte ţări, de a investi în România bucurându-ne împreună de stabilitate economică şi de garantarea şi ocrotirea proprietăţilor.
Doresc să felicit conducerea Partidului şi statului Chinez pentru dezvoltarea şi creşterea economică şi urbanistică extraordinară, a prestigiului în plan mondial ca adevărată putere economică în prezent şi mai ales în viitor.
Vă mulţumesc pentru răbdarea de a mă asculta, mulţumesc încă o dată Guvernului Chinez, domnului guvernator al provinciei Jilin, conducerii APCEO, domnului preşedinte şi prietenului meu vicepreşedinte Albert Teo, tuturor celor care au contribuit la excelenta organizare a summit-ului.
Vă mulţumesc!
Prof. Univ. Dr. Dan-Ilie Morega
Preşedintele Institutului pentru Cercetare şi Managementul Proiectelor de Dezvoltare Regională – ROMÂNIA
Discursul (rostit în engleză) la Summitul APCEO din China