Miercuri, 24 iunie 2020, a avut loc pe Aerodromul de la Târgu-Jiu, un eveniment aniversar dedicat împlinirii a 80 de ani de la înființarea Escadrilei Albe și de comemorare a temerarelor aviatoare care au pilotat avioanele acestei Escadrile sanitare. Organizatorii acestui eveniment au fost: Departamentul de Reconstituiri Istorice al Asociației Pleniceanu, Aerodromul Târgu-Jiu „Barza” și Asociația de Reconstituiri Istorice „Ferdinand I”.
La eveniment au luat parte delegații restrânse (din cauza pandemiei de COVID-19 !!!) ale reprezentanților Asociațiilor organizatoare, conduse de prof. Andrei Popete Pătrașcu (președintele Asociației cultural-istorice „Dumitru și Maria Pleniceanu”) și Liviu Burcea (Asociația de Reconstituiri Istorice „Ferdinand I”), Valentin Cîrstea (Asociației Detecții Gorj), Adrian Tudor Drăghici (viceprimar) (Primăria Târgu-Jiu), reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Gorj, în frunte cu prof. dr. Maria Cochină (inspector școlar general) și delegația Filialei Gorj a Asociației Naționale Cultul Eroilor „Regina Maria” alcătuită din: lt.col. (rtr.) Gheorghe Bușe (secretar executiv), lt. col. (r.) Ovidiu-Gabriel Ghindă (vicepreședinte), Lavinia Ghindă, Vasile și Viorica Ionescu, Ion Cilică-Deaconu și Marius Adrian Becherete, membri.
Evenimentul a început prin vizitarea unei interesante expoziții foto-documentară dedicată „Escadrilei Albe”, având ca prime titulare pe aviatoarele stagiare Nadia Russo, Mariana Drăgescu și Virginia Thomas, lor alăturându-li-se, la 10 iulie 1940, și gorjeanca Virginia Duțescu. A urmat o frumoasă prezentare de uniforme militare realizată de Asociația de Reconstituiri Istorice „Ferdinand I”. Andrei Popete Pătrașcu a prezentat pentru prima dată uniforma militară a Regelui Mihai I, în grad de mareșal al aviației regale românești, apoi uniforme ale aviatorilor și aviatoarelor Escadrilei Albe. Au fost prezentate și două uniforme de ofițeri superiori din garda regală. Istoricul Andrei Popete Pătrașcu a prezentat un scurt istoric al Escadrilei Sanitare, înființată de Forțele Aeriene Regale ale României, la data de 25 iunie 1940 la propunerea și insistențele prințesei Marina Știrbei (membră a Comitetului Central al Crucii Roșii din România), care a avut ideea de a înființa o formație de avioane sanitare pentru transportul răniților, cu avioane pilotate de femei. România fiind singura țară din lume care a avut în Al Doilea Război Mondial o escadrilă de acest fel. Au fost rememorate momente din istoria aproape centenară a Escadrilei Albe și bravelor ei componente. Cu denumirea oficială inițială Escadrila Sanitară, aceasta a fost o unitate a aviației militare românești încadrată cu femei pilot, care a purtat însemnele Crucii Roșii și a avut ca misiune evacuarea răniților de pe front, în al Doilea Război Mondial. Avioanele pe care au zburat erau de tip Monospar ST-25, RWD-13, RWD-13S, Potez 65 sau Bücker Bü 131, inițial, vopsite în alb și purtau însemnele Crucii Roșii. Primele două avioane Monospar nr. 1 și 2 au fost pierdute în accidente înainte de intrarea României în război. După aceste accidente, în 1940 escadrila a fost dotată cu 10 avioane de tip RWD-13, dintre care trei avioane RWD-13S (avioane RWD-13 cu echipament sanitar), refugiate din Polonia în România în anul 1939, în urma invadării Poloniei de către Germania. Aceste trei avioane au fost repartizate în ordine: Nadiei Russo (nr. 1), Marianei Drăgescu (nr. 2) și Virginiei Thomas (nr. 3).
Campaniile militare la care escadrila a participat au fost: 1941 – Basarabia și Odessa, 1942 – Stalingrad, 1943 – Crimeea. Pe front, misiunile erau executate fără protecția aviației de vânătoare. Pentru a se proteja, avioanele zburau foarte jos, la înălțimea de 50 m, la care vânătoarea adversă nu cobora, dar le ataca la sol. Ca urmare, în august 1941 ele au fost vopsite în culori de camuflaj, verde închis deasupra și albastru deschis dedesubt, iar crucile roșii au rămas în cercuri albe.
În timp ce frontul românesc înainta, se schimba și aerodromul pe care activa escadrila, care a fost foarte solicitată, fiecare avion efectuând până la patru misiuni zilnic. În afară de transportul răniților, aviatoarele au executat și misiuni de recunoaștere, foarte periculoase. Pentru eroismul în campania de la Stalingrad Nadia Russo, Mariana Drăgescu și Virginia Thomas au fost decorate cu Ordinul Crucea Reginei Maria. În urma schimbărilor situației de pe front, la sfârșitul anului 1943, secția s-a retras în țară, iar la 13 aprilie 1944, escadrila a fost mutată la Bacău. În cursul activității sale, în 1941 escadrila a evacuat pe calea aerului în spatele frontului peste 5000 de răniți, iar în 1942 peste 4000, dintre care 7–800 erau militari în armata germană. La 25 august 1944, escadrila s-a desființat, iar avioanele au fost trimise la Mărculești. O parte dintre aviatoare au fost încadrate la Centrul de Antrenament al Aviației de la Clinceni.
La finalul evenimentului, Mihai Merlușcă, proprietarul flotilei de avioane ultra-ușoare și ușoare marca Apollo Fox, G1 sau Savannah ce alcătuiește arsenalul Aerodromului și Școlii de Zbor „Barza”, a prezentat oaspeților, în special copii și tineri – în număr destul de restrâns totuși – , aparatele de zbor, îndemnându-i să le viziteze și să se fotografieze cu acestea.
Manifestarea s-a încheiat cu obișnuitele fotografii de grup.
A consemnat, Lt. col. (r.) Gheorghe BUȘE, A.N.C.E. „R.M.” Gorj