Nu ştiu cum se face, dar minilunarul cultural, literar, artistic CEAŞCA DE CAFEA, ajunsă la nr. 105, surprinde privitorul de fiecare dată. Nu întâmplător, aceste bijuterii ce ne aduc aminte de trecutele „Bilete de papagal” ale marelui Tudor Arghezi obţin, în acest an, un premiu la Serile la Brădiceni. Spre lauda fondatorului lor, Poetul şi actorul George Drăghescu.
Aşezând-o pe birou cu coperţile la vedere, Ceaşca de cafea ne prezintă doi caricaturişti remarcabili. Pe prima copertă este un desen satiric al clasicului genului – clujeanul Octavian Bour, iar pe coperta ultimă un portret inspirat al artistului plastic târgujian Mihai Ţopescu, văzut de Aurelian Iulius Şuţă – ŞAI.
Ca Supliment al defunctei(sper, că-i vorba de o întrerupere trecătoare), ori mai precis a fostei reviste SERILE LA BRĂDICENI, CEAŞCA DE CAFEA dă o lecţie de pragmatism şi corectă orientare, într-o economie de piaţă, suratei mai mari. Şi are doi sponsori: Luminiţa Greculescu şi SC FARMACIA ELIDO SRL. Nu ştiu ce mai aşteaptă Ion Popescu Brădiceni, care-i şi redactor asociat al minilunarului de care vorbim.
Pagina 3 reproduce un „Talmud…” semnat de Marinică Panduru, urmat de un poem fără titlu al controversatului Mihai Gălăţanu.
Noroc că, pe păginuţa cu numărul 5 găsim un alt poem, tot în vers alb, dar semnat de vajnicul român din Cernăuţii fostei Basarabii – Vasile Tărâţeanu. Prozaicul titlu de poezie „3 iulie” ne-o arată pe sensibila poetă craioveană Ioana Dinulescu, ce închină versurile sale Cetăţii Băniei.
La capitolul „scurtisime” aş plasa expresivele gânduri ale criticului literar Alex Ştefănescu despre colegul lui de breaslă gorjean Gheorghe Grigurcu: „Nu există critic care să fi citit mai atent şi mai comprehensiv poezia română contemporană decât Gheorghe Grigurcu. Scrisul său este oglinda veneţiană în care s-au reflectat de-a lungul ultimelor decenii toate spectacolele lirice, de la cele aristocratice şi până la cele populare. Fiind el însuşi un poet hipersensibil, criticul retrăieşte poezia altora, o iluminează din interior şi o restituie pe deplin înţeleasă cititorilor.”
Ceva mai încolo, gusturile poetice ale amfitrionului George Drăghescu nu dau greş, găzduind alte două poeme în vers alb: „aştept” de craioveanul Ion Maria şi „Imperiul minţii” al introspectivului Silviu Doinaş Popescu. Rubrica „Autograf” e dedicată altui oltean, poetului şi, dacă nu-mă-nşel, universitarului Paul Aretzu, tot din Cetatea banilor, poemul „Din Muntele viu” fiind reprodus în acest colţ de pagină a Gorjeanului.
În fapt, întreaga ilustrarea a recentului număr al ceştii de cafea îi aparţine lui Octavian Bour, grafician ajuns la senectute, desenul de pe pagina următoare poemului semnat de regretatul Cezar Ivănescu pare a ţine loc de titlu. Şi cum ni se recomanda înainte de Marea Îmbulzeală din Decembrie ‘89 cu „nicio masă fără peşte!”, avem parte de un deliciu liric „Made in Ion Popescu Brădiceni”, memorabil la fel ca şi motto-ul „Peste luciu de genune/ Trec corăbii cu minune”, aparţinând lui Dosoftei. La aniversarea celor 100 de numere ale publicaţiei ce-o recenzăm, baladistul nepereche Ion Căpruciu a scris extrem de inspirat poemul „CEAŞCA DE CAFEA”(la o aniversare), aşternut pe hârtie în iunie 2012, la Brădiceni. Gelu Birău ne cere să-l credem pe cuvânt şi-i este preluat poemul „Sinceritate”. Mai găsim rubrica Fototeca (scuze, dar cacofonia ce nu-mi aparţine) „CEAŞCA DE CAFEA”, cu o imagine inedită a actorului Silviu Stănculescu. Plus două pagini ilustrate cu portrete de grup realizate la Serile la Brădiceni – 2011: primo – Ion Trancău şi Gheorghe Grigurcu; secundo – Vasile Ponea, Ion Popescu Brădiceni şi Vasile Spiridon.
Ion Predoşanu