Eveniment cultural-artistic – Festivalul de Teatru Festis

932

În cadrul Festivalului de teatru de la Chişinău „Festis. Rezistăm prin teatru”, simultan s-a vernisat expoziţia „Ex libris Elvira Godeanu” şi s-a lansat volumul aferent „Strădania nemuritoare” (Editor: George Drăghescu, Editura PIM, 2020). La deschidere au participat ambasadorul României în Republica Moldova, Daniel Ioniţă, Alexandru Grecu, directorul Teatrului Naţional Satiricus I.L. Caragiale, ca şi celebrul scriitor umorist Ion Diviza şi Mircea M. Ionescu, dramaturg Victoria Cazacu, dar şi alte personalităţi remarcabile precum actorii de la Teatrul „Mihai Eminescu”, tot din Capitala Republicii Moldova.
În deschiderea evenimentului, scriitorul şi actorul George Drăghescu a susținut un minirecital «Grigore Vieru», de frumoasă şi emoţionantă poezie clasică.
A urmat spectacolul „Omul cu floarea în gură” – o piesă de Luigi Pirandello, avându-i ca interpreţi-protagonişti scenici pe Marian Negrescu, cel care a înființat T.D. „Elvira Godeanu” din Târgu-Jiu, Adi Şerban şi Andreea Chiriţescu. Spectacolul a fost foarte bine primit de publicul din Chişinău.
Dramaturgul Mircea M. Ionescu, care s-a şi pronunţat hermeneutic pe Facebook (într-o postare personalizată): „Un dramaturg de talie mondială: italianul Luigi Pirandello. Un regizor de poveste: românul Cristian Ioan, formidabil şi în acest spectacol. Şi un recital de zile mari al unui falnic trubadur al scenei româneşti, fermecătorul Marian Negrescu. Cum să nu fie un regal la Chişinău şi un „Mulţi ani trăiască!”.
Festivalul Internaţional de teatru Festis s-a desfăşurat în perioada 11-21 octombrie 2021 şi a cuprins spectacolele „Parlamentul sau comisia de anchetă”, de Mirel Taloş (regia: Alexandru Grecu), „Valoroasa actriţă fără teatru”, de Mircea M. Ionescu (regia: Alin Holcă), „Şi cu violoncelul ce facem?”, de Matei Vişniec (regia: Vitalie Drucec), „Copiii foametei. Mărturii”, după Alexei Vakulovski (regia: Luminiţa Tâcu); „Hora”, de Anton Strashimirov; „Extraterestrul care îşi dorea ca amintire o pijama”, de Matei Vişniec (regia: Ioan Brancu); „Arta Convieţuirii”, de Yasmina Reza (regia: Petru Vutcarău); „Prinţesa de cartier”, de Andrei Ivanov (regia: Alexandru Grecu); „Argonauţi”, de Darko Lukic şi Mc. Ranin; „Şi restu-i tăcere…” (regia: Mihai Ţărnă); „Rinocerii”, de Eugene Ionesco (regia: Alain Timar); „Flori de mină”, de Szekely Csaba (regia: Slava Sambriş); „Păzea. Mătuşele!”, de Alexandr Korovkin (regia: Dimitry Koev); „Şantaj”, de Ludmila Razumurskaia (regia: Mirela Nicolau); „Casa”, de Maxim Gorki (regia: Dumitru Heriş); „Jocul dragostei şi al întâmplării”, de Pierre de Marivaus (regia: Visky Andrej); „Oscar şi tanti Roz”, de Eric-Emmanuel Schmitt (regia: Mihai Panaitescu); „Figaro style”, de Gioachimo Rossini (regia: Dan Tudor); „Cafeaua domnului ministru”, de Horia Gârbea (regia: Daniel Bucur); „Martirii”, de Marius von Mayenburg (regia: Luminiţa Ţâcu); „Mame” (regia: Cristian Dan); „Mimoza”, de Pierre Chesnot (regia: Gheorghe Mândru); „Bonjour, papa!” (regia: Vitalie Drucec); „Mici crime conjugale”, de Eric-Emmanuel Schmith (regia: Mariana Cămăraşau şi Amalia Ionescu).
Ion Popescu-Brădiceni