Evaluarea preşcolarilor continuă

146

evaluareLa nivelul întregii ţări, în perioada 20 – 29 februarie, se desfăşoară evaluarea dezvoltării psihosomatice a preşcolarilor. În judeţul nostru au fost organizate 11 centre care oferă servicii de acest gen, centre prin care au trecut deja peste 200 de copii.

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Gorj estimează că începând cu anul şcolar 2012-2013 vor fi înfiinţate în jur de 170 de clase pregătitoare însă este posibil ca acest număr să se modifice. Spre deosebire de alte judeţe ale ţării, în Gorj nu au existat probleme privind evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor, prin cele 11 centre de evaluare din judeţ trecând deja peste 200 de copii. „Clasa pregătitoare este benefică pentru toţi copiii, pentru toţi părinţii, este o trecere spre clasa I, spre o adaptare extraordinar de uşoară la învăţământul din clasa I. Fişa de evaluare şi probleme de evaluare sunt unele extrem de uşoare. Dacă a acumulat cunoştinţe în grădiniţă, copilul poate să le parcurgă cu mare uşurinţă. Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Gorj, a înfiinţat în tot judeţul 11 centre de evaluare. Sunt suficiente iar atunci când considerăm că centrele de evaluare nu vor fi suficiente şi că la o şcoală vor fi foarte mulţi copii de evaluat, profesorii evaluatori dintr-un centru de evaluare apropiat se vor deplasa la şcoala respectivă şi vor evalua şi copiii de acolo”, a explicat Natalia Mihai, directorul CJRAE. Totodată, Natalia Mihai a anunţat că centrul de permanenţă de la nivelul CJRAE va funcţiona până în septembrie, această măsură fiind luată pentru a veni în sprijinul copiilor care în vară se întorc din străinătate cu părinţii. Probele de evaluare a preşcolarilor sunt simple, însă nivelul acestora de dificultate este uşor diferenţiat, în funcţie de vârstă. „Problemele construite sunt simple, de natură să evalueze funcţia cognitivă şi motricitatea preşcolarului evaluat. Ele se concentrează pe nivelul de achiziţii la nivel de memorie, atenţie, gândire, limbaj, comunicare şi competenţe socio-afective. Pentru a obţine acea recomandare de apt pentru clasa pregătitoare sau apt pentru clasa I, copilul trebuie să facă dovada că are achiziţiile acumulate, dobândite, prin sarcini de genul să formeze mulţimi, să grupeze obiecte în funcţie de un criteriu sau două. Trebuie să specific faptul că probele sunt diferenţiate, ca nivel grad de dificultate, în funcţie de vârstă. Clasa pregătitoare are anumite sarcini de parcurs în evaluare iar la preşcolarii pentru clasa I sarcinile au un grad de dificultate uşor mărit. Copilul trebuie să dovedească faptul că este capabil să iniţieze un dialog, să interacţioneze cu adultul, cu viitorii lui colegi, că este adaptat pentru viaţa în comunitate, în colectivitate”, a explicat Sonia Gorun, consilier psiholog.

Evaluările psihosomatice nu sunt obligatorii

Conducerea IŞJ Gorj a ţinut să facă câteva precizări privind evaluarea psihosomatică a preşcolarilor. Astfel, potrivit şefului IŞJ Gorj, Justin Paralescu, aceste evaluări nu sunt obligatorii pentru toţi copiii, ele apar numai în situaţii atipice şi se fac în funcţie de dorinţa părintelui de a sări o etapă. „Este foarte important să se ştie exact, în funcţie de vârstă, unde poate merge copilul. Dacă are 7 ani împliniţi până la 31 august 2012, se duce în clasa I, în mod normal. Dacă totuşi părintele solicită, i se face o evaluare şi poate să rămână la clasa pregătitoare dacă dezvoltarea psihosomatică nu este adecvată pentru înscrierea copilului în clasa I. Dacă are 6 ani împliniţi până la 31 august 2012, inclusiv, se poate duce, în funcţie de opţiunea părintelui, la clasa pregătitoare sau la clasa I. Accentuez faptul că nu se face nicio evaluare decât în situaţia excepţională în care nu a frecventat grădiniţa, pentru clasa I. Dacă împlineşte 6 ani între 1 septembrie şi 31 decembrie 2012, poate să rămână fără probleme la grădiniţă, în grupa mare, la clasa pregătitoare, dacă evaluarea dezvoltării psihosomatice atestă pregătirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare, sau chiar la clasa I, tot în urma unei evaluări. Aş vrea să accentuez faptul că evaluările acestea, în mod normal, nu se fac. Ele apar numai în situaţii atipice, adică doreşti cumva să sari o etapă, de asta sunt necesare evaluările. A patra categorie: împlineşte 6 ani după 31 decembrie 2012 – normal este să fie la grădiniţă, în grupa mare, sau există posibilitatea să se ducă la clasa pregătitoare dacă dezvoltarea psihosomatică atestă pregătirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare. Este de remarcat faptul că metodologiile vin în sprijinul copiilor şi în sprijinul părinţilor şi orice alte situaţii care apar se rezolvă în favoarea copilului”, a explicat Paralescu.

Roxana Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here