Educaţia…şi Lecţia de viaţă – “Școala şi oamenii ei trebuie să se «reinventeze» permanent, pentru a reuşi să ofere educaţia de care au nevoie tinerii de astăzi”

211

“Rezultatele sunt ale unei echipe de care sunt mândru şi care poate să aducă o schimbare pozitivă în şcolile noastre”

– Rep. Domnule Inspector Școlar General, Ioan Ișfan, dacă ar trebui să faceți un bilanț al activității dumneavoastră în fruntea IȘJ Gorj, vă declarați mulțumit de rezultatele obținute?
-Mulţumirea oricărui intelectual este greu de atins, deoarece ne propunem, deseori, idealuri măreţe, dar, după rezultatele obţinute ca Inspector Şcolar General al IŞJ Gorj, mă pot declara satisfăcut şi încrezător că putem duce la îndeplinire obiectivele pe care ni le-am propus şi care se vor reflecta în calitatea învăţământului preuniversitar din judeţul nostru, permiţând accesul la performanţe naţionale şi internaţionale.
– Rep. Multe dintre rezultatele pozitive obținute se datorează, în mare măsură, calităților dumneavoastră manageriale sau colectivului de inspectori și de specialiști cu care colaborați atât de bine?
-Cred că rezultatele aparţin întotdeauna echipei, dar mi-ar plăcea să cred că eu sunt, într-adevăr, motorul, managerul care îi motivează, care îi susţine şi care pliază atribuţiile după profilul fiecăruia, după pasiuni şi după atuuri. Toţi colegii – inspectori şi specialişti din cadrul IŞJ Gorj – sunt adevăraţi profesionişti cu performanţe incontestabile în domeniul în care sunt specializaţi, cu pasiune pentru profesia de dascăl, cu dragoste faţă de copii, însufleţiţi de valorile şcolii româneşti tradiţionale, dar deschişi spre tendinţele învăţământului actual. În concluzie, rezultatele sunt ale unei echipe de care sunt mândru şi care poate să aducă într-adevăr o schimbare pozitivă în şcolile noastre.

“Cred că un bun manager trebuie să fie garanţia respectării şi aplicării legii”

– Rep. Câtă vreme sunteți plecat în diferite deplasări în afara județului, evident, în interes de serviciu, mai aveți aceeași legătură apropiată, aceleași informații necesare și o serie de date concrete despre starea școlilor din județ?
-Nu am pierdut niciodată legătura cu şcolile, ci am considerat că esenţial este să fim acolo, printre oamenii şcolii, printre elevi, în mijlocul comunităţilor. Am vizitat fiecare şcoală şi am solicitat tuturor inspectorilor să preia acest model managerial, considerând că prezenţa dumnealor acolo îmi oferă o perspectivă obiectivă şi cele mai clare informaţii. Acest stil s-a dovedit cea mai bună soluţie în medierea unor conflicte, în rezolvarea unor sesizări, în consiliere sau monitorizare.
– Rep. Care considerați că sunt cele mai importante trei calități ale unui manager în domeniul educațional?
-Cred că un bun manager trebuie să fie garanţia respectării şi aplicării legii; el trebuie să cunoască foarte bine domeniul pe care îl gestionează, să lucreze eficient în echipă şi să fie imparţial.

“Profesorii tineri, dar şi aceia cu experienţă, au nevoie de repere care să-i ghideze în formarea continuă şi în perfecţionarea profesională”

– Rep. Domnule Inspector Școlar General, ce părere aveți despre necesitatea elaborării unui ghid metodic, în care să fie înscrise la loc de cinste câteva dintre reperele esențiale ale psihologiei educaționale, iar aici am în vedere un studiu detaliat al activităților și al conduitelor agenților sociali implicați în actul instructiv-educativ?
-Orice publicaţie metodică, eu cred că este binevenită, deoarece profesorii tineri, dar şi aceia cu experienţă, au nevoie de repere care să-i ghideze în formarea continuă şi în perfecţionarea profesională. IŞJ Gorj a iniţiat cursuri de pregătire pentru examenul de titularizare şi pentru examenul de definitivat şi am constatat că nu există lucrări de specialitate care să susţină o pregătire temeinică, la nivelul psihologiei educaţionale şi în plan metodic.
– Rep. Nu este un secret faptul că în România are loc un proces accentuat de scădere a numărului populației, o curbă demografică negativă, cum se spune, de aceea, v-aș ruga să punctați câteva dintre efectele negative ale acestui fenomen îngrijorător asupra sistemului educațional!
-În primul rând, curba demografică negativă a condus la scăderea populaţiei şcolare şi la reducerea numărului de norme didactice. Până acum, restrângerile de activitate au fost soluţionate şi toate cadrele didactice afectate au fost încadrate în alte şcoli, respectându-se prevederile metodologiei care reglementează mobilitatea. Tocmai de aceea, în viitor se vor înregistra tot mai multe şcoli din mediul rural în care se va realiza învăţământ simultan.

“Școala a fost mereu, pentru mine, o a doua casă, o a doua familie”

– Rep. Ne puteți oferi câteva detalii despre cauzele care determină reducerea populației școlare, chiar anumite cazuri de unități școlare în care se înregistrează fenomenul absenteismului și al abandonului școlar?
-Absenteismul şi abandonul sunt consecinţele unor grave probleme pe care le înregistrează învăţământul actual. Cred că familiile elevilor şi modul în care acestea se raportează la şcoală reprezintă o coordonată esenţială în analiza acestor ameninţări evidente. Cred că avem nevoie de consilieri, de psihologi şi de sprijin social pentru cei care provin din categorii sociale defavorizate sau din medii sociale vulnerabile. De asemenea, trebuie să recunoaştem că şcoala şi oamenii ei, trebuie să se «reinventeze» permanent, pentru a reuşi să ofere educaţia de care au nevoie tinerii de astăzi!
– Rep. Ce înseamnă pentru dumneavoastră școala și copilul sau tânărul de vârstă școlară?
-Vreau să reamintesc faptul că sunt fiu al unor profesori remarcabili şi cred că şcoala a fost mereu, pentru mine, o a doua casă, o a doua familie, cu copii mulţi şi cu multă viaţă. Astăzi, îi privesc  pe tinerii de vârstă şcolară cu şi  mai multă responsabilitate şi cu gândul că ei pot să facă din această ţară ceea ce a fost în perioada interbelică: un stat civilizat, cu o economie care să-i asigure un nivel de trai european, cu o  bogată viaţă culturală şi cu o şcoală riguroasă şi performantă.

“Fiecare dintre noi trebuie să învețe de la viață în fiecare zi, să se perfecționeze continuu”

– Rep. Cu promisiunea că vom reveni și că vom avea un dialog fructuos și în viitor, aș dori să știu, care sunt, în opinia dumneavoastră, principalele modalități de relaționare a proceselor de: instruire, educație, învățare și dezvoltare a personalității tinerilor?
-Tinerii de astăzi au parte de o instruire informală care provine din surse diferite, dar impresionante prin volum şi prin diversitate. Educaţia rămâne, totuşi, deficitară, pentru că presupune restricţii, un regim de muncă intelectuală, priceperi şi deprinderi formate într-un timp îndelungat, în mai multe domenii. Cred în «Teoria inteligenţelor multiple» şi consider că aceasta este calea prin care îi putem recuceri pe elevii noştri, dar, evident că această opţiune înseamnă noi programe, noi manuale, noi perspective asupra evaluării.
– Rep. Domnule Inspector Școlar General, Ioan Ișfan, “umblă vorba”, mai direct sau mai pe ocolite, că veți fi promovat într-o funcție mai înaltă în sistemul educațional, mai exact, că veți fi ministru secretar de stat în Ministerul Educației, de aceea, v-aș întreba, în încheiere, cum apreciați această perspectivă interesantă?
-În fiecare dimineață plec de acasă cu gânduri bune și doresc să pot să-i ajut pe toți oamenii care vin la mine și-mi solicită ajutorul. Consider că fiecare dintre noi, trebuie să învețe de la viață în fiecare zi, să se perfecționeze continuu. Pentru mine, fiecare zi este o provocare și pentru acest lucru îi mulțumesc Lui Dumnezeu, indiferent pe ce poziție mă găsesc. Dacă va fi să am onoarea să ocup funcția de care faceți dumneavoastră vorbire, o voi lua ca pe o nouă provocare din viața mea și mă voi strădui să mă achit cât mai bine de sarcinile primite. Dar, pentru că sunt numai zvonuri, prefer să nu le acord prea mult timp, iar timpul pe care îl am, să-l acord în totalitate funcției pe care o ocup în acest moment și minunatei mele familii!
– Rep. În această atmosferă primenitoare de suflet și de trăire, vă doresc un «PAȘTE FERICIT», în clipele frumoase pe care le veți petrece în mijlocul “minunatei familii” a dumneavoastră!
Profesor, Vasile Gogonea

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here