-Rep.: Doamna Profesor Cristina Goanţă, astăzi este ziua începutului noului an şcolar 2021-2022, iar, cu acest prilej, aş dori să ne spuneţi dacă pentru dumneavoastră, funcţia aceasta de manager sau director al Colegiului Naţional «Tudor Vladimirescu» din Târgu-Jiu, este una frumoasă şi respectabilă sau una destul de anevoioasă şi responsabilă?
-C.G.: Consider că această funcție încununează munca mea ca profesor de mai bine de 14 ani la Colegiul Naţional «Tudor Vladimirescu» și bucuria de a fi absolvent al școlii pe care am considerat-o mereu acasă!
-Rep.: Această funcţie este încununarea unei dorinţa sau a unei pasiuni?
-C.G.: Această funcție este frumoasă, respectabilă, implică multă responsabilitate și dorința de a fi mereu alături de toți elevii, părinții acestora și colegii mei!
-Rep.: Care au fost motivele care v-au determinat să ocupaţi cea mai înaltă funcţie de conducere în cel mai prestigios liceu din Municipiul Târgu-Jiu şi din Judeţul Gorj?
-C.G.: Respectul pentru profesorii care au fost pentru mine modele în anii de școală, dragostea pentru acest Colegiu în care am învățat și m-am format, dar și devotamentul față de elevii mei, acestea sunt motivele pentru care am ales să coordonez alături de doamna director adjunct Mihaela Pîrvulescu și domnul director adjunct Bogdan Rădulea, activitatea colegiului. Fără sprijinul și implicarea tuturor profesorilor și a personalului școlii, activitatea de management nu s-ar putea derula. Colegiul Naţional «Tudor Vladimirescu» este astăzi o școală de prestigiu datorită muncii extraordinare a colectivului care vine, nu la serviciu, ci…la școală.
-Rep.: Când vă gândiţi la ocuparea funcţiei de director al colegiului, e vorba doar despre săvârşirea unui act de voinţă sau exprimaţi opţiunea unei vocaţii?
– C.G.: Am devenit profesor din vocație, din dragoste pentru învățătură. A fi director înseamnă pentru mine a fi alături de colegii mei în munca zilnică, pentru a fi mai buni, mai implicați, pentru a pregăti elevi serioși, care vor reuși în profesiile pe care le vor urma!
,,Simt că aparțin dintotdeauna acestei «familii» constituite nu doar prin
interese profesionale, ci și prin puternice legături afective”!
-Rep.: Funcţia de conducere este un spaţiu deschis al creaţiei în plan fizic şi spiritual sau un cadru limitat prin statusul şi rolul persoanei care ocupă funcţia?
-C.G.: Funcția de conducere în învățământ, nu trebuie și nu poate fi limitată, deoarece un director de școală este, în primul rând, profesor, un om care modelează caractere. Este nevoie de creativitate, de responsabilitate și de implicare, atunci când ai un rol atât de important!
-Rep.: Foarte frumos răspunsul, dar, un manager care se doreşte a fi şi un «leadership», se defineşte prin calităţi deosebite?
-C.G.: Da, prin capacitate de comunicare, de adaptare la orice situație și abilitatea de a-i înțelege pe ceilalți, un comportament asertiv în relația cu profesorii, cu elevii, cu părinții acestora, cu ISJ și cu autoritățile locale. Dorința de autodepășire și de a învăța mereu din lucrurile mai puțin reușite.
-Rep.: În ce constă semnificaţia, rolul şi importanţa «leadership»-ului în cadrul noilor standarde ale sistemelor de management educaţional?
-C.G.: Consider că semnificația și rolul acestuia este definitoriu, în măsura în care un bun manager este mai întâi un foarte bun coleg, o persoană capabilă să atragă în jurul său oameni care doresc să dezvolte şi să promoveze școala în care predau!
-Rep.: Ce contează mai mult pentru un director de colegiu, apropierea mai mare faţă de colegii profesori sau empatia faţă de elevi?
– C.G.: Cred că sunt importante, în egală măsură, atât apropierea faţă de colegii profesori, cât și empatia faţă de elevi!
-Rep.: Consideraţi că îi puteţi privi cu un gen de condescendeţă (consideraţie, bunăvoinţă şi respect) pe aceia care nu vă împărtăşesc ideile prin care luaţi anumite decizii?
– C.G.: Mereu, am apreciat și am respectat opiniile sau ideile celorlalți. De asemenea, consider constructivă o viziune diferită asupra unei problematici controversate. Mă determină să reflectez asupra propriilor idei sau decizii, și astfel, de comun acord cu ceilalți factori de decizie, se vor găsi soluțiile optime!
-Rep.: Sunteţi încrezătoare în vocaţia dumneavoastră managerială şi în capacitatea de a face faţă solicitărilor funcţiei pe care o aveţi în calitate de director al colegiului?
-C.G.: Consider că posed calități manageriale și că pot face față oricărei provocări, însă, aceste aspecte, nu mă determină să omit calitățile profund umane care mă caracterizează: empatia, sensibilitatea, altruismul!
-Rep.: Ce înseamnă pentru dumneavoastră, sentimentul de aparteneţă la corpul profesoral, văzut prin prisma experienţei dobândite ca manager?
-C.G.: Trebuie să recunosc, sincer, că nu mă văd integrată în niciun alt colectiv de lucru şi simt că aparțin dintotdeauna acestei «familii» constituite nu doar prin interese profesionale, ci și prin puternice legături afective!
G.VASILE