Educaţia…şi Lecţia de Viaţă – Despre «România Educată» în logica absurdului! – ,,Cred că Proiectul «România Educată» e un eșec total, deoarece s-a creat un document care să nu poată fi criticat concret, dar avem datoria să spunem ceea ce gândim”!

418

Lansat cu mare pompă, în surle şi trâmbiţe prezidenţiale, Proiectul «România Educată» se doreşte a fi punctul de pornire «pentru tot ceea ce ar trebui să însemne un Proiect de țară autentic, proiectul generațiilor viitoare, fundamentul pe care să putem construi România următorilor 100 de ani. Un proiect de o asemenea importanță pentru destinul unei națiuni trebuie să fie deschis către toți cei care vor să contribuie, cu responsabilitate, pentru a face posibilă punerea lui în practică, apreciindu-se, nici mai mult, nici mai puţin, că România are un potențial de dezvoltare extraordinar, iar oamenii sunt cea mai de preț resursă a sa! Pentru a valorifica această resursă este esențial ca educația să își recâștige importanța cuvenită, fiindcă educația dă direcția unei vieți și a unei țăr», aşa cum se apreciază într-o viziune futuristă, pornită de sus, de pe Dealul Cotrocenilor! În mintea sa de vizionar constituit şi consolidat pe baza experienţei dobândite la catedră, Preşedintele Klaus Iohannis consideră pe bună dreptate că: ,,În educație trebuie să existe consens, viziune și continuitate. O Românie Educată este construită de fiecare român în parte și de toți românii la un loc! De aceea, acest proiect este cea mai amplă și de durată consultare publică desfășurată până acum în domeniu. La baza sa au stat principii clare: fiecare actor interesat trebuie să poată avea ocazia de a contribui și, prin aceasta, proiectul să își câștige legitimitatea și stabilitatea unei viziuni pentru educație asumate la nivel național. În acest fel, oricine ar avea putere de decizie în viitor, ar transpune rezultatele proiectului în proiecte concrete, la presiunea cetățenilor României. «România Educată» nu este primul demers care și-a propus să îmbunătățească învățământul românesc, dar este rezultatul maturității la care am ajuns în politicile educaționale. Am încercat să învățăm din lecțiile trecutului și să recunoaștem contribuțiile valoroase care au existat”, punctează cu atenţie şi glosează prin cuvinte pline de elocinţă şeful statului, într-un scurt răgaz în care o clipă de «meditaţie» l-a sustras din vâltoarea luptelor politicianiste!

,,O Românie Educată este construită de fiecare român în parte și de toți românii la un loc”!
Proiectul în sine se doreşte a fi unul valoros şi ambiţios, cu nişte deziderate normale şi de bun simţ, către care trebuie să tindem ca orice stat european şi cu o bună tradiţie în acest domeniu, dar, dacă se rămâne la stadiul de bune intenţii argumentate prin hârtii oficiale, rezumate doar la simple promisiuni şi rapoarte ambalate frumos într-o descriere structurată pe circuite informaţionale fără audienţă, atunci vom constata că sunt doar vorbe aruncate în logica absurdului, deoarece populaţia şi toţi factorii direct interesaţi ar trebui să înţeleagă perspectivele realizabile ale învăţământului românesc, mai ales că Programul este eterogen, deci are foarte multe chestiuni punctuale, care nu ştim cum se pot rezolva, cu probleme generale care dau foarte bine la imagine! De altfel, Proiectul «România Educată» a fost şi este contestat, atât de către grupurile de părinţi, cât și de către personalităţi ale lumii academice, chiar dacă unii «pigmei» pseudo-educaţionali de teapa fostului consilier controversat al Monicăi Anisie, nimeni altul decât colonelul (r) Marian Staș, cel care a făcut parte din grupurile de lucru instituite de către președintele Iohannis pentru conceperea proiectului, spunea că blocajele în sistemul școlar românesc sunt cauzate de sindicate și de prezența orei de religie în trunchiul comun ( !!??), pentru că, vezi Doamne, acestea îi fac pe elevi să se plângă de orele prea multe, de temele prea dificile și de greutatea ghiozdanelor! În esenţialitatea sa, Proiectul «România Educată», propus de către preşedintele Klaus Iohannis, este sub aşteptări, plin de truisme, cu formulări vagi şi «banalităţi solemne», iar unele aspecte propuse cu titlul de noutăţi sunt idei vehiculate de multă vreme, aşa cum apreciază prof. univ. dr. Mircea Miclea, fost ministru al Educaţiei.

,,De la România analfabeților funcțional, până la «România Educată», aș spune România analfabeților politici”!
,,Cred că «România Educată» e un eșec total, a declarat profesorul Mircea Miclea, deoarece s-a creat un document încât să nu poată fi criticat concret, dar avem datoria să spunem ceea ce gândim! Eu cred că acest document trebuie analizat la două niveluri: la un prim nivel, un nivel politicianist şi cel de-al doilea nivel, un document al soluțiilor. Din păcate, cred că este mai degrabă un document politicianist, decât un document al soluțiilor, cum pretinde. Dimensiunea politicianistă se referă la un document care are funcția de a promova un anumit politician, de a promova o anumită atitudine politică favorabilă acestui politician și celor care sunt în jurul său. Domnul premier aproape că și-a exprimat opinia ca pe vremuri, pentru că în timpul mandatului său are această șansă de a implementa acest proiect. Aș merge pe chestiuni concrete, ca să nu fiu la fel de vag! Ca să argumentez, cred că s-a creat un document atât de vag și de ambiguu, cu un limbaj stufos și inadecvat. La finalul acestui document, sunt unele soluții mai concrete, aș putea spune chiar bune. Întrebarea este, vor putea fi aplicate vreodată? O măsură care este scrisă acolo este ca la un grup de 500 de elevi să fie un consilier școlar. Cum se implementează? Trebuie să formezi personalul respectiv. Îți trebuie banii, îți trebuie deschidere ca să angajezi în sistemul public. Mereu se face apel la PNRR, dar la noi s-a confundat învățământul online cu streaming-ul. Dacă îmi cădea netul, când țineai lecția, la revedere! E ca în învățământul clasic, dacă nu vin la oră când predați lecția-cercul, am pierdut lecția-cercul! Să reproduci așa ceva în plină tehnologie digitală este o prostie! O rulezi până înțelegi. Poţi să ai mai multe variante de lecție, o variantă pentru elevii cu potențial normal, alta pentru cei supradotați! Soluțiile de fond sunt soluții de mecanisme, nu de persoane! Persoanele au capacitatea lor limitată, au oboseala zilei, au grijile zilei de mâine şi nu poți să te bazezi mereu pe faptul că niște indivizi excepționali pot salva sistemul de învățământ. De la România analfabeților funcționali, până la «România Educată», aș spune România analfabeților politici”! Curat-murdar, Mircea-nene, pentru că la ora actuală, putem spune fără teama de a greşi că România e repetentă la Educație. Cu excepţia domnului Andrei Marga şi a domniei matale, cu miniștri de resort care mai de care mai incompetenţi, nu e de mirare că suntem atât de departe de tot ceea ce înseamnă Educație înaltă și Învățământ competent, iar, după un an de școală-hibrid, culegem roadele care se văd la tot pasul, cu copii marcaţi de anxietate şi depresii, cu profesori dezinteresați, ca să nu mai spunem că la examenul de bacalaureat, o lucrare evaluată de patru evaluatori diferiți primește patru note diferite, ca în Ţara lui Papură-Vodă, ca să vorbim despre competenți și incompetenți în sistemul de Educație românesc în care nu se întrevăd soluții concrete și imediate pentru ca Educația să fie repusă pe un piedestal al normalităţii! Pentru că nimeni, dar absolut nimeni, nu poate înţelege dintr-un asemenea Proiect modul cum se construiește un document de acest gen care încearcă să acopere niste soluții mediocre sub o umbrelă politicianistă, pentru că o prostie sau o minciună spuse de către mai mulţi oameni, rămân o prostie mai mult sau mai puţin asumată şi o minciună sfruntată! Faptul că sunt consultaţi mai mulţi oameni, nu înseamnă că adevărul va triumfa, pentru că sunt mulţi oameni valoroşi în sistem, care prin calitățile lor pot compensa amatorismul de doi bani şi chiar prostia sistemului! Implementarea Proiectului «România Educată» ar trebui să se încheie în 2030, dar nu există nicio garanţie că după 2024, când încetează mandatul actualului preşedinte, următorul preşedinte sau regim politic vor mai ţine seama de ideile aberante şi în logica absurdului, inclusiv cu propunerile din acest proiect. Experienţa succesiunii mandatelor politice dă ca sigură abandonarea proiectului de către noul regim care va fi instalat în anul 2024 şi care va dori să ia totul de la zero. Poate că ar fi necesar, doar ca să ieşim din logica absurdului, ca implementarea proiectului «România Educată» să se încheie în 2024, prin actualizarea Legii Educaţiei Naţionale şi prin îmbunătăţirea cu noutăţile aduse de un asemenea proiect, dacă acestea merită să fie implementate şi se dovedesc viabile! Deoarece învăţământul românesc, mai ales post-pandemie, a devenit extrem de polarizat, constatăm că diferenţele între şcoli, în timpul pandemiei, s-au accentuat foarte mult, de aceea poate ar fi necesară o perioadă în care pregătirea să fie de îndreptare, pentru a reduce simţitor aceste diferenţe contrastante între şcoala din mediu urban şi cea din mediu rural, iar formarea profesorilor trebuie să constituie un element absolut obligatoriu care trebuie dezbătut şi concretizat împreună cu toate universităţile care pregătesc profesori! În linii mari, proiectul a început doar printr-o colecţie de opinii, iar ceea ce a rezultat în final este un document care inserează doar simple părei, în timp ce sistemul educaţional, la fel ca orice sistem social, reprezintă un sistem inerţial şi conservativ care nu poate fi proiectat în aventuri cu final necunoscut, pentru că atunci când trebuie schimbat va opune rezistenţă mare! În concluzie, Şcoala nu este bună sau rea în sine, ci ea este bună atunci când răspunde cerinţelor şi nevoilor societăţii aflată într-o etapă critică a evoluţiei sale, aşa cum este etapa aceasta bântuită de fantomele pandemice! Proiectele foarte bune, până la urmă, trebuie puse în practică în şcolile de la oraşe, dar şi de la sate, iar oamenii care le pun în aplicare sunt profesorii şi managementul şcolar! Cadrele didactice, educatori, învăţători şi profesori, sunt şi ei oameni ocupaţi cu traiul zilnic, speriaţi de pandemie, ocupaţi cu creşterea copiilor, cu ridicarea nivelului de viaţă al familiei! Având în vedere şi experienţele precedente, e greu de crezut că toate aceste cadre didactice vor fi siderate de grija aplicării întocmai a Proiectului «România Educată» şi a legislaţiei derivate din acest proiect!
Profesor dr. Vasile GOGONEA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here