Ecuaţia Educaţiei cu atâtea necunoscute!

519
Actuala criză politică generată prin ruperea guvernului PSD-PD-L, se pare că îi găseşte pe mulţi dintre actorii educaţionali înregimentaţi în hainele ponosite ale politicianismului de tarabă, în ipostaze dintre cele mai compromiţătoare, în rolul celor care îi ridică mingea la fileu unuia dintre candidaţii la funcţia supremă în stat, ceea ce confirmă precaritatea unui act educaţional coordonat de un guvern “restructurat” în care miniştrii deţin câte două portofolii, cu titlu de interimat, ce expiră pe 14 noiembrie, chiar în pragul primului tur al alegerilor prezidenţiale.

Ca să nu mai vorbim de imaginea unui premier care coordonează direct procesul – instructiv – educativ, pentru a completa un tablou megapolitizat al Cabinetului Boc II, lipsit de majoritate parlamentară, care se supune unui preşedinte în exerciţiu, intrat oficial în cursa electorală, şi unui Parlament în care, de asemenea, PNL şi PSD sunt implicate în lupta pentru Palatul Cotroceni. Miza este una strict electorală, actorii principali încercând astfel să se poziţioneze în campanie, în interiorul acestor dispute care nu vor duce la o soluţie concretă şi imediată. Desigur, cu punctele de suspensie de rigoare, peste jocul fatidic legat de legitimarea unui guvern minoritar PD-L, lupta politică va fi acaparată şi de tema referendumului pentru Parlamentul unicameral, iar blocajul politic ar putea servi actualului preşedinte drept argument pentru a-şi susţine teza, chiar dacă plebiscitul său nu poate avea niciun efect concret asupra regândirii Parlamentului, deoarece, în mod paradoxal, trebuie să ne întoarcem la Constituţie, indiferent de răspunsul pe care l-ar da românii la referendumul organizat în aceeaşi zi cu alegeri prezidenţiale, din moment ce trecerea de la sistemul bicameral la cel unicameral, nu se poate face decât prin revizuirea legii fundamentale.

În această atmosferă apăsătoare, fapta educaţională de fiecare zi e dublată de o discretă pedagogie a efortului comunitar şi a convieţuirii active, mai ales că în multe şcoli, nu cred că este vorba de un calcul electoral, ci, cred că este vorba de un interes real, dacă e să discutăm numai la nivelul faptelor. Să precizăm că apar unele prevederi noi prin care 25% din orele care sunt alocate pentru fiecare materie rămân la dispoziţia profesorului care predă la disciplina respectivă. De ce? Ca să-şi poată adapta predarea la caracteristicile elevilor, pentru că una e să predai într-o şcoală de cartier, alta e să predai într-o şcoală centrală şi cu totul altceva e să fii la marginea judeţului, pe la Dănciuleşti, spre exemplu. Dacă tu epuizezi curricula naţională în 75% din ore şi laşi la dispoziţia cadrului didactic 25% să predea cum crede, în acest fel, n-a fost asimilat nici acest aspect menit să schimbe în bine actul educaţional. Personal, ţin la ideea de a se introduce, la dispoziţia cadrului didactic, 25% din orele aferente fiecărei discipline, ca el să poată să-şi adapteze predarea la caracteristicile elevilor, pentru că trebuie să facem o reformă de la nivelul procesului instructive-educativ, de „la firul ierbii”, cum spune Mircea Miclea, care să modifice radical ceea ce se întâmplă în clasă, pentru că e în van să modificăm tot felul de paliere dacă învăţarea e alta, şi atunci, acest lucru ar optimiza învăţarea. Cred că ar trebui să fie adoptate măsuri mai severe în ceea ce priveşte programele de studii la nivel preuniversitar, care nu sunt performante, pentru că un program de studii care se dovedeşte a fi neperformant în urma evaluării din partea unei agenţii de specialitate, indiferent care e aceasta, naţională sau internaţională, în următorul an se desfiinţează de la sine! Ecuaţia Educaţiei cu atâtea necunoscute diferă substanţial de la o etapă istorică la alta, în funcţie de condiţiile materiale şi spirituale ale societăţii, pentru că în ansamblul său, Educaţia este un fenomen social, specific uman, care apare odată cu societatea, dintr-o anumită necesitate proprie acesteia, având ca obiectiv principal dezvoltarea omului ca om, ca forţă de muncă şi ca fiinţă socială.
Prof. Vasile GOGONEA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here