”Ecorșeul”, lucrarea mai puțin cunoscută publicului care a deschis expoziția ”Brâncuși: surse românești și perspective universale”, rămâne la Muzeul Național de Artă Timișoara până anul viitor, cu acordul proprietarului, respectiv Colegiul Naţional ”Carol I” Craiova.
Rezultat prin colaborarea dintre Constantin Brâncuși și doctorul Dimitrie Gerota, ”Ecorșeul” reprezintă o imagine a corpului uman fără piele, fiind primul proiect care i-a adus notorietate scuptorului gorjean. Realizată la finalul studiilor tânărului artist, lucrarea a reprezentant un moment crucial în dezvoltarea studiului academic românesc, prin obiectivul vast pe care Brâncuși și l-a propus.
Potrivit Doinei Lemny, curatoarea expoziţiei de la Timișoara dedicate lui Brâncuşi, ”Ecorşeul” este foarte important, întrucât arată formaţia solidă a sculptorului, la Şcoala de Arte Frumoase din Bucureşti, formaţie care a fost precedată şi de pregătirea acestuia la Şcoala de arte şi meserii din Craiova. ”Pentru România, este o mândrie că la acea vreme aveam o şcoală de arte frumoase la care au predat specialişti formaţi în Germania şi Franţa, iar Brâncuşi a urmat această şcolaritate. Noi vrem să arătăm că Brâncuşi a pornit şi a ajuns la această simplicitate a lucrărilor sale de la complexitatea corpului uman. De exemplu, noi vorbim despre ”Ovalul lui Brâncuşi”, dar acesta nu iese din neant, ci dintr-o analiză aprofundată a chipului pe care el îl simplifică până ajunge la esenţa despre care vorbim”, declara Doina Lemny, la Timişoara, la lansarea volumului ”O întâlnire astrală: Dimitrie Gerota-Constantin Brâncuşi. Povestea Ecorşeului”, semnat de dr. Irinel Popescu.
”Ecorșeul” a fost finalizat în anul 1902 și a fost realizat în cinci exemplare distribuite la diferite instituții din țară. Lucrarea expusă la Muzeul Național de Artă Timișoara este realizată din ghips policrom, pictat cu atenție pentru a delimita suprafețele anatomice. Punctul de pornire l-a reprezentat statuia antică a lui Hermes/Antinous Capitolinul, sugerând încă de la început raportarea lui Brâncuşi la Antichitatea clasică elenistică și romană. Lucrarea este realizată dintr-o singură piesă (cu excepția brațelor) și este montată pe un soclu cu un contrafort metalic. Pe inscripția plăcuței ceramice de pe soclul ecorșeului din expunere se poate citi următorul text: „Atitudinea clasicului «Antinous» Anatomia mușchilor Superficiali lucrat după natură de: Prof. Dr. D. Gerota și Brâncuși 1902”.
I.M.