Pe lângă tezele și evaluările de final de an, elevii din șapte unități de învățământ din județul Gorj vor participa și la o testare standardizată, exclusiv în format digital. Programul-pilot este implementat în peste 300 de școli din întreaga țară, iar din județ este vorba de unități de învățământ din Târgu-Jiu, Novaci, Târgu-Cărbunești, Peștișani și Brănești.
Concret, Școala Gimnazială Capu-Dealului din Brănești, Liceul Teoretic Novaci, Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” din Peștișani, Școala Gimnazială Nr. 1 „George Uscătescu” Târgu-Cărbunești, Colegiul Național „Spiru Haret” Târgu-Jiu și Școala Gimnazială „Alexandru Ștefulescu” Târgu-Jiu au fost selectate pentru pilotarea testării standardizate de la finalul anului școlar. Elevii din ani terminali nu vor susține aceste teste.
Astfel, evaluarea standardizată va fi organizată în perioada 30 mai – 10 iunie pentru elevii claselor I-VII și în perioada 30 mai – 8 iunie pentru elevii claselor IX-XI. Evaluarea va fi la limba română și matematică, iar liceenii susțin proba la limba română și, în funcție de filieră, profil și specializare, la disciplina obligatorie a profilului la examenul de bacalaureat: matematică sau istorie.
Testele sunt construite respectând programa școlară, iar timpul de lucru efectiv pentru fiecare disciplină este de 30 de minute pentru clasele din învățământul primar, respectiv 60 de minute pentru clasele din învățământul gimnazial și liceal.
Fără note în catalog
Nu vor fi acordate note sau calificative. Această testare suplimentară are drept scop, potrivit reprezentanților Ministerului Educației, stabilirea nivelului de competențe al elevilor la finalul anului școlar.
„Sunt un instrument care nu induce nici un fel de stres elevilor. Sprijină elevii în a se familiariza cu testele PISA și administrarea digitală. Sunt un puternic instrument de sprijin pentru profesori. Sunt un instrument de detectare a pierderilor din perioada pandemiei. Rezultatele nu se cuantifică în note, nu se generează ierarhizări și clasificări. Părinții vor primi rapoarte narative, în care li se va comunica cum stau propriii copii pe fiecare competență”, a anunțat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.
Dacă pilotarea evaluării standardizate se va dovedi un succes, Ministerul Educației intenționează să o generalizeze.
I.I.