,,ORICE se poate întoarce până la urmă împotriva ta. După secolul XVIII, când Tg-Jiu se contura ca o intersecţie urbanizată în calea a două artere rutiere naţionale, în măsura posibilului rămas ca urmare alinierii unor sate şi localităţi în prealabil momentului respectiv, edilii vremurilor au optat cum era şi firesc, ca principalele artere rutiere de intrare şi ieşire din oraş, să fie cât mai drepte.
Şi după cum se vede, s-a şi reuşit acest deziderat, mai ales în cazul fostei comune Vădeni, acum încorporată în municipiul Tg-Jiu şi, respectiv, comuna de atunci şi de acum, Băleşti.
Numai că dacă în cazul Vădenilor prin trecerea de Tg-Jiu a segmentului de Drum Naţional spre Petroşani, acesta a fost încadrat cu trotuare funcţionale, în cazul comunei actuale Băleşti, trotuarele au fost uitate de mult, astfel că, la ora actuală dacă vrei să circuli ca pieton prin centrul comunei, n-ai să poţi face aşa ceva, decât riscându-ţi viaţa mergând pe carosabil. Până anul acesta, în localitatea Băleşti, Drumul Naţional Tg-Jiu –Severin avea pe ambele părţi un metru de aşa-zis refugiu, destinat pietonilor, care evident rămăsese neasfaltat pentru ca vehiculele să protejeze aceste poteci pietonale ce încadrau DN pe ambele laturi. Cu ocazia modernizării din vara aceasta, şi respectiv lăţirea Drumului Naţional în cauză inclusiv pe spaţiul de refugiu pietonal, normal că astăzi locuitorii acestei comune n-au altă variantă în afară de aceea de a circula pe carosabil în ambele sensuri, fapt ce categoric le pune viaţa în pericol. Primăria spune că nu are bani pentru aceste trotuare ce firesc ar urma să încadreze DN spre Severin din oraş cel puţin până la Tămăşeşti, adică pe segmentul cel mai circulat. Consiliul Judeţean la plângerile oamenilor făcute şi în Gorjeanul, motivează că are alte priorităţi, aşa că nu-i de mirare când numărul de accidente rutiere creşte pe acest segment de la an la an. Chiar trebuie să moară oameni, ca pe front, ca cei în drept să-şi ,,înscrie în agendă” şi cazul nefericit al băleştenilor, şi nu numai. De altfel, oamenii sincer vorbind, au cam băgat de seamă, totuşi, că pe alte segmente ale Drumurilor Naţionale ce intră şi ies din Tg-Jiu s-a avut în vedere de cei de la DN şi taluzarea şanţurilor şi construirea uniformă a podiştelor ce dau în curţile sătenilor, inclusiv trotuare şi locuri de refugiu, unde interesele de securitate pietonale au impus astfel de măsuri. Pentru că băleştenii normal că au dreptate: nu le era destul iadul fonic şi trepidaţiile care le distruge structurile caselor şi dependinţelor gospodăreşti? Acum, poftim, că fără căi de acces pietonale îşi riscă şi viaţa ca să meargă de pildă la primărie, la şcoală, la dispensar ori după cumpărături, datorită unei grabe a celor care vor să câştige cât mai, fără dureri de cap, bani din bugetul ţării, pentru reabilitări şi modernizări de căi rutiere, etc.
S-ar putea crede că, mai sunt şi alte segmente de Drumuri Naţionale circulate la fel. Şi noi am gândit aşa până a nu face nişte determinări pe teren. De aceea, cei interesaţi pot să verifice ce spunem: pe segmentul de la Băleşti circulă în orele de vârf şi o sută optzeci de maşini pe minut în ambele sensuri. E o cifră verificabilă şi ne asumăm răspunderea pentru exactitatea sa.
I.D.SICORE