DNA nu calcă pe podul de 23 de miliarde guvernamentale din Borăscu

338

Doi cetăţeni din Borăscu au sesizat anul trecut în luna mai procurorilor DNA din Craiova că în localitate s-a construit în 2009 un pod care nu corespunde cu locaţia prevăzută în proiect şi nici nu ar fi fost realizat pe parametrii prinşi în proiect. Reclamanţii sesizau că podul peste râul Jilţ, realizat în locul unei punţi vechi, nu leagă comuna Borăscu de Menţii din Dos ci leagă Borăscu de mănăstirea Dealu Mare, drumul de la pod la lăcaşul de cult trecând printre tarlalele localnicilor. Tot cei doi au susţinut în faţa procurorilor DNA că podul este mai mic în lăţime decât a fost prevăzut în proiect dând vina pe firma constructoare care este, coincidenţă, tocmai cea a fostului primar din Turceni, Ion Iordache. Procurorii DNA i-au anunţat însă pe reclamanţi după cercetarea plângerii că aceasta nu poate face obiectul unui dosar penal la DNA, deşi s-au achitat pentru pod, în final, 23 miliarde de lei vechi, bani guvernamentali, deoarece fondurile nu sunt europene.

Picture_3448În 2007, autorităţile locale din Borăscu au solicitat bani Guvernului pentru a construi un pod peste râul Jilţ. În zonă exista un pod metalic, folosit de proprietarii de terenuri care vroiau să ajungă la tarlalele lor de peste Jilţ, asta pentru circulaţia rutieră, şi o punte, la 50 de metri în aval, dar şi aceasta devenea imposibil de folosit atunci când ploua, mai ales pentru circulaţia pietonală. În anul respectiv se obţin banii necesari pentru construirea podului, iar lucrarea se scoate la licitaţie pe SEAP. Culmea este că la licitaţia de peste 19 miliarde de lei vechi se înscrie doar firma lui Ion Iordache, Ydail Construct SRL, care şi obţine lucrarea. Angajaţii lui Iordache se apucă de treabă şi termină podul doi ani mai târziu, deşi se obligaseră prin contract să finalizeze investiţia într-un an de zile. Podul se recepţionează în 2009, cum este trecut şi pe pancarta de la capul podului, din care a dispărut partea unde scria şi banii cheltuiţi pentru construirea acestuia. În final, prin act adiţional, podul costă 23 de miliarde de lei vechi.

PICIOARE_PODLăţimea podului, mai mică decât în proiect
Podul trebuia să aibă o lungime de 61,20 de metri şi o lăţime de 6 metri. El trebuia prevăzut cu panouri pentru dirijarea circulaţiei, care nu există nici în prezent. La finalul lucrării, podul are lungimea din proiect, dar lăţimea este de 5 metri partea utilă, adică partea folosită pentru curculaţia rutieră. Pe pod nu intră, în acelaşi timp, două maşini, astfel că podul poate fi utilizat de şoferi, doar la mica înţelegere.
Asta şi pentu că nu există nici un indicator rutier care să arate care maşină are prioritate.
Cel mai grav este însă că podul nu leagă localităţile prevăzute în proiect, Menţii din Dos fiind satul situat în zona de deal a comunei Borăscu, iar podul nu face deloc legătura cu această localitate, susţin reclamanţii.

deschidereFondurile guvernamentale nu interesează DNA
Aurel Ilea, localnic din Borăscu, este unul dintre cei care a sesizat inadvertenţele apărute la pod, la finalul lucrării. Tot el le-a indicat procurorilor DNA să se deplaseze la pod pentru a vedea că pilonii care susţin podul au lăţimea corespunzătoare din proiect în timp ce construcţia ridicată deasupra lor este mult mai mică. ,,Procurorul DNA care ne-a chemat la Craiova, în mai 2013, ne-a explicat că plângerea nu este de competenţa Direcţiei Naţionale Anticorupţie deoarece podul s-a realizat cu fonduri guvernamentale şi nu cu unele europene. Am spus degeaba că podul nu este necesar localităţii pentru că nu s-a constituit în cauză un dosar penal”, a declarat Ilea, care semnalează, că în Borăscu a mai apărut un pod în satul Scopruşul, făcut de aceeaşi firmă, dar care are lăţimea corespunzătoare.
Reprezentanţii Consiliului Judeţean Gorj, consultaţi în problema podului, le-au dat dreptate celor doi reclamanţi, dar au menţionat că vinovaţi sunt cei care au făcut recepţia lucrării.
Anamaria Stoica

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here