Din cauza gerului – Gorjenii sunt “pândiţi” de afecţiuni grave

188

IMG_2955Potrivit specialiştilor în sănătate publică, perioada cu temperaturi scăzute este propice apariţiei unor grave afecţiuni. Între problemele cauzate de frig, reprezentanţii Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Gorj amintesc: hipotermia, durerile articulare, răceala şi gripa, boli de inimă, dureri articulare, crize de astm, scleroză multiplă, dar şi scăderea imunităţii.

Pentru a nu deveni victime ale frigului, gorjenii sunt sfătuiţi să respecte câteva norme esenţiale. Ei trebuie să îşi adapteze stilul de viaţă şi regimul alimentar la condiţiile actuale. Şi vestimentaţia trebuie adaptată sezonului, pentru că „din cauza frigului, corpul pierde căldură mai repede decât o poate produce, situaţie care poartă numele de hipotermie. Ea afectează de obicei copiii şi vârstnicii, însă şi tinerii fără probleme medicale pot suferi dacă stau o perioadă îndelungată în frig. Hipotermia se manifestă în primă fază prin frisoane, tulburări de echilibru, de vorbire, prin piele rece, palidă sau de culoare albăstruie”, precizează Elena Piţian, purtător de cuvânt al DSP Gorj. Pentru a preveni hipotermia este necesar să ne îmbrăcăm corespunzător, să purtăm mănuşi, şosete groase din bumbac, căciulă, fular şi încălţăminte călduroasă. “Dacă ai frisoane, intră cât mai repede într-o încăpere încălzită, acoperă-te cu pături şi bea ceaiuri. Dacă îţi simţi extremităţile reci şi ai furnicături pe aceste zone, încălzeşte-le printr-un masaj uşor cu un material gros”, menţionează Piţian.

Durerile articulare pot creşte în intensitate

Din cauza frigului şi umezelii se pot agrava durerile articulare. Tocmai de aceea, medicii spun că acest sezon nu este deloc îndrăgit de către persoanele care suferă de reumatism. Artrozele şi artritele sunt cele mai frecvente forme de reumatism şi sunt cele care se agravează iarna. Cei care suferă de aceste afecţiuni sunt sfătuiţi “să evite ieşirile din casă când temperaturile sunt foarte scăzute, iar dacă este necesar să se deplaseze prin frig, trebuie să poarte genunchiere sau cotiere din material natural, gros. Dacă au dureri de articulaţii, trebuie să aplice pe încheieturi comprese calde şi să stea liniştiţi sub o pătură groasă. Nu este recomandat să crească doza de analgezice şi de antiinflamatoare fără să consulte înainte medicul”.

Creşte riscul de răceală şi gripă

Virusurile supravieţuiesc mai mult timp în condiţii de frig şi de umezeală. Aşa se explică de ce răceala şi gripa sunt mai frecvente iarna. Potrivit specialiştilor, un adult poate face până la şase episoade de răceală într-o iarnă, iar un copil, până la opt. Copiii, vârstnicii şi persoanele care au un sistem imunitar slăbit fac cel mai uşor viroze. Sfatul reprezentanţilor Direcţiei de Sănătate Publică, pentru a evita răceala şi gripa este următorul: “nu frecventa locurile aglomerate şi spală-te cât mai des pe mâini, pentru că virusurile se transmit foarte uşor prin strănut sau prin contact direct cu suprafeţe contaminate”.

Cardiacii trebuie să evite frigul

Când temperaturile sunt scăzute, vasele de sânge se contractă, lucru care îngreunează capacitatea inimii de a pompa sângele în corp. Din această cauză, creşte ritmul cardiac, iar persoanele care suferă de boli cardiovasculare au un risc mai mare de a suferi un infarct sau un atac cerebral în sezonul rece. Medicii îi sfătuiesc pe cei care au probleme cu inima să evite trecerile bruşte de la cald la frig sau invers. De preferat ar fi ca persoanele cardiace să nu iasă din casă când este foarte frig, dimineaţa şi seara în special. Dacă totuşi părăsesc locuinţele, ele trebuie să se îmbrace cu haine groase, din fibre naturale, dar nu greoaie. Nu trebuie uitat faptul că umezeala şi scăderea temperaturii şi a presiunii atmosferice slăbesc sistemul imunitar. În consecinţă, devenim mai vulnerabili la boli. Pentru a nu avea probleme de sănătate iarna, trebuie să ne creştem imunitatea mâncând cât mai multe fructe şi legume, pentru că vitaminele şi mineralele au acest efect protector. De asemenea, este bine să facem zilnic mişcare, pentru că întăreşte sistemul imunitar. Nu în ultimul rând, este recomandat să dormim opt ore pe noapte, pentru că somnul creşte rezistenţa organismului în faţa bolilor.

Minodora Sucea

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here