Despre provocările sectorului cultural în vreme de pandemie, la cea de-a XVIII-a ediție a Seminarului metodic ,,Strategii și politici culturale în Gorj”

888

Ca multe alte evenimente în a căror organizare a trebuit să se țină cont de restricțiile impuse de pandemie, și Seminarului metodic ,,Strategii și politici culturale în Gorj”, aflat la cea de-a XVIII-a ediție, a trecut, anul acesta, în online. Unul dintre subiectele abordate în cadrul acestei ediții a seminarului vizează tocmai adaptarea sectorului cultural la situația creată de pandemie.

Organizat în fiecare an, în luna ianuarie, Seminarul metodic ,,Strategii și politici culturale în Gorj” oferă directorilor de așezăminte și responsabililor culturali din teritoriu ocazia de a se întâlni pentru a discuta despre obiectivele culturale ale anului în curs. Anul acesta, o întâlnire față în față nu a fost posibilă, așa că reprezentanții Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale (CJCPCT) Gorj au ales să meargă tot pe varianta online în organizarea evenimentului. ,,Anul 2020 a fost unul de grea încercare pentru fiecare dintre noi și pentru toți la un loc. A fost un an în care întâlnirile față în față au fost puține și nerelevante. După 17 ani de tradiție, circumstanțele actuale, situația creată de pandemie, restricțiile încă în vigoare care limitează cursul firesc al desfășurării activității noastre, ne împiedică și acum să ne întâlnim cu toții, să ne spunem ca de fiecare dată ,,La mulți ani!”, să analizam și să pregătim împreună, ca în fiecare ianuarie de până acum, Agenda Culturală a localităților și a Gorjului. Trebuie însă să rămânem solidari și loiali față de noi înșine și față de misiunea pe care ne-am asumat-o de mai puțină sau de mai multă vreme. Cu atât mai mult cu cât anul 2021 este anul sărbătoririi Bicentenarului Tudor Vladimirescu, anul celebrării celor 200 de ierni și primăveri de când din Gorj, de la Târgu-Jiu și Padeș, a început mișcarea revoluționară care a dus la schimbarea în bine a istoriei și a destinului României. Vă propunem așadar să ne adaptăm la situația reală a momentului, să reluăm legătura utilizând mediul on line și să derulăm împreună cea de a XVIII-a ediție a Seminarului metodic <<Strategii și politici culturale în Gorj>>”, a transmis Ion Cepoi, managerul CJCPCT Gorj. ,,Pandemia ne-a învățat ceva foarte bine: cum să ne adaptăm. Sectorul cultural a fost unul lovit din plin de contextul epidemiologic în care ne aflăm, motiv pentru care a trebuit să regândim toată strategia de organizare și desfășurare a evenimentelor culturale. Astfel, cea mai la îndemână soluție a fost trecerea în on-line pentru a satisface nevoia publicului de cultură. Și nu mică a fot surpriza noastră să vedem că această nevoie de cultură există. Rezultatul – evenimente cu mii de vizualizări, comentarii, distribuiri. Trecerea în on-line nu a fost una însă fără tot felul de probleme și greutăți peste care am reușit să trecem cu bine. Cu puțin efort, inventivitate și muncă, această trecere în on-line vă poate face mai vizibil pentru publicul dumneavoastră și poate aduce mai multă implicare din partea acestuia. Dacă și dumneavoastră doriți să deveniți mai activi în on-line și întâmpinați orice fel de probleme, puteți apela cu încredere la noi să vă împărtășim din experiența noastră”, a transmis și Dan Adrian Popescu, responsabil relația cu teritoriul și detalii tehnice. ,,În contextul epidemiologic, comunicațiile virtuale și activitatea culturală online ne-au ținut aproape și ne-au oferit oportunitatea de a continua să funcționăm ca instituție de cultură, chiar dacă la limita normalității. Este imposibil de imaginat cum ar fi trecut omenirea prin această experiență pandemică în absența variantelor oferite de mediul online. Pe de altă parte, experiența acumulată de fiecare dintre noi, în ceea ce privește „viața” virtuală, de la comunicare la promovare activitate culturală, ne-a demonstrat că, prezența în mediul online este vitală. Chiar dacă la început am fost destul de reticenți la a organiza un festival, un târg al meșterilor populari online, acum ne-am obișnuit cu această idee. Nu doar că ne-am acomodat cu activitatea online, dar am și ajuns să depindem de ea, pentru că din păcate cam aceasta este acum comunicarea impusă în pandemie. Suntem convinși că mulți nu agreează încă ideea de activitate culturală online, însă trebuie să vedem și partea pozitivă în orice rău. Partea pozitivă în această perioadă în promovarea unor evenimente online a făcut ca poate anumite categorii de persoane care nu aveau acces sau poate nu dădeau o prea mare importanță unui târg al meșterilor populari acum să fie interesați să cumpere produsele tradiționale. Și tot ca o parte pozitivă, în pandemie a crescut consumul de cultură. (…) Ne dorim să revenim la normalitate, să nu mai purtăm mască, să putem să ne îmbrățișăm din nou și să ne strângem mâinile la un eveniment cultural. Ne dorim atât de mult acest lucru încât facem asta mai nou în mediul online, părând ceva foarte normal. Nu trebuie să renunțăm la tradițiile noastre, la festivalurile organizate cu participare națională și internațională, ci trebuie doar să ne adaptăm la a face totul online.
Trebuie să îi încurajăm și pe alții să facă acest lucru, să comunice mai mult pe rețelele de socializare și să promoveze activitățile culturale. Să le organizăm online atât de bine și cu implicarea a cât mai mulți oameni pentru că o parte dintre semenii noștri sunt vulnerabili în astfel de situații de criză. Activitatea culturală online nu este o soluție pe termen lung, deoarece cultura presupune niște oameni care sunt unii lângă alții, care interacționează ,,face to face”. Până când revenim la normal să nu lăsăm însă activitatea culturală să moară și să organizăm cât mai multe evenimente online. Să ne vedem cu bine! Online sau face to face!” – acesta este mesajul Danielei Gapșea, purtătorul de cuvânt al instituției.

Criterii de performanță pentru proiectul ,,Gorj – județ cultural”
Un alt subiect abordat în cadrul acestei ediții a seminarului este cel al proiectului ,,Gorj – județ cultural”, proiect al cărui obiectiv este îndeplinirea de către fiecare așezământ din teritoriu, în circa 2-3 ani, a unor criterii de performanță ce pot redimensiona și îmbunătăți imaginea culturală a localității și a Gorjului.
Criteriile de performanță la care se face referire sunt: realizarea, în parteneriat cu instituțiile culturale din zonă și cu instituții culturale județene a unui cerc vocațional (muzică, dans, teatru, artă plastică, literatură)/a unui cerc de artă populară și a unui curs privind istoria și personalitățile originare, adoptate sau trecătoare vremelnic prin localitate; inițierea unei sărbători comunitare/a unui festival sau concurs (folcloric, muzical – altul decât folcloric, literar, de teatru, de umor, etc.), a unei tabere de creație de interes local, județean, regional, național; reînvierea unui obicei sau a unei tradiții specifice locului; înființarea sau continuarea activității unui ansamblu de cântece și dansuri/de obiceiuri/formație de dansuri populare/dans modern sau de societate/taraf sau orchestră de muzică populară/interpreți vocali și instrumentiști; realizarea unui târg de meșteșuguri și produse tradiționale specifice zonei și depunerea de demersuri pentru realizarea unui brand al localității (meșteșug, produs tradițional, obicei etc.) care să ducă la creșterea vizibilității culturale a zonei; realizarea de activități care să contribuie la păstrarea identității culturale a minorității/minorităților naționale din zonă; realizarea unei monografii si a unui album de prezentare a localității; editarea unei reviste ocazionale cu informații despre istoria, religia, arta, cultura, personalitățile trecute sau prezente din zonă; realizarea, sub autoritatea și cu sprijinul Primăriei, Parohiei și instituțiilor școlare a unui muzeu sau a unei colecții muzeale mixte; implicarea în întreținerea monumentelor eroilor/a altor monumente de pe raza localității și realizarea de activități de protecție a mediului; realizarea de activități de strângere și donare de bunuri pentru familiile din zonă aflate în dificultate; crearea unui site de prezentare a segmentului cultural local (așezământ cultural, muzeu, bibliotecă, biserici, monumente, evenimente specifice etc.) și prezentarea acestuia și a evenimentelor concepute și realizate lunar pe rețelele de socializare. Mai multe amănunte despre propunerile CJCPCT Gorj pot fi găsite pe site-ul instituției, www.traditiigorj.ro.
R.L.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.