Deficienţe grave la produsele alimentare, depistate de comisarii CJPC

375

Angajaţii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Gorj au făcut, luna trecută, o mulţime de controale în urma cărora au verificat calitatea, etichetarea, depozitarea şi modul de comercializare a alimentelor. Aceste controale, au avut drept scop protejarea consumatorilor împotriva riscului de a cumpăra şi consuma alimente perisabile din punct de vedere microbiologic, în condiţii de vară cu temperaturi ridicate. Comisarii CJPC Gorj au verificat conform Planului Propriu de Control aferent lunii iunie 2012.

În luna iunie au fost controlaţi 29 operatori economici constatându-se ca 15 dintre aceştia nu au respectat normele de punere în vânzare a alimentelor, ignorând condiţiile meteorologice care cer măsuri de siguranţă speciale. Au fost verificate circa 1.879 kg de alimente, materii prime/preparate culinare, concluzionându-se faptul că 421 kg dintre cele verificare nu erau întocmai cu prevederile legale în vigoare. Problemele constatate în timpul controlului au fost: abateri privind starea ambalajelor, comercializarea sau utilizarea la prepararea mâncărurilor de alimente necorespunzătoare calitativ, astfel: miros şi culoare modificate, ciocolată ce prezenta consistenţă moale.
Comercializarea produselor în afara datei durabilităţii minimale/datei limită de consum declarată de producători, produse care erau depozitate la temperaturi necorespunzătoare: ciocolată modificată organoleptic din cauza depozitării la 22-240C, faţă de 180C declarată de producător, produse de panificaţie şi patiserie depozitate la 270C, faţă de max. 200C temperatură prescrisă de producător, apă minerală păstrată la temperatura mediului ambiant de +300C, fără a respecta condiţiile de depozitare inscripţionate de producător. S-au mai găsit alimente depozitate fără a se respecta vecinătatea: produse de cofetărie alături de conserve, băuturi răcoritoare şi băuturi alcoolice.

Meniuri fără informaţii
De asemenea, s-au depistat liste de meniu care nu cuprindeau toate datele necesare informării clare şi corecte a consumatorilor, lipsind cantitatea netă/porţie şi/sau preţurile/porţie/u.m., respectiv, listă meniu care nu avea înscrisă cantitatea netă sau preţurile/cantitatea netă pentru băuturi alcoolice şi diferite sortimente de cafea şi ceai,
Neînscrierea volumului net aferent preţului la băuturile alcoolice şi băuturilor calde, pe liste afişate sau în liste-meniu dar şi data durabilităţii minimale lipsă sau ilizibilă sau cu înscrierea dublă a acesteia, au fost şi ele sesizate ca şi comercializarea produselor cu elementele de identificare netraduse în limba română. Au fost găsite şi neconformităţi privind afişarea preţurilor: lipsa afişării preţului de vânzare, lipsa afişării preţurilor pe unitatea de măsură pentru băuturi alcoolice, băuturi răcoritoare, cafea şi preparate culinare, lipsa afişării preţurilor pentru legume, fructe şi preparate din carne. Neconcordanţe între informaţiile de pe etichetele de la raft şi informaţiile înscrise pe ambalajele produselor, au fost şi ele constatate astfel: etichetele de la raft nu se aflau poziţionate în dreptul produselor respective sau ca în dreptul etichetelor nu existau produsele aferente.

Oprite de la comercializare
Pentru deficienţele constatate, comisarii CJPC Gorj au dispus măsura opririi definitive de la comercializare a 43,7 kg alimente, în valoare de 434 lei (alimente cu data durabilităţii minimale depăşită, alterate, nerespectarea condiţiilor de depozitare impuse de producători) şi 127 kg alimente au fost oprite temporar de la comercializare până la remedierea deficienţelor. Totodată, au fost aplicate amenzi contravenţionale în valoare de 12.950 lei pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.

Sfaturi de la comisarii CJPC
Consumatorii sunt rugaţi să respecte următoarele reguli elementare la cumpărarea produselor alimentare, pentru a evita neplăcerile cauzate de produse alterate, cu modificări organoleptice, care pot constitui un real pericol, astfel: acordaţi o atenţie deosebită stării de curăţenie din unitatea de alimentaţie în care intraţi; analizaţi în “lista meniu” afişarea cantităţilor produselor oferite, cât şi a preţurilor aferente; analizaţi şi modul de prezentare a personalului de servire (echipament de protecţie, curăţenia mâinilor etc), gradul de curăţenie a paharelor existente pe masă, gradul de curăţenie a tacâmurilor; analizaţi organoleptic felurile de mâncare aduse, iar dacă aveţi suspiciunea de produs alterat, refuzaţi produsul; şi nu în ultimul rând, deşi este greu de apreciat, în cazul în care aveţi de la început suspiciuni privind cantitatea netă a porţiei, refuzaţi produsul şi solicitaţi cântărirea acestuia.
Andrada Bărăitaru

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here