Declaraţiile de avere şi interese ale funcționarilor și demnitarilor pot fi completate şi transmise digital. Agenţia Naţională de Integritate a elaborat o procedură, publicată în Monitorul Oficial, care dă posibilitatea persoanelor care au obligaţia declarării averii şi intereselor să le completeze şi să le transmită digital, prin intermediul unui modul care va fi pus la dispoziţia deponenţilor („e-DAI”), disponibil pe pagina de internet a ANI. Conform unui comunicat al ANI, procedura formalizează procesul de digitalizare a declaraţiilor de avere şi de interese şi se aplică categoriilor de persoane care au obligaţia declarării averii şi intereselor, cu excepţia candidaţilor înscrişi în procesele electorale. Tranziţia către digitalizarea completă a procesului se va realiza în două etape. Astfel, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2021, declaraţiile de avere şi de interese vor putea fi transmise alegând una dintre următoarele modalităţi: varianta clasică – declaraţiile vor fi transmise Agenţiei Naţionale de Integritate de către persoana responsabilă cu atribuţii specifice în ceea ce priveşte declaraţiile de avere şi de interese de la nivelul fiecărei entităţi prevăzute de Legea nr. 176/2010, în copie certificată „conform cu originalul” și varianta digitală – declaraţiile vor fi completate electronic, certificate cu semnătură electronică calificată şi vor fi remise ANI utilizând procedura de transmitere la distanţă, prin intermediul unui modul care va fi pus la dispoziţia deponenţilor („e-DAI”), disponibil pe pagina de Internet a agenţiei. În cazul în care deponentul nu deţine încă o semnătură electronică calificată, acesta poate, doar pe parcursul anului 2021, completa şi transmite declaraţiile prin modulul e-DAI, semnate olograf. Începând cu data de 1 ianuarie 2022, declaraţiile de avere şi de interese vor putea fi transmise exclusiv prin modulul e-DAI, certificate cu semnătură electronică calificată. Potrivit procedurii, mecanismul de transmitere la distanţă a declaraţiilor de avere şi de interese prin modulul e-DAI presupune parcurgerea a cinci paşi generali: înrolarea persoanei responsabile; înrolarea deponenţilor de către persoana responsabilă; completarea declaraţiilor de avere şi de interese de către deponenţi; validarea declaraţiilor de către persoana responsabilă şi transmiterea către ANI a declaraţiilor.
I.I.