Apartenenţa la NATO, alături de Parteneriatul Strategic cu SUA, dar şi apartenenţa la UE reprezintă fundamentele politicii externe ale României, reflectate în cadrul Strategiei Naţionale de Apărare. Alianţa Nord-Atlantică este garantul principal al securităţii României, relaţia transatlantică reprezentând liantul strategic care conferă coerenţă şi consistenţă acţiunilor NATO. În acest sens, România are în vedere consolidarea profilului ţării noastre în NATO, atât prin contribuţii conceptuale, cât şi operaţionale. În acest sens cetăţenii României au fost şi sunt implicaţi în activităţi participative care sunt racordate la măsurile de consolidare a prezenţei aliate avansate pe flancul estic. Ca atare după campania ”#WeAreNATO” care a marcat împlinirea a 15 ani de la aderarea României la NATO şi 70 de ani de la înfiinţarea Organizaţiei Nord-Atlantice, a fost lansat la Sibiu un concept strategic social, economic şi politic numit ,,NATO URBAN”, implementat de experţi NATO, pe formatul tradiţionalei vecinătăţi din România, cu menţiunea că acum, vecinătatea este apdatată la actualitatea imediată, în jurul primului şi singurului Comandament NATO de trei stele din Est-ul Europei.
Formule de management sustenabile standardelor NATO
În contextul menţionat Sibiul a fost gazda a două sesiuni de comunicări care au vizat securitatea regională, concept clădit pe suportul vecinătăţii/reţelei ,,NATO URBAN”. Cele două evenimente, găzduite de Primăria Sibiu, respectiv de ULBS au oferit calupuri informaţional-formative susţinute de: prof. Ph.D prof. Victor Aileni, expert NATO şi de Mădălina Neacşu, doctor în Informaţii şi Securitate Naţională. Workshop-urile au avut la bază două considerente sinergice: pacea şi securitatea globală, fiind puse în discuţie efectele directe ori adiacente provocate de prezumtivele disfuncţionalităţi de pe platforma ecuaţiei de stabilitate enunţate. Referenţii au atras atenţia -în sensul amintit- asupra riscurilor care decurg din expirarea ’,,Tratatului privind forţele nucleare intermediare” (INF), dar şi din perspectiva expirării ,,Tratatului pentru Reducerea Armelor Nucleare Strategice” (New START). ,,Prin expirarea pactelor / acordurilor invocate se pot genera perturbaţii necontrolabile în mediile economice, sociale şi politice ş.a.m.d. la nivel global”.
Ca atare cei doi experţi au subliniat rolul României de a fi ,,furnizor de securitate regional pe flancul de Est al Europei”, dar şi rolul Sibiului din perspectiva operaţionalizării primului şi singurului Comandament NATO de trei stele din Est-ul Europei – care va activa din 2021 în oraşul nostru. Au mai fost devoalaţi implicit paşii care trebuie parcurşi pentru a exista sustenabilitate în demersuri cu standardele NATO. Punctual au fost făcute referi la procesul de administrare locală şi regională, la actul de management, dar şi la procesul educaţional. Toate aspectele au fost abordate în cheia standardului pregătirii profesionale eligibile NATO.
Analiza diagnostică şi paradigma de securitate,,NATO URBAN”
Din perspectiva fragilităţilor enumerate, expuse mai sus, Victor Aileni şi Mădălina Neacşu au adus în discuţie şi,,necesitatea implementării unor strategii de prevenţie care pot susţine dinamica economică locală şi zonală”, aspecte care stau la baza managementului de securitate şi rezilienţă – NATO URBAN”.
Paradigma enunţată de cei doi reflectă noua dimensiune a ce numim securitate urbană, context în care mediul universitar-academic împreună cu administraţia publică locală şi mediul de afaceri urmează a se interconecta la Comandamentul NATO de la Sibiu. Nota bene inclusiv la cultura de business american. Formula de implementare este simplă şi eficientă. Ne referim la procesul iLearning, de facto un proces continuu de asimilare în timp real (n.n. racordat la actualitatea curentă) asigurat prin transferul de cunoştinţe, de verificare/evaluare, cu stimulări manageriale, cu scenarii şi studii de caz de afaceri. În urma acestor ,,seminare de interconectare” participanţii primesc o certificare NATO.
Reconfigurarea comunităţilor urbane
Sibiul în perspective imediate va avea un statut aparte în relaţie cu comunităţile urbane poziţionate geografic în vecinătăţi militare NATO. Aceste comunităţi/vecinătăţi, la rândul lor -dincolo de cadrul de stabilitate, securitate şi rezilienţă urbană- au şansa unor noi oportunităţi de afaceri, dar şi oportunitatea de a beneficia de locuri de muncă în proximitatea urbană a bazele militare.
Un fapt este de reţinut, anume că ,,demersul de la Sibiu se înscrie în criteriile de înţelegere de sprijin tehnic şi administrativ specific NATO”. Dacă proiecţiile unor evenimente precum: „Sibiul prima capitală culturală a Europei din România” sau ,,Sibiu Regiune Gastronomică Europeană”, sunt mici puseuri economice în comparaţie cu conceptul strategic,,Sibiu primul oraş NATO”, din punct de vedere al impactului diplomatic acest concept ar suporta comparaţie doar cu ,,Summit-ul informal al şefilor de Stat şi Guvern din Uniunea Europeană de la Sibiu”, cu menţiunea că momentul acela este o filă de arhivă pe când ,,NATO URBAN”, are încă file necitite/neparcurse.
Primele reacţii oficiale
La finele evenimentului am consemnat şi intervenţii oficiale. Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Sibiu, Constantin Luca, aprecia următoarele: ,,Temele au fost generoase, au fost inedite/noi pentru mulţi dintre noi. Am convingerea că acest cadru aparte pentru Sibiu versus România, trebuie evaluat cu atenţie. Sigur … Sibiul va avea noi şi noi perspective, se va confrunta cu responsabilităţi, dar şi problematici noi. Ele trebuie identificate, analizate şi soluţionate. Comandament NATO de la Sibiu va fi o provocare şi pentru Consiliul Judeţean Sibiu, atât ca formă de comunicare, cât şi de susţinere.
Viceprimarul Tiberiu Drăgan aprecia întrevederea ca fiind un preambul concludent pentru ce urmează. ,,Cu siguranţă, Sibiul este o rezidenţă multiculturală şi multi-confesională armonios clădită, un oraş capabil să ducă trena performanţei şi să se ridice la ştacheta comunităţilor model din lume.
Da… Sibiu şi-a arătat potenţialul în 2017 şi ulterior a demonstrat constanţă şi sustenabilitate.Cu siguranţă, pentru noul orizont NATO trebuie să anticipăm evoluţia oraşului, să racordăm oraşul de la previziuni şi analize la aplicaţii în timp real.
Sunt încântat că pe acest trend al perspectivelor şi al performanţei constituie oferte sustenabile şi pentru mediul universitar, care a fost gazda unui dialog util despre ce este şi ce poate deveni comunitatea sibiană”, a mai spus viceprimarul Sibiului, un punct de vedere armonic cu recenta declaraţie publică a doamnei Astrid Fodor, primarul municipiului Sibiu.
Autor: Adrian Popescu
NOTA:
D-l Victor Aileni, Ex-Senator al României în Comisia Militară, actualmente coordonatorul departamentului de analiză şi planificare strategică al firmei MabeInvest LLC SUA/Romania. În portofoliul său se regăseşte consultanţa acordată pentru baza militară de la Kogălniceanu (2007) şi pentru construcţia Scutului Antirachetă de la Deveselu.
NEACŞU STELUŢA MĂDĂLINA este Doctor în Informatii şi Securitate Naţională şi oferă expertiză în securitate şi rezilienţă urbană, politici şi strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiza de intelligence, competitive intelligence, juridic-administrativ, GDPR etc.
Ionel Manțog este cel mai potrivit pentru prefect! Numai el poate reprezenta un guvern!