Starea de urgență, instituită timp de 60 de zile în România, în perioada 16 martie – 14 mai, din cauza pandemiei provocată de noul coronavirus, a suspendat, practic, în tot acest timp, mersul firesc al legilor în România, iar autoritățile au primit undă verde pentru achiziții publice directe cu scopul declarat de a preveni și combate pandemia. Situația de criză a fost extrem de profitabilă pentru unii, în contextul în care urgența invocată de autorități a acționat mai presus de lege, așa că nu s-a mai ținut cont de absolut nimic în domeniul achizițiilor publice. Un raport al Curții de Conturi a României relevă faptul că resursele alocate în județul Gorj pentru combaterea epidemiei, doar pe perioada stării de urgență, la unitățile administrativ-teritoriale și entitățile din subordinea acestora, s-au cifrat la 368.729.000 de lei, adică 76,8 milioane de euro.
Derogările de la lege instaurate în perioada stării de urgență au declanșat o adevărată avalanșă de achiziții publice, iar sumele colosale menționate în raportul special al Curții de Conturi a României, realizat la solicitarea Parlamentului, cu privire la gestionarea resurselor publice pe durata celor 60 de zile, confirmă acest lucru. Gorjul se află în top 5 al județelor care au angajat cheltuieli, peste media pe țară, cu persoanele carantinate, pe perioada stării de urgență, mai exact 3.960 de lei/persoană.Cheltuielile cu carantina, pe perioada stării de urgență, la nivelul unităților administrativ-teritoriale din Gorj, s-a cifrat la 4,9 milioane de lei, din care 3,6 milioane de lei pentru carantinare în spații special amenajate, pe bază de contract, adică cu firme private în pensiuni și hoteluri, și aproape 1,3 milioane de lei pentru carantinarea persoanelor în spații puse la dispoziție în mod gratuit. Din suma totală, 2.291.000 de lei au fost decontați de către Direcția de Sănătate Publică Gorj.Trebuie spus că din totalul de aproape 369 de milioane de lei, alocați pentru combaterea pandemiei, în intervalul de timp menționat anterior, aproximativ 4,5 milioane au venit din sponsorizări și donații.În domeniul asistenței medicale, autoritățile din Gorj au cheltuit 10 milioane de lei, din care, mai mult de jumătate, circa 5,6 milioane au fost alocați pentru ,,drepturi salariale specifice acestei perioade”, 3,8 milioane pentru achiziții de materiale sanitare, 380.000 de lei pentru echipamente și dispozitive medicale și doar 151.000 de lei pe medicamente.Cheltuielile cu dezinfectarea, pe perioada stării de urgență, pentru prevenirea și combaterea COVID-19, efectuate de unitățile administrativ-teritoriale din Gorj, au depășit 960.000 de lei. Cei mai mulți bani, 468.000 de lei, au fost cheltuiți pe dezinfecția spațiilor din domeniul public al UAT-urilor, dezinfectarea periodică a lifturilor, casei scărilor și altor spații comune a costat 301.000 lei, iar achiziționarea și montarea de dispozitive cu soluții dezinfectante 106.000 lei.Autoritățile publice locale din Gorj au finanțat, în aceeași perioadă, alocația de hrană și cu indemnizația de cazare pentru personalul din serviciile sociale aflat în izolare preventivă la locul de muncă, cu 85.000 de lei și alți 70.000 de lei au fost cheltuiți pentru implementarea măsurilor de sprijin a persoanelor vulnerabile aflate în izolare la domiciliu. O sumă consistentă, aproape 1,3 milioane de lei, este menționată în raportul Curții de Conturi la capitolul ,,alte cheltuieli”, fără ca și acestea să fie precizate.
Claudiu Matei