Coloana Totem din Târgu-Jiu – simbol al păcii, prieteniei şi interculturalităţii

1394

1În urmă cu câţiva ani mai precis la sfârşitul lui 2001 artistul plastic de origine chiliană Carlos Lizana Carreno sosea în Tg-Jiu cu scopul de a vizita operele Titanului de la Hobiţa precum şi locul unde s-a născut cel ce avea să

devină Părintele Sculpturii Moderne. Puternic impresionat de cele văzute şi-a exprimat în faţa autorităţilor locale dorinţa de a mai rămâne pe aceste locuri şi de a demara un proiect ce consta în plăsmuirea unei coloane-totem ca o simbioză între cultura tradiţională românească şi cea amerindiană.

Autorităţile locale au înlesnit demersurile artistului plastic chilian şi proiectul a demarat. Cu sprijinul ROMSILVA GORJ a fost găsit un stejar cu înălţimea de 10m şi grosimea de aprox.1m iar sculptorul sud-american s-a apucat de lucru având ca discipoli 50 elevi-practicanţi din cadrul Grupului Şcolar Forestier din Tg-Jiu. În baza unui protocol încheiat, municipiul Tg-Jiu urma să devină beneficiar cu drepturi depline asupra lucrării.
Coloana-totem este lucrată din lemn de stejar are înălţimea de 10m şi diametrul de 0,75m pe toată suprafaţa ei fiind lucrate elemente în relief ce reprezintă simboluri ale culturii universale. Amplasarea lucrării s-a făcut şi poate fi văzută şi în ziua de azi în faţa Palatului de Justiţie din 2Tg-Jiu. Autorul a folosit sintagme cheie: linie, cerc, acţiune, receptivitate, masculin, feminin, principiu, creaţie etc. Simbolurile folosite de către artistul sud american se constituie într-un mesaj de pace, prietenie şi interculturalitate.
Alături de elemente specifice poporului său (războinici azteci, pasărea Aves, masca Bandu) pe coloana-totem pot fi întâlnite simbolurile universale (soarele, oul, şarpele, delfinul, broasca ţestoasă, lebăda ) precum şi simboluri tradiţionale româneşti (rombul, cercul, spirala). Putem spune fără a greşi prea mult că prin simbolistica folosită de artistul plastic Carlos Lizana Carreno a adus pe a sa coloană-totem elemente din marile culturi ale lumii.
Dar iată care sunt aceste simboluri şi ce reprezintă fiecare în viziunea artistului sud-american Carlos Lizana Carreno realizatorul lucrării :
OUL– simbol al începutului, al naşterii omenirii. Simbol arhetipal oul conţine germenul genezei, al matricei generatoare şi a puterii de creaţie a lumii. Vatră a universului care închide în cochilia sa elemente vitale fiind originea unei lungi genealogii de oameni.
MONTEZUMA– este imaginea unui conducător din imperiul aztec. Naţiunea aztecă îl venerează ca pe un erou remarcat prin vitejia sa în rebeliunea împotriva conchistadorilor spanioli.
ŞARPELE– reprezintă o trilogie foarte importantă. Poate fi Kundalini considerat a fi temelia spinării umane simbolizând energia cosmică şi viaţa. Poate simboliza şi lumea de dincolo, paznic al comorilor spirituale şi materiale.
SĂGEATA– simbol masculin, falic, semnificând virilitatea, rapiditatea, viaţa şi moartea. La şamani săgeata reprezintă zborul păsării spre rai .
4SOARELE– simbolizează victoria asupra întunericului, simbol puternic cu rezonanţă în toate culturile lumii. Energia sa activează masculinul şi spiritul întreprinzător. Considerat personaj divin, obiect de adorare el se află mereu în corelaţie cu inteligenţa şi iluminarea.
ATAGUALPA– este imaginea simbolică a unui mare războinic incaş. Leagănul acestei culturi este localizat în perimetrul Munţilor Anzi.
IRINGA– reprezintă un războinic revoltat împotriva cuceritorilor ţării sale.
LEBĂDA– simbolul purităţii, al luminii dar şi al morţii, dorinţa Marelui Spirit de a aduce cele patru vânturi. Tragedia morţii este redată de lebădă cu graţie şi demnitate. În multe religii moartea este considerată doar o trecere spre „adevărata viaţă” o transcendere.
Pe cealaltă parte a coloanei-totem este figurată o mască, MASCA ŞAMANILOR ce are scopul de a alunga spiritele malefice şi a atrage puterile supranaturale benefice asupra comunităţilor. Aceste ritualuri se folosesc şi în zilele noastre în multe zone geografice ale lumii.
BANTU– reprezintă spiritul unui popor foarte vechi cu o puternică credinţă în forţa spiritului ce se manifestă prin dansuri şi ritualuri magice.
ICARUS– simbolizează îndrăzneala şi cutezanţa dar şi sfidarea regulilor universale ce atrag după sine pedeapsa.
DELFINUL– simbol popular universal ce reprezintă salvarea, viteza, iubirea şi inteligenţa. Este considerat matca (uterul), puterea de creaţie a apei, renaşterea. În cultura amerindienilor este mesagerul divin precum şi una din formele Marelui Spirit.
BROASCA ŢESTOASĂ– este un simbol profund ce reprezintă inteligenţa şi antichitatea. Amerindienii credeau că broasca ţestoasă duce în spate lumea şi o considerau un simbol al longevităţii şi indestructibilităţii. Poate fi principiul feminim simbol al apei ori principiul masculin spiritul Marelui Războinic Negru.
AVES– este pasărea cu cinci capete ce adună puterile păsărilor ce le reprezintă (condorul, acvila, şoimul, pelicanul şi codornizneul).
Doi mari războinici sud-americani LAUTARO şi QAUPOLICAN sunt de asemenea reprezentaţi în cadrul coloanei-totem.
CARIVE– este figura unui mare războinic african care a luptat pentru eradicarea sclaviei. Acesta este prezent în coloana-totem datorită idealului său de libertate ce a coincis în bună măsură cu al popoarelor amerindiene.
Dualitatea vieţii şi misterul creaţiei este reprezentat de două statui din INSULA PAŞTELUI sculptate în poziţia spate la spate.
Totemul este o fuziune a elementelor magice, de fertilitate şi tragism. Între toate acestea OMUL simbolizează lupta.
Mugurel Petrescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here