CNE atrage atenţia asupra fenomenului tăierii numărului de clase

636

Consiliul Național al Elevilor atrage atenția asupra faptului că, în întrega țara, se pregătesc tăieri masive ale numărului de clase din diferite unităţi de învăţământ preuniversitar, la iniţiativa inspectoratelor şcolare sau a unităţilor de învăţământ, pe fondul scăderii populaţiei de vârstă şcolară de la o generaţie la alta. Această scădere este cauzată, pe de o parte, de factori demografici şi, pe de cealaltă parte, de înfiinţarea clasei pregătitoare, care a avut loc acum opt ani, moment în care o parte dintre preşcolarii care absolviseră ultima grupă de grădiniţă au fost repartizaţi la clasa pregătitoare, iar o altă parte a fost repartizată la clasa I. Această măsură a dus la scăderea efectivelor de elevi/clasă pentru generaţia care, începând cu anul şcolar 2021-2022, va începe ultimul an al ciclului gimnazial sau primul an ciclului liceal, după caz. ”Consiliul Naţional al Elevilor atrage atenţia asupra acestui fenomen extrem de grav, care va atrage după sine consecinţe precum perpetuarea fenomenului claselor cu colective supradimensionate (de până la 35 de elevi/clasă), care îngreunează semnificativ procesul de predare şi de evaluare şi care afectează în mod semnificativ posibilitatea cadrelor didactice de a acorda fiecărui elev atenţia cuvenită. Conform art. 63 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, numărul mediu de elevi cu care o clasă poate funcţiona este de 22 pentru învăţământul gimnazial şi de 24 de elevi pentru învăţământul liceal. Considerăm că formarea claselor cu câte 28 de elevi din start este prejudicioasă şi scade drastic nivelul calităţii educaţiei, fiind în directă contradicţie cu dezideratele 5 şi 6 ale proiectului România Educată – pentru educaţie se alocă resurse suficiente, în mod transparent şi eficient şi sistemul de educaţie este unul echitabil şi de calitate pentru fiecare elev. Eliminarea unor clase din planul de şcolarizare presupune micşorarea normelor didactice, fapt care va conduce atât la scăderea numărului de posturi disponibile în sistem, cât şi la micşorări salariale pentru cadrele didactice. În plus, considerăm că acesta este un moment oportun pentru implementarea măsurilor care să aibă în centrul lor elevul şi creşterea calităţii educaţiei, precum reducerea numărului de elevi dintr-o clasă şi asigurarea accesului la educaţie în comunităţile subdezvoltate (eliminarea claselor din unităţile de învăţământ din comunităţile izolate înseamnă, pentru mulţi elevi, privarea de educaţie, aceştia neavând posibilitatea de a se deplasa la o şcoală din altă localitate. Aşadar, solicităm Ministrului Educaţiei să facă, în regim de urgenţă, demersurile necesare pentru ca desfiinţarea claselor să fie realizată doar acolo unde acestea nu vor avea efectivul de elevi necesar funcţionării, conform legii. Mai mult, solicităm realizarea unei anchete în rândul inspectorilor şcolari generali, pentru a determina modul în care s-au luat deciziile privind tăierea claselor și sancţionarea celor care au încălcat standardele de transparenţă şi comunicare interinstituţională eficientă”, se arată într-un comunicat de presă al CNE.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here