Chestionare de feedback în spitalele din Gorj

636

Implementarea Mecanismului de feedback al pacientului în spitalele publice, a fost aprobată prin Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 146/2015, fiind publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 122 din 17 februarie, aplicându-se de la data publicării. Pacienţii pot înregistra opiniile despre calitatea serviciilor oferite în cadrul unităţilor sanitare prin completarea unui chestionar de feedback sau pot face sesizări prin intermediul unui formular online. Managerii spitalelor din Gorj au distribuit formulare pe secţii, reacţiile pacienţilor fiind pozitive.

Pacienţii internaţi în spitalele din judeţul nostru au posibilitatea de a-şi înregistra opiniile privind calitatea serviciilor oferite în cadrul unităţilor sanitare, prin completarea unui chestionar de feedback. Totodată, ei pot înregistra sesizări şi prin intermediul unui formular online, pus la dispoziţie pe site-ul propriu al fiecărui spital public. Toate aceste reglementări au fost prevăzute într-un ordin al MS, care s-a publicat în M.O. din 17 februarie.

Spitalele din Gorj utilizau deja sistemul de feedback
Unităţile spitaliceşti, care funcţionează pe raza judeţului nostru, aveau deja implementat sistemul de feedback pentru pacienţi, astfel că noile reglementări nu îi pun în dificultate nici pe salariaţi şi nici pe bolnavi. „Noi am implementat acest mecanism de ceva timp, fiindu-ne necesar pentru acreditare. Avem formulare distribuite pe fiecare secţie, iar vinerea le ridică un curier şi mi le aduce mie. Eu studiez toate formularele completate de pacienţi”, a confirmat Tiberiu Tătaru, managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă Târgu-Jiu.
Şi la Spitalul Orăşenesc Turceni s-au împărţit chestionare pe secţii, iar pacienţii nu au ezitat să îşi exprime opiniile. „Suntem obligaţi să distribuim formulare pacienţilor, în primul rând pentru acreditare. La noi nu au fost probleme, oamenii le-au completat şi chiar s-au bucurat că au ocazia să îşi exprime punctul de vedere vizavi de calitatea serviciilor medicale”, a precizat Dragoş Haţegan, managerul Spitalului Orăşenesc Turceni.
Consiliul de etică din fiecare spital analizează opiniile şi sesizările, iar apoi trimite pacienţilor şi instituţiilor relevante, avize de etică şi hotărâri. Totodată, consiliul de etică evaluează, prin rapoarte periodice de activitate, gradul de satisfacţie al pacienţilor şi gradul de respectare al drepturilor şi obligaţiilor pacienţilor, dar şi ale cadrelor medico-sanitare.

Instrument de protejare a imaginii spitalelor
Prin acest mecanism de feedback se doreşte definirea mai clară a drepturilor şi obligaţiilor pe care le au în sistemul de sănătate pacienţii, personalul medico-sanitar şi personalul din administraţia sistemului.
De asemenea, se doreşte crearea unui instrument de gestionare a problemelor etice din cadrul sistemului de sănătate şi de respectare a drepturilor pacienţilor în cadrul sistemului de sănătate românesc şi în special faţă de fenomenul plăţilor informale. Mecanismul de feedback oferă un instrument de protejare a imaginii publice a personalului medico-sanitar şi a unei unităţi medicale, faţă de diferite forme de abuz şi cadrul legislativ necesar pentru a diferenţia situaţiile de malpraxis de cele legate de nerespectarea normelor etice/deontologice în practica medicală, se precizează în referatul de motivare, publicat pe site-ul Ministerului Sănătăţii.
Mecanismul de feedback al pacientului cuprinde următoarele măsuri: înregistrarea opiniilor pacienţilor internaţi privind calitatea serviciilor oferite în cadrul unităţii sanitare, prin completarea directă a Chestionarului de feedback al pacientului; înregistrarea sesizărilor electronice referitoare la calitatea serviciilor oferite şi la integritatea personalului unităţii sanitare în/din cadrul unităţii sanitare, prin completarea formularului de sesizare online; analiza punctelor de vedere şi a sesizărilor primite de la pacienţi de către consiliile de etică din componenţa unităţii sanitare; redactarea de avize de etică şi de hotărâri de către membrii consiliilor de etică şi comunicarea acestora către persoanele care au formulat sesizările şi către instituţiile relevante, după caz; evaluarea gradului de satisfacţie a pacienţilor referitor la calitatea serviciilor oferite în cadrul unităţii sanitare prin intermediul rapoartelor periodice de activitate ale Consiliului de etică; evaluarea gradului de respectare al drepturilor şi obligaţiilor pacienţilor şi ale cadrelor medico-sanitare, în cadrul unităţii, prin intermediul rapoartelor periodice de activitate ale Consiliului de etică; evaluarea calităţii serviciilor medicale şi a gradului de respectare al drepturilor şi obligaţiilor pacienţilor şi ale cadrelor medico-sanitare, în cadrul sistemului public de sănătate, prin intermediul rapoartelor periodice întocmite la nivel judeţean de către responsabilii desemnaţi din cadrul direcţiilor de sănătate publică şi de către Compartimentul de integritate din cadrul Ministerului Sănătăţii, la nivel naţional.
Totodată, toate chestionarele completate de pacienţi şi toate sesizările primite de către unităţile sanitare vor fi înregistrate şi analizate conform atribuţiilor consiliilor de etică prevăzute de legislaţia în vigoare.

Rezultate raportate la MS
Deciziile şi analizele realizate de consiliile de etică din cadrul unităţilor sanitare, vor fi raportate la finalul fiecărui semestru/an către Compartimentul de integritate din cadrul Ministerului Sănătăţii, conform termenelor prevăzute de legislaţia în vigoare.
Rezultatele obţinute din analiza chestionarelor aplicate în unităţile sanitare şi din raportările consiliilor de etică, sunt utilizate pentru aprecierea gradului de satisfacţie al pacienţilor şi pentru evaluarea gradului de respectare a drepturilor acestora conferite de legislaţia în vigoare şi în vederea îmbunătăţirii Mecanismului de feedback al pacientului.
M.S.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.