Ce tipuri de jante există și care sunt avantajele fiecăruia?

1934

Pe vremuri, nu aveai de ales. La început, roțile erau toate din metal. Jantele, adică. În ultimii ani, însă, avansul tehnologic ne oferă și la acest capitol opțiuni. Chiar și așa, însă, există două opțiuni mari și late: jante din aliaj și jante de tablă. Fiecare cu avantajele și dezavantajele lor.
Dacă la anvelope, lucrurile sunt destul de simple, trebuind să alegi doar modelul acestora, întrucât dimensiunile standard îți reduc din opțiuni, la jante alegerea se complică. Jante din aliaj? Dacă da, de ce? Jante din tablă? Dacă da, de ce? Haideți să vedem care este cea mai bună variantă pentru fiecare caz în parte.
Principalul avantaj al jantelor de oțel, adică de tablă, este prețul scăzut în comparație cu cel al unor jante aliaj. Nu degeaba, majoritatea autoturismelor noi vin din fabrică dotate cu astfel de roți. Dar și mulți dintre cei care au avut jante aliaj și-au montat ulterior jante de tablă. În general, grație prețului scăzut, șoferii preferă să aibă jante de tablă ca un al doilea set, pentru anvelopele de iarnă.
Un alt avantaj al jantelor de tablă comparativ cu jantele din aliaj este că sunt ușoare. Un set de jante aliaj va fi cu 2-3 kilograme mai greu decât un set similar din tablă. Jantele din tablă par și mai rezistente la zgârieturi și la lovituri de borduri. Oțelul nu se zgârie în profunzime precum aluminiul, de exemplu. Jantele de tablă se strâmbă și mai greu atunci când lovim cu roata la viteze mari o denivelare. Și, dacă tot o fac, jantele din tablă se îndreaptă mai ușor și mai ieftin, întrucât îndreptarea poate fi făcută și la rece.
Când vorbim de jante aliaj, acestea au la rândul lor avantaje clare în fața celor de tablă. În primul rând, aspectul. Jantele din aliaj sunt mult mai arătoase decât cele de tablă, care dau senzația de ieftin și de fragilitate. Mașinile mai scumpe vor avea mereu jante aliaj, chiar și direct din fabrică. Acesta e motivul pentru care majoritatea jantelor de tablă sunt adesea acoperite cu capace de plastic, pentru a mai salva din estetică.
Rugina este alt dezavantaj al jantelor de tablă, comparativ cu jante aliaj. Mai devreme sau mai târziu, rugina va afecta jantele de tablă/oțel, ceea ce va strica încă și mai mult aspectul acestora. Un alt dezavantaj al jantelor de tablă este că se dezechilibrează roțile mai ușor în timp. Plumbii de echilibrare se fizează pe buza roții, în loc să fie lipiți pe interior, ca în cazul jantelor din aliaj.
Sunt și mai multe modele și în designuri diferite jantele de aliaj, comparativ cu cele de tablă. Producătorii au diverse modele la vânzare, iar aspectul poate fi diferențiat mai ușor prin număr de spițe, prin adâncime, lucruri imposibile pe jantele de tablă. Jantele din aliaj nu ruginesc niciodată. Aluminiul și magneziul nu sunt afectate de umezeală sau de schimbările de temperatură, așa cum face oțelul.
Un set de jante aliaj se echilibrează mai ușor și păstrează echilibrarea roților mai mult timp, pentru felul diferit în care se montează plumbii la vulcanizare, în momentul în care schimbi anvelopele.
Un alt avantaj pentru jantele din aliaj este răcirea frânelor. Când soliciți frânele serios, janta va fi fierbinte, deorece căldura etrierelor se va transmite la butuc și jantă. Jantele din aliaj ajută la o răcire mai rapidă.
Printre dezavantaje, atunci când vorbim de jante aliaj, este și prețul mai ridicat al acestora. Un set de jante aliaj poate costa dublu sau chiar triplu decât un set de jante de tablă. Jantele de aliaj se și zgârie mai ușor. Dacă nu avem anvelope cu protecție, jantele aliaj vor suferi zgârieturi care nu pot fi remediate ulterior sau pot fi remediate foarte greu.
La un șoc mai puternic, aliajul nu se îndoaie, ca tabla, ci se sparge. În cazul lovirii puternice a unei jante aliaj, șocul va fi mai puternic resimțit decât la jantele de tablă. Dacă suferă, însă, lovituri mai puțin puternice, tot se pot îndoi, iar îndreptarea acestora este mai dificilă, întrucât nu poate fi făcută decât la cald. Întreținerea, cu totul, a unor jante aliaj este mai scumpă decât a jantelor de tablă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.