Brățări electronice pentru agresorii din Gorj, din 2025. „Proiectul a intrat în linie dreaptă, cu o amânare”

1032

Proiectul privind implementarea brăţării electronice pentru agresori „a intrat în linie dreaptă cu o amânare”, deoarece conducerea MAI susţine că nu există timpul necesar pentru a se încadra în termenele de achiziţie a primelor kit-uri de monitorizare, a anunţat, marţi, sindicatul Europol. Gorjul este prins în acest proiect abia în a treia etapă, din 2025.

Proiectul urma să demareze de la 1 martie. Se vrea ca până în 2026, agresorii față de care s-a emis un ordin de protecție sau ordin de protecție provizoriu să fie monitorizați cu brățări electronice. După 2026 vorbim și despre măsura monitorizării persoanelor față de care s-a luat o măsură preventivă sau se află în executarea unei pedepse.
„În cele din urmă, mult discutatul subiect al monitorizării agresorilor faţă de care s-a emis un ordin de protecţie sau ordin de protecţie provizoriu, a intrat în linie dreaptă cu o amânare. Astfel, dacă iniţial se vorbea despre implementarea în sistem pilot a acestui proiect începând cu 1 martie 2022, conducerea MAI susţine că nu există timpul necesar pentru a se încadra în termenele de achiziţie a primelor kit-uri de monitorizare şi se va proroga termenul prin OUG pentru în 01 octombrie 2022”, transmit sindicaliştii din poliție.
Proiectul vizează trei etape de aplicare în sistem pilot: etapa I 2022-2023, în mun. Bucureşti, Iaşi, Mureş şi Vrancea; etapa II 2024, în Bacău, Braşov, Caraş-Severin, Călăraşi, Cluj, Covasna, Galaţi, Giurgiu, Harghita, Ilfov, Mehedinţi, Neamţ, Prahova, Sibiu, Satu-Mare, Sălaj, Teleorman, Vaslui şi Vâlcea; etapa III 2025, în Alba, Arad, Argeş, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Botoşani, Brăila, Buzău, Constanţa, Dâmboviţa, Dolj, Gorj, Hunedoara, Ialomiţa, Maramureş, Olt, Suceava, Timiş şi Tulcea.
Potrivit sindicaliştilor, concomitent, în judeţele de mai sus se vor suplimenta organigramele la nivelul acestora cu 6.134 posturi, respectiv 497 posturi pentru ofiţeri şi 5637 posturi pentru agenţi.
„Algoritmul de calcul care a fost luat în considerare este reprezentat de numărul de funcții existent raportat la numărul de ordine de protecție/ordine de protecție provizorii emise, care se ridică la aproximativ 30.000 în ultimul an. În acest sens, directorul Direcției de Ordine Publică a precizat că în momentul de față există unități de poliție care nu pot asigura prezența la program 24 din 24 ore, 7 zile din 7, iar la nivelul celor 355 de secții de poliție rurală există 288 de secții cu mai puțin de 9 comune arondate și 67 cu mai mult de 9 comune arondate. Mai mult, 72 de posturi de poliție dintre acestea sunt prevăzute cu doar 2 funcții unde se va interveni pentru creșterea schemei la 3 funcții”, transmite Europol.

Dispare permanența
De asemenea, s-a luat în considerare ca la nivelul fiecărei secții de poliție rurală să fie realizat un dispozitiv de ordine publică, în așa fel încât să fie o patrulă formată din doi polițiști în schimbul I, două patrule în schimbul II și două patrule în schimbul III. Iar la cele 67 de secții de poliție rurală unde sunt arondate peste 9 comune, se vor stabili două zone de siguranță publică prevăzute proporțional cu două patrule pentru schimbul I, patru patrule pentru schimbul II și patru patrule pentru schimbul III. „Prin această manieră de organizare a programului de lucru, vorbim implicit despre eliminarea permanenței ilegale care se mai practică la nivelul unor județe”, mai spun sindicaliștii.
Reprezentanţii Sindicatului Europol au solicitat lămuriri ce vizează modul efectiv de realizare a activităţii de monitorizare, dar au şi propus ca pentru funcţiile de şef de schimb din ţară, acestea să fie transformate din funcţii de execuţie în funcţii de conducere, aşa cum de altfel sunt prevăzute de peste 10 ani la nivelul Poliţiei Capitalei.
Iar o altă problemă ridicată de sindicalişti a fost cea a resursei umane insuficiente din rândul structurilor de supravegheri judiciare, şi au solicitat ca în momentul operaţionalizării sistemului, să fie acordat sprijin poliţiştilor din cadrul structurilor de investigaţii criminale „pentru a nu mai fi în situaţia în care 3-5 oameni să fie nevoiţi să asigure 24 din 24 ore, 7 zile din 7, evident cu practicarea unei permanenţe ilegale, întreaga problematică a supravegherii respectării măsurilor preventive dispuse”.
I.I.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here