Autobuze „noi”, cu 1.000.000 km la bord pe străzile din Târgu-Jiu

7157

Trei autobuze de culoare galbenă, culoarea liberalilor, vor circula de acum încolo pentru câteva luni pe străzile din municipiu. Ele au fost preluate de Transloc cu titlu gratuit de la o firmă privată pentru a rezolva fie și temporar problema lipsei unui parc auto modern, care să asigure condiții civilizate de transport la nivel de oraș. Parcul auto este unul învechit, cu autobuze care au un milion de kilometri la bord, dar, culmea, și cele „noi” care vor fi în trafic de acum încolo au și ele tot un milion de kilometri parcurși. Acestea se prezintă însă mult mai bine decât ale noastre pentru că au mers pe drumuri din Germania, iar confortul pe care îl oferă călătorilor este categoric superior. Culmea este că, dacă pe bord nu s-ar înregistra distanțe atât de mari parcurse de aceste autobuze, aproape oricine ar fi tentat să creadă că acestea sunt aproape noi pentru că se prezintă foarte bine. Șeful parcului auto de la Transloc, Petre Pătroi, spune că societatea are autobuze fabricate în 1990 și care au la activ milionul de kilometri. „Sunt venite între 1990 și 1994, doar câteva sunt venite de 12 – 13 ani. Suntem nevoiți să le scoatem pe teren pentru că nu avem cu ce asigura cursele. Ne asumăm riscuri mari de ani de zile. Kilometrajul lor s-a oprit la un milion, dar de atâta timp nu se mai înregistrează distanțele parcurse. Se riscă și șoferii când pleacă pe traseu, dar și cel ce le dă drumul în curse, adică eu”, explică Pătroi.
În autobuzele sau troleibuzele cu burduf plouă la propriu pentru că aceste componente nu se mai fabrică și nu pot fi înlocuite. Directorul Mihai Paraschiv recunoaște aceste probleme și spune că tocmai de aceea a apelat la o soluție de compromis până când parcul auto va fi reînnoit cu ajutorul fondurilor europene. „Din nefericire cu acest gen de autobuze trebuie să ne desfășurăm activitatea. Plouă în cele cu burduf și tocmai de aceea sper că autobuzele preluate gratuit cu contract de comodat vor aduce un plus de confort pentru călătorii din Târgu-Jiu. Nu sunt nici acestea ceea ce mi-aș fi dorit eu pentru nevoile din oraș. Suntem însă în perioada de implementare a unui program cu fonduri europene și nu avem voie să investim în societate. Am găsit însă această formulă de compromis și cred că asigură un confort în plus. Au aer condiționat și știu că unii s-ar putea să râdă că în 2020 vorbim despre așa ceva. Din cele 31 de mijloace de transport în comun din oraș doar cinci au aer condiționat. Dacă le punem acum și pe cele trei aproape se dublează numărul celor cu aer condiționat. Acestea au rampă pentru persoanele cu dizabilități, ceea ce e foarte important, mai ales că societatea a fost deseori avertizată de autorități în privința acestei probleme. Au și podea coborâtă, adică nu mai trebuie urcate cele două trepte, iar cei care merg zilnic cu aceste autobuze înțeleg despre ce vorbesc. Șase luni de zile le vom folosi gratuit și sperăm ca până atunci să se materializeze proiectul cu fonduri europene care să ne ajute să facem un transport public modern la Târgu-Jiu”, declară Mihai Paraschiv.Va mai trece însă vreme până vom scăpa de rablele din oraș. O recunoaște chiar Marcel Romanescu, care spune că licitația organizată de Ministerul Dezvoltării pentru cumpărarea unor troleibuze noi a fost amânată. „Pentru Primăria Municipiului Târgu-Jiu 45 de milioane de euro sunt pentru transportul în comun. Vorbim de înlocuirea în totalitate a parcului auto, respectiv 35 de noi trolee. Dintre acestea 20 sunt cu independență, adică se încarcă în rețeaua electrică și au independență încă 50 km. Asta le va permite să meargă oriunde la marginea orașului fără să fim nevoiți să prelungim rețelele de transport. Alte 15 vor fi permanent conectate la rețelele de transport. Perioada de derulare a acestor proiecte este 2023, cu posibilitate de prelungire până în 2024. Cel mai avansat proiect este cel depus de Ministerul Dezvoltării în parteneriat cu Primăria Municipiului Târgu-Jiu prin care s-au scos la licitație 20 de trolee. Nouă dintre ele sunt cu independență de rețea și 11 conectate permanent. Am primit răspuns nefavorabil de la minister pentru că licitația a fost anulată din lipsă de oferte conforme. Au fost oferte, dar a fost refăcut caietul de sarcini și dintr-unul singur sunt două. Sunt solicitări pentru cele 9 cu independență totală separat de cele 11. Vor fi două pachete. Am avut discuții și suntem pe ultima sută de metri înainte de achiziție. E un proiect de 12 milioane de euro și primul care se realizează mult mai rapid, sper că până la sfârșitul acestui an sau începutul lui 2021”, a explicat Marcel Romanescu.
Gelu Ionescu

1 COMENTARIU

  1. Ce tot tatalaie asta? Despre rampe si pomana in autobuze de la tac’su? Pregateste lumea de ceva viitoare”cumparaturi”, urgente, ca nu „are handicapatii”, cu dizabilitati, autobuze sa se plimbe? Ca asta le trebuie acestora, autobuze? Poate iasa ceva parandarat? La cine trebuie. Acum nu din turcesc ci second hand, dar german sau macar UE

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here