Ne așteaptă încă o vară în care Căile Ferate Române (CFR) și Ministerul Educației Naționale (MEN) lasă studenții și elevii la cozile interminabile de la ghișee, în lipsa opțiunii de procurare a biletelor online sau la ghișeele rapide, se arată într-un comunicat de presă al ANOSR.
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a militat constant pentru drepturile studenților privind accesul la transportul feroviar intern. Atragem atenția asupra faptului că, în momentul de față, Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători – CFR Călători, Ministerul Transporturilor (MT), respectiv Ministerul Educației Naționale (MEN), gestionează într-un mod extrem de deficitar gratuitatea studenților la transportul feroviar intern. “La mai bine de un an și jumătate de la dobândirea acesteia, studenții nu pot să își achiziționeze nici acum biletele online, circulând cu garnituri aflate într-o stare execrabilă. SNTFC „CFR Călători” nu ține cont de solicitările propriilor călători în ceea ce privește creionarea unui mers al trenurilor în acord cu nevoile acestora. Este inadmisibil faptul că în secolul XXI, în plin proces de revoluție tehnologică, studenții sunt nevoiți să îngroașe rândurile la casele de bilete, întrucât nu există voința de a rezolva această problemă. Faptul că aceștia nu își pot cumpăra biletele online determină situația din prezent, în care SNTFC „CFR Călători” nu poate realiza prognoze cu privire la gradul de încărcare al garniturilor, provocând disconfort călătorilor, întrucât există un număr mare dintre aceștia care călătoresc în picioare, dacă mai găsesc un loc. Astfel, vina este împărțită între cele trei instituții în mâinile cărora este soluția, și anume SNTFC „CFR Călători”, MT și MEN. De asemenea, dacă demersurile necesare ar fi fost întreprinse de la începutul anului universitar curent, astăzi procurarea biletelor online nu ar mai fi reprezentat o problemă pe care să o aducem în prim-plan. Mai exact, Ministerul Educației Naționale are obligația de a trimite către Căile Ferate Române în decurs de maximum două luni de la începerea anului universitar datele din Registrul matricol unic, lucru care nu s-a întâmplat nici până acum, dar care este stipulat de art. 5, alin. (5) din Normele metodologice privind acordarea facilităților de transport intern feroviar și cu metroul pentru elevi și studenți din 31.01.2017. Așadar, a trecut un an universitar complet în care nu s-a făcut nimic în această privință. Ajungând la final și aflându-ne în perioada în care studenții se întorc înapoi în orașele de proveniență sau pleacă în vacanță, ne vom confrunta din nou cu acele cozi interminabile pe care cu toții le-am întâlnit cel puțin o dată. Făcând o comparație cu anul 2017, când luna iulie a reprezentat perioada în care elevii și studenții au achiziționat numărul cel mai mare de bilete în decursul întregului an calendaristic, putem afirma că istoria se va repeta curând, ca urmare a lipsei de interes a celor doi actori mai sus menționați. Atragem atenția și asupra faptului că, în conformitate cu un răspuns primit din partea SNTFC „CFR Călători”, „deficitul de material rulant este de aproximativ 400 de vagoane”, în contextul în care parcul de vagoane funcționale este de aproximativ 800 de vagoane. Pe scurt, deficitul de vagoane este de 50%! În plus, „CFR Călători nu are prevăzute în Bugetul de Venituri şi Cheltuieli, sume pentru achiziţionarea de material rulant nou”, promițându-se că Autoritatea de Reformă Feroviară, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, va achiziționa respectivele vagoane. Când? Nimeni nu știe…”, se arată în comunicatul de presă al Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR). În concluzie, se mai precizează în document, dată fiind lipsa totală de interes în soluționarea acestei probleme, reiterăm solicitarea noastră către SNTFC “CFR Călători”, Ministerul Transporturilor și Ministerul Educației Naționale, de a întreprinde toate demersurile necesare în vederea respectării dreptului studenților la transport feroviar intern gratuit, civilizat și accesibil, inclusiv prin intermediul mediului online. “Este inacceptabil ca la mai bine de un an și jumătate de la adoptarea legislației privind transportul feroviar intern gratuit, studenții să nu poată să își achiziționeze online biletele de tren. Suntem consternați de lipsa de interes a celor responsabili de implementarea acestei obligații legale. De asemenea, suntem indignați de condițiile precare din garniturile de tren. SNTFC „CFR Călători” funcționează doar cu unul din două vagoane necesare pentru a opera căile ferate într-un mod decent. Indiferența decidenților cu privire la acest subiect creează frustrări călătorilor. În contextul în care o treime din călătorii sunt efectuate de către studenți, solicităm măsuri urgente pentru îmbunătățirea situației”, susține Marius DEACONU, Președinte ANOSR.
M.S.