Alba/neagra este un joc practicat de șmecheri pe stradă, în bâlciuri etc., la care trecătorii sunt momiți să participe, iar apoi sunt sistematic înșelați. Unii îl denumesc joc de noroc, ai norocul să ghicești, câștigi pariul, dar este mai degrabă o manevră iluzionistă de tipul „uite-o, nu-i”! O gașcă de flăcăi bruneți, deseori chiar o haită, umblă prin târguri cu o măsuță ori un taburet și trei pahare opace, se opresc din loc în loc și declanșează jocul. Cele trei pahare sunt așezate cu gura în jos pe măsuță și sub fiecare pun câte o rondelă din cauciuc/ebonită etc. de mărimea unei monede, toate de culoare neagră. Una dintre ele are vopsit un punct alb în centrul cercului. Din gașcă, cel mai iute de mână, scamator, prestigitator, cum s-o numi, rotește paharele cu repeziciune și cere curioșilor să ghicească sub care pahar se află cea cu punctul alb. Altul din gașcă începe prin a ghici, apoi nu ghicește, iar pe următoarea încercare pariază și câștigă. Jocul prinde gust, pariază și curioșii care pierd mereu. Când aceștia dau să renunțe, intervine altul din gașcă, pariază de 2-3 ori și câștigă. Desigur banii rămân în buzunarul găștii respective. Și așa se stârnește jocul, iar amatorii de câștiguri fără muncă pierd mereu.
Scamatorie, escrocherie, oricum s-ar numi, faimosul joc aduce beneficii mari pentru gașcă, dar și pentru cei care le asigură spatele. De ce nu-i prinde poliția, fiscul?! De pildă, războiul declarat cu mafia jocurilor de noroc este tot un fel de alba/neagra, uite-l, nu-i! În pandemie, păcănelele erau deschise, în timp ce bisericile și spitalele erau închise. Scamatorie autorizată!
Se potrivește al naibii cu joaca guvernului cu pensiile militare, uite-o, nu-i!
Scriam într-un articol recent că pensia a fost transformată de guvernanți într-o armă electorală letală cu care se trage consecvent în pensionari pentru a-i determina să voteze într-un anumit mod. Tot atunci atrăgeam atenția că utilizarea acestei arme electorale este o metodă delicată, foarte sensibilă, ba chiar periculoasă, cel mai adesea bumerang! Guvernanții care o mânuiesc se sinucid politic.
După ce prin Legea 360/2023, arma electorală cu două țevi, cu care s-a tras în pensionarii din sistemul public, că s-a trecut cu tăvălugul peste minerii, petroliștii, chimiștii și toți care au lucrat în 98 de instituții, fabrici, companii și agenți economici, ce se încadrează în condiţii speciale, în timp ce indemnizațiile sociale pentru cei care n-au muncit niciodată au crescut peste pensia celor care au muncit o viață pe salariul minim, acum vii și joci alba/neagra cu pensiile militare.
De aproape zece ani se încearcă eliminarea inechităților monstruoase generate de Legea 223/2015 care l-a făcut pe comandant să primească pensie mai mică decât șoferul său și pe subofițer să primească pensie mai mare decât un ofițer superior. Dădeam exemplul generalului Caba, comandant de corp de armată care are o pensie mai mică decât subofițerul ce i-a fost șofer și ca el mulți alții.
Când a preluat conducerea guvernului, premierul Ciolacu vorbea la televizor că asemenea inechități sunt inacceptabile, sunt împotriva naturii și că va face, va drege să îndrepte această situație anacronică. A vorbit, n-a făcut. Alba/neagra!
Când s-a ocupat exclusiv de pensiile din sistemul public, le-a mărit, le-a micit, a mărit plafonul neimpozabil, treaba lui, de pensiile militare „a uitat”. Desigur, pensionarii militari s-au revoltat. Domnul premier merge la RTV, se laudă cu ce-a făcut pentru pensionari, dar îi face „nesimțiții care urlă în stradă” pe pensionarii militari. Până la urmă, văzând că nu-i de glumit, că oamenii au dreptate, dă pricaz să le fie și lor ridicat la 3000 lei plafonul de neimpozitare. Le-a aruncat și lor câte 100 de lei în timp ce la 3,8 milioane pensii pensionarii din sectorul public pensia a crescut cu 1500-3000 de lei. Răsplata? Ziua armatei a fost sărbătorită cu mii de rezerviști care strigau „ca nesimțiții” în stradă – vrem dreptate, vrem să ni se recunoască drepturile etc.!
Urâtă sărbătoare! În 60 de ani de când port haina militară ca activ, rezervist sau în retragere, n-am auzit ca la Ziua Armatei militarii în loc să defileze cântând, protestează organizat și în loc de aplauze, huiduie.
Trezit puțin din euforia electorală în care este prins, foarte „prompt” premierul anunță pe răspundere proprie că va iniția o procedură de urgență încât să fie adoptată o lege care să repare inechitățile prin actualizarea soldei de grad/funcție cu cea a celor aflați în activitate. „Fac apel către toți competitorii politici să nu mai folosească instituțiile statului în lupta electorală. Armata României, Poliția Română și toate celelalte instituții din sistemul național de apărare nu trebuie amestecate în disputele politice”, mai strigă el ca unul care are în mână toate butoanele puterii.
În una-două zile Camera Deputaților este sesizată cu proiectul de modificare a Legii 223/2015.
Ghicit bila albă? Aș, ghicit nouă bile negre! Guvernul trimite la Cameră punctul de vedere al guvernului cu nouă obiecții motivate pe 14 pagini pentru care legea nu poate fi modificată. Prestiditatorul a ascuns-o pe cea albă. Una a zis, alta a făcut!
Cum punctele de vedere ale părților împricinate nu sunt obligatorii, proiectul trece de cameră, trece rapid și de senat fără nici-un vot contra. Să-i fi văzut pe cuvântătorii de toate culorile ce mătănii făceau în fața reprezentanților asociațiilor de rezerviști militari, prezenți și ei la dezbateri, ai zice că suntem cei mai respectați oameni de pe pământ.
Ghicit bila albă? Sâc, sâc! Uite alba, nu-i alba! Prestigitatorul o chemă din concediu pe Doamna Avocat al Poporului și-i cere să atace legea la Curtea Constituțională. În fugă și pe genunchi, stimabila doamnă trage patru „ghiulele” cu care speră să doboare legea la CCR.
I-auzi: 1. Imposibilitatea aprobării cheltuielilor bugetare fără stabilirea sursei de finanţare. Cică legiuitorul trebuia să aștepte 45 de zile pentru a primi de la guvern fișa financiară privind impactul financiar al legii. Păi nu premierul guvernului s-a angajat să emită legea în procedură de maximă urgență. Și, apoi, cât impact financiar produc 9 milioane de euro anual alocați actualizării pensiilor militare comparativ cu 25 miliarde de lei asumate deja prin aplicarea legii 360/2024 privind pensiile publice, buget alocat din împrumuturi externe? Aritmetica primară ne spune că 45 de milioane lei (9 mil euro) este o cifră minusculă față de 25 miliarde lei. Și, încă ceva, pariez pe „pensia mea nesimțită” dacă doamna avocat identifică 4-5 pensionari militari ale căror pensii adunate dau o sumă care să o echivalează pe cea a lui Dorneanu, sau pe cea a dumneaei. Câtă grijă pentru bugetul țării la Avocatul Poporului! N-am auzit de vre-un demers pentru a stopa angajarea fără limite de consilieri personali ai diverșilor manageri ai instituțiilor publice că avem cel mai stufos aparat bugetar din lume. Până de curând primul ministru avea 39 de consilieri personali, adică al doilea guvern și încă ceva. Și ce leafă…!
2. Se încalcă principiului general valabil în sistemul public de pensii, potrivit căruia cuantumul pensiei nu poate depăşi venitul, a se citi leafa avută la pensionare. Ce fată isteață! Clarvăzătoarea anticipează că după actualizare se va depăși salariul avut la pensionare, Păi, după știința noastră, Ordonanța Tudose este în vigoare, doamnă avocat.
3. Nerespectarea principiului egalităţii în drepturi cu trimitere la faptul că legea nu se va aplica pensionarilor militari care exercită funcţia de membru al guvernului, secretar de stat, subsecretar de stat sau funcţii asimilate acestora, cât şi celor care au calitatea de parlamentar, pe perioada exercitării acestor funcţii. Aici parcă i-aș da „dreptate”. Păi de ce să nu beneficieze de actualizare și generalul Ciocoiu pensionat azi și angajat mâine ca civil pe post de secretar de stat, a se citi consilier personal al doamnei ministru Carmen Dan? Și ca el mai sunt sute de indispensabili.
4. Încălcarea principiului legalităţii şi a principiului securităţii raporturilor juridice prevăzute de art. 1 alin. (5) din Constituţie, prin reglementarea unui termen nerezonabil, de doar 30 de zile, pentru punerea în aplicare a legii de către casele sectoriale de pensii, cu atât mai mult cu cât determinarea resurselor financiare presupune adoptarea unor acte administrative de suplimentare a bugetelor instituţiilor din sistem. Și aici ar avea ceva „dreptate”. Păi cum să bagi în viteză administrația, adică finanțele, casele de pensii sectoriale, guvernul? Vai, vai ce grijă! Asta da mumă bună, ferice de tine popor.
În fine, CCR a fixat termen pentru judecarea contestației la 17 decembrie 2024. S-a dus naiba procedura de urgență! Paharele cu bile se află acum pe masa CCR și n-am idee ce culoare au bilele de sub ele. După cum bate vântul, apărătorul poporului a ascuns bine bila albă. Și, uite-așa, ne-am ales cu gaura covrigului de Buzău, cel mai lăudat covrig din țară.
Demersul Doamnei Avocat al poporului (noi nu suntem ai poporului, noi am jurat să-l apărăm cu riscul vieții pe Iuda!) intervine precum flăcăii din gașca alba/neagra să salveze jocul. Păi cum să-l bage pe premier în necaz? Și apoi, doar abia a expirat mandatul lui madam și-i trebuie măcar încă unul, așa ca recunoștință, iar domnul premier, dacă-l ajută Dumnezeu să schimbe mantia, va fi recunoscător.
Prin urmare, se joacă alba/neagra cu pensiile militare, uite legea, nu e legea! Cine este prestigitatorul care face jocul, aici nu e greu de ghicit. Iată ce scrie pe pagina sa senatoarea Nicoleta Pauliuc, Președintele Comisiei de Apărare din senat, coautoare a proiectului de modificare a Legii 223/2015, proiect adoptat de ambele camere ale parlamentului, citez: „Batjocura PSD la adresa pensionarilor militari! Complicitatea dintre PSD și Avocatul Poporului, pe înțelesul tuturor:
1. PSD este vinovat pentru inechitățile din sistemul pensiilor militare de stat deoarece un guvern PSD a blocat, în urmă cu mai mulți ani, actualizarea acestora cu salariile/soldele personalului activ.
2. PSD a refuzat să rezolve problema pensionarilor militari/polițiști/penitenciare, printr-un proiect comun cu PNL.
3. În data de 11 septembrie, PNL a depus în Parlament propunerea legislativă care să pună capăt nedreptăților. PSD a anunțat că nu-l susține!
4. ANTEPRONUNȚARE – mai mulți lideri PSD, puși de Ciolacu, chiar înainte ca proiectul să intre în dezbatere, s-au antepronunțat, spunând că proiectul este neconstituțional și că o să cadă la Curtea Constituțională, nespunând cine urma să îl atace.
5. TERGIVERSARE 1 – abia după 1 lună de zile, proiectul ajunge la Camera Deputaților, pentru a fi dezbătut ca primă Cameră sesizată. De ce a durat atât de mult timp? Pentru că PSD a călcat în picioare regulamentele și Constituția, invocând argumente false de tipul .. ”trebuie să vină punctul de vedere de la Ciolacu …” adică de la Guvern. În viziunea partidului-stat, Parlamentul este supus Guvernului, nu invers!
În acest context, Președintele Ciucă a ieșit public de mai multe ori pentru a cere PSD și Guvernului să deblocheze proiectul și să trimită punct de vedere la Parlament. Presat de opinia publică, de PNL și de un protest în stradă, în fața Guvernului, Marcel Ciolacu a trimis într-un final, la Parlament, acest punct de vedere.
6. TERGIVERSARE 2 – Încă o piedică marca PSD: Biroul permanent al Camerei Deputaților a propus, inițial, dezbaterea legii PNL în mai multe comisii raportoare decât era necesar, practic pentru a face imposibilă adoptare! Stau mărturie și alte proiecte PNL trimise la raport de PSD la 4-5 comisii – adică raportul nu va veni cât trăim noi!
7. Mimând situația că ar susține proiectul, PSD l-a deblocat la finalul lunii octombrie și, în numai o săptămână, acesta a fost dezbătut (în Parlament, cu asociațiile reprezentative ale pensionarilor militari) și votat aproape cu unanimitate.
8. TERGIVERSARE 3 – secretarul general al Camerei Deputaților a tras de timp (încălcând legea) și nu a trimis legea la promulgare decât după ce Avocatul Poporului a sesizat CCR. Nu sunt speculații! Sunt zile și ore consemnate în scris! Termenul fusese depășit!
9. FAPTE, NU SUSPICIUNI 1 – obiecția de neconstituționalitate (originalul) face trimitere la numărul de înregistrare mai vechi, cel de la Camera Deputaților (Plx nr.540/2024), deși, procedural, obiecția trebuia să vizeze nr. de înregistrare de la Camera decizională, adică Senatul României. Concluzia – obiecția a fost redactată anterior dezbaterilor și votului din Senat – ceea ce este foarte grav!! Obiecția era pregătită/servită/scrisă, doar ca să fie depusă!
10. FAPTE, NU SUSPICIUNI 2 – au existat un număr important de acte normative emise de Guvernul Ciolacu, pentru care societatea civilă a solicitat Avocatului Poporului control de constituționalitate și Avocatul Poporului a refuzat să exercite această prerogativă exclusivă (A. Poporului este singurul abilitat să ceară controlul de constituționalitate asupra ordonanțelor Guvernului). De unde „hărnicia” doamnei Weber tocmai pe această lege?
11. FAPTE, NU SUSPICIUNI 3 – CCR și-a pierdut puternic credibilitatea! Ultimele decizii, mai ales cele cu rezonanță politică, au demonstrat că CCR e tot un PSD, dar cu robă!
12. Mai are doamna Weber legitimitatea de a conduce Avocatul Poporului, în condițiile în care execută ordinele prim-ministrului Ciolacu. În condițiile în care mandatul domniei sale a expirat, ne putem gândi și la faptul că PSD a momit-o cu un nou mandat dacă e cuminte și face ce vrea Ciolacu.
Singurul lucru neclar, la care nu putem răspunde: de unde are PSD atâta ură față de pensionarii militari?” Am încheiat citatul.
Cu mențiunea că eu nu aș viza doar partidul respectiv, răspunsul la ultima întrebare a Doamnei Senator l-am dat în articolul „Pensia, armă letală sau politica orbului?” publicat luna trecută în Gorjeanul din 25 oct 2024 și Novăceanul nr 137/26 oct 2024 și-l voi întregi pronunțând câteva nume de flăcăi din gașca alba/neagra asociat cu opera fiecăruia: Ordonanța Năstase (85/2001) care a eșalonat punerea în aplicare a Legii pensiilor militare (164/2001) pe șase tranșe, câte una la șase luni, Ordonanța Cioloș (17/2015) care a modificat Legea 223/2015 încât a împărțit pensionarii militari în două categorii, vârstnici și tineri, celor din urmă fiindu-le dublat cuantumul pensiei, deși au îndeplinit aceleași funcții, Ordonanța Tudose (59/2017) care menține inechitățile, Petre Tobă, Mihnea Motoc, Rodica Prună, Eduard Helvig, Marcel Opriș, Lucian Pahonțu care au emis prin ordin comun normele de aplicare a Legii 223/2015 în așa fel încât au întors armata pe dos – subofițerul are pensie mai mare decât generalul și mulți alții, cu toții neputând fi acuzați de prostie ci de cinism.
Cine va înlătura această stare de fapt? Probabil Doamna cu Coasa. Când? După cosit.
Îi îndemn pe pensionari militari să nu asiste pasiv la jocul alba/neagra cu pensiile noastre și să sancționeze acești flăcăi pe măsura faptelor. Să ieșim cu toții la luptă, cu familii, copii, nepoți, cu prieteni și vecini, cu toți oamenii care au nevoie de ordine publică și siguranță națională, și să „urlăm ca nesimțiții” până când ne va fi recunoscut Statutul de cadre militare cu toate drepturile ce ni se cuvin.
Îi îndemn și pe militarii activi de toate gradele să ni se alăture luptei noastre, să renunțe la starea de obediență, să conștientizeze că mâine vor fi și ei pensionari și vor avea același tratament, dacă nu determinăm acești flăcăi aflați la butoane să ne acorde respectul cuvenit. Să demonstrăm că nu putem fi doborâți cu arma electorală – pensia.
Respectă-mă ca să te respect, domnule, oricât de mare ai fii, acesta este mesajul ce-l transmit!
General I. Staicu, Doctor în drept