Locurile de muncă de la Cariera Pinoasa, în pericol. Lanț de tragedii sub conducerea lui Cosmin Trufelea

1921

Din ce în ce mai multe voci din sectorul minier, oameni cu experiență de zeci de ani în minerit, îl arată cu degetul ca fiind principal vinovat în ceea ce s-a întâmplat la cariera Pinoasa, pe Cosmin Trufelea, membru în Directoratul CEO, responsabil pe parte minieră.

După ce trei utilaje au fost îngropate sub un mal de pământ prăbușit sâmbătă, 2 august, minerii spun că dacă erau angajați care lucrau în acel moment pe excavatoare și abzețer, acum nu mai erau în viață. Mai mult, aceștia afirmă că utilajele nu aveau ce să caute acolo: ”Excavatoarele, pe perioada în care nu funcționează din diverse motive, sunt retrase în zone sigure, fără pericole, ca în caz de avarii să fi protejate. În acest caz, utilajele nu erau in zona sigură. În mod normal, ele trebuie să fie retrase din frontul de lucru dacă nu funcționează”, spun salariații.

Taluzuri surpate și la Roșia

Un incident similar, care a adus pagube însemnate, dar, din fericire, nu a dus la pierderea de vieți omenești, a mai fost și în 2021: ”În toamna lui 2021 s-au surpat taluzurile de pe partea vestică a carierei Roșia, treptele 2,3 și 4, transportoarele din zona respectivă fiind la ora actuală în pământ, cu buruieni pe ele. Tot când era Trufelea, sef de carieră Roșia. Excavatoarele nu lucrau în zona respectivă, fiind numai transportoarele de front, benzile de transport în zonă”, precizează sursele citate.

Reparațiile capitale și reviziile anuale ale utilajelor au dispărut în proporție de 70%, mai spun cu amărăciune salariații din carieră: ” Acum, din cauza dezastrului din cariera Pinoasa, oamenii sunt în pericol să-și piardă locurile de muncă pentru că asta se va închide, până scot ei tonele de fiare din pământ,, contorsionate, rupte… Peșteana, Lupoaia și Husnicioara se închid în acest an, dar Pinoasa era peste trei ani pe lista de închidere.Acum… pot să închidă mai repede”.

UMC Rovinari, condusă de o familie

Actualul șef al UMC Rovinari, unitate în care funcționează carierele Pinoasa și Tismana, este Grigore Borugă, ținut în brațe de Cosmin Trufelea. Dată fiind politica de personal aplicată în Complexul Energetic Oltenia, una în care toți cei cu experiență sunt eliminați pe rând pentru a se face loc rudelor, pilelor și celor cu carnet de partid – toți fără nicio legătură cu domeniul, cumnata lui Grigore Borugă este topograf, iar soția lui este șef birou personal. Despre șeful Borugă, pe lângă faptul că și-a angajat parte din familie, oamenii spun că sunt semne de întrebare și cu privire la modul în care s-au făcut dezmembrările în cariera Pinoasa: ”Organele abilitate ar trebui să cerceteze dezmembrările pe halda exterioară Pinoasa. Au fost circuite abandonate, fiindcă s-a schimbat trehnologia, halda exterioară s-a transformat în haldă interioară, iar subansamblele, fier, traverse, tronsoane role, ar fi trebuit recuperate în totalitate…”, mai spun angajații din carieră.

Ministrul Burduja, mințit de Trufelea?

S-a spus că Pinoasa dădea câte 2.500 de tone de cărbune pe zi. ”Este fals, această carieră producea spre dublu față de cât au comunicat ei. Utilajele sunt in pământ trei sunt prinse. Au mințit ca să diminueze din efect. Excavatorul si căruciorul cu banda pe șenile (CBS) sunt distruse, iar abzeterul e prins în malul de pămant. Asta-i situația acolo. O altă minciună este că excavatoarele nu mergeau,  nr. 11 a funcționat iar acum e îngropat complet, iar 09 este răsturnat, abzeterul e tot îngropat în pământ. Un alt neadevăr: Că ce s-a întâmplat a fost din cauza secetei. E fals! dacă ploua, aluneca materialul și mai ușor. Povești. Pământul se îmbiba și alunecarea se producea mult mai ușor, din cauza creșterii greutății materialului.

Sunt piste false aruncate de CEO pentru a se mușamaliza un eveniment extrem de grav, produs din cauza incompetenței cellor care conduc mineritul. Dar, realitatea le arată adevărul: mormanele de fiare sunt acolo, e o pierdere de bani mulți, utilajele sunt compromise. În minerit, la ora actuală există trei, patru cauze principale care duc la astfel de nenorociri: starea tehnică a utilajelor – foarte proastă fiindcă nu s-au executat revizii la timp, nerespectarea tehnologiei de lucru, lipsa de personal, lipsa de experiență a personalului nou angajat și lipsa investițiilor”, mai precizează oamenii.

Sub conducerea lui Cosmin Trufelea, aflat în 2021 la șefia carierei Roșia, un alt accident a avut loc, un accident mortal. Un salariat, Petre Stoian, a murit strivit de vola pe care o conducea. Salariatul ajunsese, de câțiva ani, să-și cumpere din banii proprii piesele de schimb să-și repare vola. Fiarele utilajului se pot vedea și acum la intrarea în carieră, nefiind ridicate de acolo nici până în prezent, după trei ani de la tragedie. Și, tot în 2021, sub același șef, un alt om a murit electrocutat. Nenorocirea s-a produs din cauza unei  sobe electrice din cabina de supraveghere situată în carieră.

Asta arată câtă pricepere și câtă preocupare pentru oameni și utilaje a avut și are actualul membru al Directoratului CEO, Cosmin Trufelea, responsabil de partea minieră a companiei.

Ar mai fi de amintit că acesta a fost numit la șefia CEO, alături de actualul președinte al directoratului, Dan Iulius Plaveti – aflat în concediu, și Constantin Bălășoiu, după accidentul mortal de la cariera Jilț Sud. Este vorba despre tragedia din ianuarie anul trecut, când trei mineri și-au pierdut viața și alți 10 au ajuns răniți în spital.

Managementul CE Oltenia este unul cât se poate de controversat, cu decizii proaste care aduc companiei numai deservicii, pagube însemnate, însă cei trei șefi ai CE Oltenia au fost validați în funcții în cadrul unei selecții, în ianuarie, despre care în mediul energetic se vorbește și acum ca fiind o făcătură de concurs.

Alte voci sesizează aceleași grave nereguli. ”Tehnologie făcută de femeia de serviciu”

”În legătură cu accidentul de la Pinoasa, nu credeam că CEO poate să mintă în halul ăsta de la un nivel așa de înalt! Pe site-ul CEO au postat un comunicat în care spuneau că cele două utilaje staționau de două săptămâni din lipsă front de lucru.

Chiar și așa, e obligatoriu, prin norme de protecția muncii și securitatea utilajelor, ca să le retragă în zone sigure. Dar ei au aplicat o tehnologie făcută de femeia de serviciu pentru că nu aveau zonă sigură.

Semnele alunecării au fost din ziua precedentă, dar nu mai aveau ce face, au așteptat să se prăbușească.

În așa hal au făcut tehnologia de excavare.

În toată literatura de specialitate se interzice așa ceva!

Mai mult, șefii CEO sunt atât de nepricepuți cu ceea ce au mințit în comunicat, că nu și-au dat seama că vor fi prinși foarte ușor.

Funcționarea utilajelor este înregistrată de dispecerii fiecărei cariere în registre speciale, apoi este comunicată la centru.

Toți șefii primesc pe e_mail funcționarea fiecărui utilaj de la fiecare carieră.

Cum să spui că cele două excavatoare erau staționate de două săptămâni când în diminețile anterioare primeai situația cu funcționarea lor?

Mai ales că doar cele două excavatoare puteau da cărbune, iar carieră Pinoasa a raportat producție de cărbune.

În goana lor după cărbune nu au mai respectat nicio regulă și au produs tragedia.

Plaveti este în concediu, comunicatul a fost aprobat de Trufelea.

Aprobat, că el nu ar fi putut să-l redacteze”, mai spun salariații.

 

Reluăm comunicatul CEO: În data de 2 august 2024, în jurul orei 21:30, la sectorul Pinoasa al Carierei Rovinari din cadrul Complexului Energetic Oltenia s-a constatat propagarea unei alunecări de teren din frontul neexcavat vestic. În următoarele ore, alunecarea s-a amplificat, antrenând blocuri mari de rocă peste treptele de lucru până în platforma de staționare și vehiculare a utilajelor de pe vatra carierei.

 Volumul de material alunecat s-a oprit în conurile de depunere din halda pe direcția de alunecare, refulând spre stânga și dreapta către utilajele staționate. Acest fapt a provocat avarierea prin răsturnarea a două utilaje de mari dimensiuni și afectarea mecanismului de marș la alte două utilaje.

 De la apariția fenomenului de alunecare, la primele două trepte de lucru au fost efectuate manevre de retragere a utilajelor din direcția eventualei alunecări. Totodată, a fost retras întreg personalul, asigurându-se imediat zona prin supraveghere continuă.

Menționăm că utilajele avariate erau retrase și staționate de aproximativ două săptămâni din lipsa frontului de lucru.

 În acest moment, situația este sub control, niciun salariat nu a fost accidentat, iar echipele noastre lucrează pentru evaluarea completă a pagubelor și pentru a asigura stabilitatea zonei afectate. Siguranța personalului și integritatea utilajelor rămân prioritățile noastre.

 

Alte sesizări ale oamenilor din carierele CEO, în ediția de mâine.

2 COMENTARII

  1. PAGUBA DE AICI ESTE…MINORA FATA DE
    CEA PRODUSA CU TG.5.,.AVARIAT LA 24.12.1998 ORA 12 SI 18 ‘
    AM SCRIS AICI DESPRE MIZERIA CONDUCERILOR DIN „MANARIA” CARE ESTE ACTUALUL C.E.OLENIA..
    A FOST SI DOSAR PE ROLUL TRIBUNALULUI
    GORJ, TRANTIT PT. „CONTRACTELE MAFIEI POLITICE” CARE PUNE SEFII IN JUSTITIE…
    VEZI ARTICOLUL DIN „CATAVENCII” :
    ” GAURA NEAGRA CU CHELTUIALA SE TINE”
    EU I.AM DAT LUI MIRITA MATERIALE „BETON” DAR „PUS BOTUL SI EL”…
    SA CAUTE MIRUTA PRODUCTIA DE ENERGIE ELECTICA TG.5 DIN 1908 PANA AZI DACA SE DA MARE…
    VREU SA O VAD…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.