Proiectul de HG ce stabilește la 100 de lei cuantumul minim al burselor școlare, în dezbatere publică. Ce spun reprezentanții elevilor

1029

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică proiectul de Hotărâre de Guvern ce stabilește cuantumul minim al burselor de performanță, de merit, de studiu și de ajutor social, de care pot beneficia elevii din învățământul preuniversitar, în anul 2021-2022. Proiectul de HG prevede că:
”(1) În anul școlar 2021-2022, cuantumul minim al burselor de performanţă, de merit, de studiu şi de ajutor social, de care pot beneficia elevii din învăţământul preuniversitar de stat, cu frecvenţă, este de 100 lei.
(2) Bursele se asigură din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale de care aparțin unitățile de învățământ preuniversitar și din sume defalcate din taxa pe valoare adăugată, aprobate anual prin legea bugetului de stat cu această destinație.
(3) Autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale pot stabili un cuantum mai mare al burselor, în funcţie de posibilităţile financiare ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale”.

Reprezentanții elevilor se declară însă nemulțumiți de această ”plafonare a burselor şcolare” și solicită modificarea proiectului de hotărâre de Guvern, astfel încât aceasta să prevadă cuantumuri mai mari pentru anul şcolar 2021-2022, diferenţiate în funcţie de fiecare tip de bursă. „În urmă cu câteva zile, a fost lansată în consultare publică propunerea de hotărâre de Guvern care reglementează cuantumul minim al celor patru tipuri de bursă, pentru anul şcolar 2021-2022. În propunere, se stabileşte suma de 100 de lei pentru fiecare tip de bursă, aşa cum a fost şi în anul şcolar 2020-2021, fără a se ţine cont de necesitatea diferențierii acestora în funcţie de obiectul lor. Consiliul Naţional al Elevilor dezaprobă ferm propunerea de plafonare a burselor şcolare, măsură care nu este menită să îndeplinească nici pe departe cele două principii de acordare a burselor: răsplătirea performanţelor şcolare, respectiv sprijinul social pentru elevii aflaţi în situaţii de risc. Considerăm că sumele alocate pentru fiecare tip de bursă ar trebui să fie diferenţiate, tocmai pentru a distinge misiunea fiecăreia dintre acestea. Or, în cazul de faţă, atât elevii cu performanţe academice remarcabile, cât şi cei care necesită sprijin social vor primi aceleaşi sume de la bugetul de stat, deşi nevoile acestora sunt complet diferite. În acest sens, pentru ca bursele şcolare să îşi atingă scopul pentru care au fost create, dar şi pentru ca acestea să reflecte situaţia socio-economică actuală, Consiliul Naţional al Elevilor solicită Guvernului României modificarea proiectului de hotărâre de Guvern, astfel încât aceasta să prevadă cuantumuri mai mari pentru anul şcolar 2021-2022, diferenţiate în funcţie de fiecare tip de bursă. Astfel, odată cu începutul anului calendaristic 2022 şi cu realizarea noii legi a bugetului de stat, este imperioasă includerea sumelor aferente cuantumului minim al burselor, astfel încât ele să răspundă cu adevărat nevoilor elevilor”, se arată într-un comunicat de presă al CNE.
„Bursele elevilor ar trebui să reprezinte un sprijin real pentru elevi, nu doar o sumă garantată de stat pentru respectarea unei obligaţii legale. În România, există elevi aflaţi în risc de sărăcie şi excluziune socială, pentru care bursa reprezintă unul dintre singurele forme de sprijin financiar de care beneficiază pentru a-şi continua cursurile. În acest context, Guvernul ar trebui să considere educaţia ca prioritate zero şi să ofere burse într- o formă echitabilă pentru fiecare elev”, a declarat Silviu Morcan, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here