Conducerea Casei Judeţene de Pensii (CJP) Gorj a făcut public un raport privind situaţia pensiilor comunitare şi a cererilor primite în acest sens în perioada 1 ianuarie-1 decembrie 2017.
Pentru realizarea obiectivului coordonării sistemului de securitate socială la nivel european şi a acordurilor bilaterale de securitate socială, la care România este parte, CJP Gorj a înregistrat până la data de 1 decembrie 2017 un număr de 78 de cereri de solicitare pensii comunitare, din care 49 de cereri de soluţionare de către instituţia judeţeană şi alte 29 de cereri de soluţionare de către instituţiile similare din alte state. Din cele 49 cereri primite, Casa Judeţeană de Pensii Gorj a soluţionat 44, după cum urmează: Anglia – o cerere; Austria – 4 cereri; Franţa – o cerere; Germania – o cerere; Italia – 25 cereri; Slovacia – 2 cereri; Spania – 8 cereri; Portugalia – o cerere; Ungaria – o cerere. Totodată, din cele 29 dosare depuse în statele comunitare pentru care CJP Gorj trebuie să emită o decizie privind vechimea în muncă realizată în România au fost soluţionate 16 cereri, respectiv: Austria – 2 cereri; Spania – 5 cereri; Italia – 7 cereri; Germania – o cerere; Ungaria – o cerere. De altfel, au existat şi 13 cereri nesoluţionate respectiv: Anglia – o cerere; Austria – 2 cereri; Germania – 2 cereri; Italia – 3 cereri; Spania – 5 cereri. De asemenea, în cursul anului trecut, au fost depuse şi 30 de cereri pentru clarificarea stagiului de cotizare în România, din care 6 cereri depuse la sediul instituţiei judeţene şi alte 24 depuse în alte state membre. “Cele 6 cereri primite de către Casa Judeţeană de Pensii Gorj, nu au fost soluţionate, deoarece nu sunt însoţite de documente primare din care să reiasă vechimea în muncă realizată în România. Cererile în număr de 24 au fost depuse în următoarele state comunitare: Anglia – o cerere, Germania – 9 cereri, Italia – 6 cereri, Spania – 3 cereri; au fost soluţionate de către instituţia noastră 18 cereri, respectiv cele pentru Anglia, Spania, Italia şi 6 pentru Germania. Nesoluţionarea cererilor de mai sus au drept cauze următoarele: procedurile privind schimbul de informaţii necesare deschiderii dreptului de pensie sunt greoaie; nu sunt prevăzute termene de soluţionare, fapt pentru care documentele solicitate vin cu întârzieri mari, uneori chiar şi de 12 luni; după obţinerea documentelor este necesară traducerea acestora de către instituţia noastră; deoarece suntem obligaţi să respectăm procedurile impuse de legislaţia privind achiziţiile publice de servicii, perioada de soluţionare este din nou prelungită”, se arată în raportul emis de conducerea Casei Judeţene de Pensii Gorj.
Izabella Molnar